Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diverse spill/programmer bruker laaaaang tid på å starte opp! (ikke fordi PCn er gammel/treg)

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en lite problem, som jeg vil prøve å få løst uten å måtte formatere. Er av typen som er veldig uheldig med PCn og har nok formatert en god del i løpet av de siste årene, fordi jeg har et problem jeg ikke finner en eneste løsning på... Nå er det et sånn problem igjen...

Formaterte PCn sistgang i mars en gang tror jeg, og alt har funket fint frem til sommertider, er egentlig ikke sikker på når det begynte å blir sånn, men er i alle fall sånn at noen spill og programmer plutselig har startet å bruker 3-5 minutter på å starte fra jeg har trykket på ikonet. Eksempel, Mafia II. Starter det opp, det går til et sånn Nvidia intro greie, så går det over til en loading skjerm, hvor det blir stående i ca 3-4 minutter. Både demoen og fullversjonen av spillet er sånn. Samme er det med GTA IV og episodene. Har også samme type problem med PC Wizard. Men, etter at de har startet opp, så funker alt som det skal, null problem. Problemet har oppstått nå i det siste, og de var ikke sånn før.

Alt er re-installert flere ganger og jeg har de nyeste drivere etc etc etc. Har også defragmentert så det er heller ikke problemet.

Pleier som regel å løse problemer selv. Og jeg poster kun her om jeg ikke finner en løsning, men det ender alltid med at ingen kan hjelpe og at jeg må formatere uansett...

Hvis noen har noen ideer i det hele tatt så skriv i vei.

TL;DR

Diverse spill og programmer bruker mellom 3-5 minutter fra jeg starter dem til de har kommet seg inn på menyene i spillet/programmet. Problemet har kommet i det siste. Det har aldri vært sånn før. Har nyeste drivere, har god nok PC til å kjøre spillene, for når de først kjører funker de som bare det. Har også defragmenter. Vil finne en løsning som ikke innebærer formatering. Takk.

(noen kommer helt sikkert til å spørre etter specs...)

Geforce 8800 GTX

AMD Phenom II X4 965

8 GB RAM

Windows 7 64-bit

Endret av NinjaPiraten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er virker det som du har samme problem som jeg hadde for en stund siden, men det er jo ikke sikkert at løsningen min vil virke hos deg. Jeg kjøpte nemlig en Alienware M17x bærbar, installerte spill og de programmene jeg vanligvis bruker pluss kjørte Windows Update. Alt virket helt fint, spill og programmer startet raskt som fy. Installerte deretter Panda Internet Security 2010 var det vel, og da begynte problemet. Absolutt alt av programmer og spill tok evigheter før de startet, men når de første startet så virket de fint. Å starte Windows Utforsker kunne det ta nesten 2 minutter før den dukket opp, Kontrollpanelet det samme, etc. etc.

Jeg skjønte jo liksom ikke hvorfor, så det ble en total restaurering av laptopen. Gjentok hele prosessen med spill og programmer, og jaggu gjentok ikke alt seg da Panda ble installert igjen. Ante ugler i mosen og avinstallerte Panda Internet Security, og laptopen oppførte seg som normalt igjen. Installerte Panda, laptop treg som fy. Enden på visen ble at Panda ble fjernet og jeg bruker nå Avast Internet Security og ingen problemer i det hele tatt. Det virker som Panda ikke liker Windows 7 64-bit eller noe av hardware in Alienware M17x, hva vet jeg, men alt ordnet seg så snart Panda var kastet ut.

Du kan jo også prøve å laste ned CCleaner å kjøre det programmet, hvis du ikke har gjort det alt. Det fjerner alle unødvendige filer og rydder opp i Windows registeret.

Du kan også laste ned Malwarebytes og skanne for evetnuelle malware, spyware etc hvis du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

Har ikke noen andre programmer som kan være årsaken. Har ikke innstallert noe nytt på en god stund heller, så er ganske sikker på at jeg ikke har innstallert noe program siden en stund før problemet oppstod. Har nok innstallert spill, men tviler sterkt på at de vil ha noe med saken å gjøre i og med at de ikke er noe som kjører i bakgrunnen hele tiden, som for eksempel at Antivir o.l.

Vel... Jeg får prøve videre. Takk for respons i alle fall da :p

Hvis noen andre har noen ideer så fyr løs.

Lenke til kommentar

Sånne saker er alltid 'morsomme'.. Hva er det egentlig maskinen driver med når alt står stille? Drikker te? Klipper tånegler? Teller elektroniske sauer?

Sannsynligvis koster det deg minst tid å bare reinstallere systemet.

Å finne ut hva som *egentlig* er årsaken kan forsåvidt rettferdiggjøres hvis problemet sannsynligvis vender tilbake etter reinstallasjon, eller hvis du har et ønske om å bedre dine feilfinningsferdigheter.

Jeg har over årene opparbeidet et brukbart arsenal av triks og metoder for å løse rare problemer men jeg har enda til gode å finne en definitiv 'slik løser du alt' metode(kom gjerne med tips!)

Det siste jeg har prøvd meg på er et program som heter Process monitor, laget av system internals. Det lager en inni gamperæva svær logg men kan fortelle mye til den som vet hva han skal se etter. I dette tilfellet må du se hva slags events spillet ditt genererer, sannsynligvis finner du en skikkelig lang pause et sted. De siste eventene vil ofte kunne fortelle hva som skjer i bakgrunnen, og dermed grunnen til pausen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...