Ursa Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Topicen sier det meste. Jeg har tatt over en Peugeot 406 med piggdekk, og kjørt den fra Harstad til Trondheim. Her i Trondheim trenger jeg ikke disse piggdekkene, og tenker å skifte til piggfrie (1200 kr spart i piggdekkavgift + 1200 for gamle piggdekk dersom denne ordninga videreføres av kommunen = ca det det koster for å legge om til nye piggfrie på de samme felgene) MEN dersom bilen kjøres nordover igjen, og jeg ønsker å legge om til pigg igjen, vil det være mulig å "slå inn" pigger i disse piggfrie dekkene? Husker jeg hadde en kompis som jobba med å slå inn pigger i dekk, men om det var på "piggdekk-fabrikk" eller annet, veit jeg ikke. Uansett takk for hjelp Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Det er mulig, men da ender du opp med et helt forferdelig resultat som yter dårligere enn de samme dekkene uten pigger, og mye dårligere enn selv det billigste piggdekk. Er vel stort sett til traktor, og atv/mc med knastedekk at det fremdeles er aktuelt å pigge selv. Hvor mye erfaring har du med piggfridekk fra før? Jeg ble ihvertfall overbevisst om at pigger ikke har noe for seg på min bil her oppe i Nord-Trøndelag. Piggfritt på stabilt vinterføre er flotte greier! Ellers så er jo NAF-testen fin, det er mye forskjellig, spesielt når det gjelder rimelige piggfridekk: http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2009/ Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 SVJV kommer det an på typen "piggfrie". Er det piggdekk uten pigg, skal det være fullt mulig. Hovedsaklig er det på varebildekk/forsterkede dekk du finner slike idag. Det som oftest handles av piggfrie dekk nå, er såkalte friksjonsdekk. Disse har mye mer seipinger (spor/kutt i gummien) enn et piggdekk, og du finner ikke steder å plassere piggene. For at piggene skal sitte må du ha en viss stamme av fast gummi uten seipinger rundt den. Foreslår du heller anskaffer deg piggfrie friksjonsdekk (alle piggfrie dekk i NAF-testen Jann-Ove lenker til er nettopp slike) av god kvalitet, så kommer du deg fint avgårde IMHO er det en myte at du "må" ha piggdekk i enkelte områder av landet. Bor selv i distriktet utenfor Bergen, og i den grad vi har vinterveier, er det ofte enten saltslaps eller is/våt is. Her anbefaler de fleste dekksjapper piggdekk til vår bruk, men jeg har likevel kjørt piggfritt i snart 20 år. De første årene var piggfrie så som så, men siste 10 år er det laget mye bra greier. På de årene kan jeg telle dagene på én hånd, de gangene jeg har ønsket meg piggdekk. "Alle" tester viser at piggdekk er temmelig mye bedre på is. Det som derimot sjelden kommer frem er at dette gjelder nye dekk. Når piggdekk og friksjonsdekk sammenlignes når de er halvslitte, er situasjonen en helt annen. Og da kan man stille seg spørsmålet: Hvor lenge kjører man med nye dekk med nye pigger... Friksjonsdekk beholder sitt "halvgode" grep i en lengre del av levetiden. For å sikre deg selv best mulig, er følgende minst like viktig som pigg/friksjon: Merkevare/testvinnere. Du får både bedre grip og lengre levetid med merkevare. I det store og hele lønner det seg å handle merkevare. Michelin, Nokian og Continental er gode eksempler. Dekktrykk: Skaff deg din egen måler. Biltema sin elektroniske til 99,- er både nøyaktig og enkel i bruk. Svært mange kjører med for lavt trykk. Bare litt for lite kan fjerne differansen mellom pigg og friksjon. Ofte er det en fordel å ha litt mer (feks 10%) mer trykk enn anbefalt. Dimensjon: Biler kjøpt i Norge blir ofte levert med brede lavprofildekk, også på vinterdekk. Det ser tøft ut. Alt etter hvilket føre det er snakk om, kan dette være en stor bakdel. Personlig foretrekker jeg så smale vinterdekk som lovlig og praktisk mulig, for å få mest mulig trykk ned på veien. Så får det heller være at ikke bilen er like stabil når jeg presser den gjennom svingene. Skitt: Friksjonsdekk er ganske ømfintlige for skitt/salt/olje. Det er stor forskjell på skitne og rene dekk. Sikkert ikke alle som vil være enig med meg i alt, men dette er iallfall min oppskrift, som jeg synes fungere utmerket. Kommer meg både opp og ned og fram uten den store dramatikken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå