Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skolen har sperret sidene

Anbefalte innlegg

Brukernavn og passord sendes i klartekst og det er latterlig enkelt å få hentet ut dette av en proxy. Be aware, for en bruker som stiller proxy til disp, har også en del ansvar for innholdet. Vet ikke jeg om det er opprettet noen avtale med brukere av proxy og tilbyder ang personvern, men man bør vel ikke stole så altfor mye på vedkommende om man er redd for sensetiv informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fikk et program hvor it-ansvarlige la ut programmer vi kunne installere uten admin rettigheter, da også 7-zip, denne fikk jeg installert spotify med uten admin rettighetene.

De bruker sannsynligvis CCM for å distribuere programvare. Det gjør vi her på bruket også med både viktige og nytteprogrammer. Er programmene populære nok, så dytter vi dem ut til brukerne våre. Vi er dog begrenset av lisenser og liknende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dere kan bruke http://merko.name/prox som er min norske proxy-server.

Men dere får kunn bruke den i friminuttene, eller når dere ikke har annet å gjøre i skoletimen. :cool:

Kongeproxy! Den er rask i tillegg (Den fungerte på skolenettet).

Men eneste siden som ikke virker er Facebook.

Jeg legger ved feilmeldingen..

Ög en ting til.. Du logger ikke passordet?

som å spørre en narkodealer om man blir avhengig....

Lenke til kommentar

Hva med å la PCen hjemme stå på, sette opp dyndns på router eller PC, portforwarde porten for RDP og bruke eksternt skrivebord?

EDIT: dynddns er kun nødvendig hvis man har dynamisk IP fra ISP.

Francis

Det går seint som fy. Med videoer er det elendig. Upload farta her hjemme er ca 60KB/s.

Men har flere andre måter å komme på youtube på skolen, men vil nå være forsiktig med å bruke.. sier jeg til en person, sier den personen videre, eller noen ser hvordan.

Lenke til kommentar

Dere kan bruke http://merko.name/prox som er min norske proxy-server.

Men dere får kunn bruke den i friminuttene, eller når dere ikke har annet å gjøre i skoletimen. :cool:

Kongeproxy! Den er rask i tillegg (Den fungerte på skolenettet).

Men eneste siden som ikke virker er Facebook.

Jeg legger ved feilmeldingen..

Ög en ting til.. Du logger ikke passordet?

Jeg er usikker på hva som foresaker den erroren. Skal undersøke det.

Og nei, hverken passord eller annen informasjon du taster inn blir logget.

Slik ser en typisk logg ut fra det systemet jeg kjører:

27September_Monday_x1w28.png

27September_Monday_v357y.png

27September_Monday_vk458.png

Alle må bruke den om de vil, så lenge de holder seg til norskt regelverk :thumbup:

Lenke til kommentar

Til alle dere som skriver at det er en grunn til at det er sperret: på vg og opp har ikke skolen en dritt med hva elevene bedriver i friminutt/midttime. En ting hadde vært å sperre torrents men facebook er ikke akkurat en veldig stor påkjenning for fylkeskommunens hellige wlan. Skal de stenge facebook bør de også stenge alle forums, alle nettaviser med mulighet for kommentering av artikler eller all annen form for diskusjon. Kommunikasjon skal tross alt ikke foregå på en læringsinstitusjon. Spesielt ikke mellom motsatte kjønn! :roll:

Nå er jeg i den glade situasjon at jeg ikke går på skole og dermed selv kan bestemme om det er forsvarlig å besøke nettsteder som facebook eller nettby. Blir rett og slett forbanna når staten osv. skal drive å fortelle folk hva de skal gjøre. Er det bedre om elevene driter i å gå på skolen fordi de har 0 frihet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Til alle dere som skriver at det er en grunn til at det er sperret: på vg og opp har ikke skolen en dritt med hva elevene bedriver i friminutt/midttime. En ting hadde vært å sperre torrents men facebook er ikke akkurat en veldig stor påkjenning for fylkeskommunens hellige wlan. Skal de stenge facebook bør de også stenge alle forums, alle nettaviser med mulighet for kommentering av artikler eller all annen form for diskusjon. Kommunikasjon skal tross alt ikke foregå på en læringsinstitusjon. Spesielt ikke mellom motsatte kjønn! :roll:

Nå er jeg i den glade situasjon at jeg ikke går på skole og dermed selv kan bestemme om det er forsvarlig å besøke nettsteder som facebook eller nettby. Blir rett og slett forbanna når staten osv. skal drive å fortelle folk hva de skal gjøre. Er det bedre om elevene driter i å gå på skolen fordi de har 0 frihet?

Skolene har ansvar for elevene så lenge de er på skolen og i skoletiden enten det er friminutt eller ei. Det er fylket som eier nettverket og kan bestemme nøyaktig hva de vil det skal brukes til. Problemet er at de fleste elevene ikke er voksne nok til å gjøre det de skal gjøre på en skole. På universitetet er internett helt åpent, men da er også elevene så voksne at de kan ta ansvar for egen lærling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...