Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skolen har sperret sidene

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på det som galt, nei. Moralist.

Ikke bare er det galt, det er også ulovlig og straffbart etter norsk lov.

Straffelovens §261, §393, §145, §145b, §291 og §294 er vel de som er mest aktuelle her. Fengselsstraffer og bøter er det man risikerer om man blir tatt i å utøve slik aktivitet.

I mine øyne er det ikke galt. Hadde det vært en bedrifts nettverk, og masse fælt kunne skjedd, så en annen historie, men dette gjelder en skole. Er kanskje ulovlig og masse sånt, men.. det er nedlastning også, 90% av de som vet hvordan det gjøres, gjør det..

En skole ER en bedrift og masse fælt kan skje. Personopplysninger kan f.eks komme på avveie, noe som er ganske alvorlig. Opplysninger helsesøstera har om deg kan glippe ut. Opplysninger rådgivere og ppt har om deg kan komme på avveie. Tja, det er bare noen av de hyggelige overraskelsene resultatet av slikt vas som dette kan føre med seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne er det ikke galt. Hadde det vært en bedrifts nettverk, og masse fælt kunne skjedd, så en annen historie, men dette gjelder en skole. Er kanskje ulovlig og masse sånt, men.. det er nedlastning også, 90% av de som vet hvordan det gjøres, gjør det..

Du har mye snøring ser jeg, ett skolenettverk er også ett bedrifts-nettverk med mye sensitiv informasjon.

Hva som er galt i dine øyne er også totalt likegyldig, det som gjelder er hva du har skrevet under på i reglemanget (noe du sikkert ikke har lest).

Nedlastning stjeler enormt med kapasitet, ikke tro at hver skole f.eks har en gigabit! Det kan ofte være slik at alle videregående skoler i en fylkeskommune har en gigabit på deling, inkl administrasjonen.

~ Mortis

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det som galt, nei. Moralist.

Ikke bare er det galt, det er også ulovlig og straffbart etter norsk lov.

Straffelovens §261, §393, §145, §145b, §291 og §294 er vel de som er mest aktuelle her. Fengselsstraffer og bøter er det man risikerer om man blir tatt i å utøve slik aktivitet.

En skole ER en bedrift og masse fælt kan skje. Personopplysninger kan f.eks komme på avveie, noe som er ganske alvorlig. Opplysninger helsesøstera har om deg kan glippe ut. Opplysninger rådgivere og ppt har om deg kan komme på avveie. Tja, det er bare noen av de hyggelige overraskelsene resultatet av slikt vas som dette kan føre med seg.

Om det skjer, er det iallefall bevis på elendig sikkerhet. Og, alt vi gjør er å gå på youtube. De iallefall burde da alle person-opplysninger godt sikret, hvis ikke, ja, trist.

Lenke til kommentar

Om det skjer, er det iallefall bevis på elendig sikkerhet. Og, alt vi gjør er å gå på youtube. De iallefall burde da alle person-opplysninger godt sikret, hvis ikke, ja, trist.

Problemet er at det er DU som ødelegger sikkerheten ved å åpne tunneller inn i nettverket. Og personopplysninger er vanligvis sikret, men når kriminelle får en motorvei til innsiden av alle brannmurer, så er veien relativt kort videre inn i systemene. Når brukerne motarbeider sikkerhetsrutinene som er lagt ned, så brytes sikkerheten ned og det oppstår altså problemer.

Derfor bør man altså akseptere at man holder seg til de regler som er nedfelt på det nettverket man benytter seg av, i dette tilfellet skolens og fylkeskommunens nettverk og heller surfer på youtube når man kommer hjem. Du slipper i alle fall politianmeldelse hvis du oppfører deg som folk. Ikke si at du ikke er blitt advart i alle fall, det er seint å sutre når onkel politi står på døra.

Lenke til kommentar

Denne tråden minner meg om svenskevitsen om Olof hacker som var så dårlig på kryptering at han sende faks til offerene og ba de sende alt de ha hadde til han ukryptert istedet.

Har ikke så mye å si om han er dårlig til å kryptere, så lenge han kan dekryptere. Det er vel en fordel å forstå begrepene, før man lager morsomheter om andre. :wee:

Lenke til kommentar

buhuhu, skolen sperrer sider. buhu.

Jeg var ansvarlig for oppsett av brannmur m.m for å blokkere nettsider i min klasse (IKT-Servicefag). Klassekameratene mine begynte selvfølgelig å klage og sa høylytt hvilke metoder de skulle bruke for å omgå mine sperrer. Det førte til at flere metoder ble blokkerte.

Desverre finnes det løsninger som er bortimot umulig å blokkere, men det får dere finne ut av selv.

Lenke til kommentar

buhuhu, skolen sperrer sider. buhu.

Jeg var ansvarlig for oppsett av brannmur m.m for å blokkere nettsider i min klasse (IKT-Servicefag). Klassekameratene mine begynte selvfølgelig å klage og sa høylytt hvilke metoder de skulle bruke for å omgå mine sperrer. Det førte til at flere metoder ble blokkerte.

Desverre finnes det løsninger som er bortimot umulig å blokkere, men det får dere finne ut av selv.

Dere bestemte over brannmur selv i IKT-servicefag? Vi hadde en linje ikke engang IT på skolen hadde noe å gjøre med vi :D

En ide er vel å ha to nettverk? Ett 99% nedlåst for elever, og ett noe åpnere for lærere?

Eller ha bedre regler for hver gruppe brukere.

Lenke til kommentar

Drit enkelt å komme rundt sperren ved hjelp av en dynamisk proxy som ikke oppdages av skole nettverket.

Tror nok IT-avdelinga på skolen din, og kommunen, ser mer enn du tror. Flere It-avdelinger kan se alle nettsidene du har besøkt. Bruker du proxy, ser de nok det også, da url blir proxynettsida.COM/NO/ORG/NET/.../f45g8945jgj45, i stedet for feks www.fvn.no

Du kan ha IP i nettleser, ja, men vil tro de merker det også. Om de kan stoppe det, vet ikke. Personlig må jeg (på hovednettet), ha skolens proxy i nettleser for å kunne gjøre noe som helst. Kanskje VPN kan brukes, så annen IP i nettleser, men orker ikke prøve.

Letteste er logmein.com, men om skolen har blokket porten, funker ikke det heller. Men av en eller annen grunn, har de åpnet det hos oss igjen. Riktignok bare på gjeste-nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...