Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problem med barbering

Gjest Gjest *117*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest *117*

Hi there.

Jeg er en gutt/mann i tidlig 20-årene som har et litt... tja, rart problem. Jeg har nemlig store problemer med vanlig ansiktsbarbering. Det er visst "common knowledge" at man bør barbere med hårene, men dette har absolutt null effekt for meg. Barberhøvelen tar ikke tak i det hele tatt, og en hårkam gjør antagelig mer nytte enn en barberhøvel når det gjelder med-hårene-barbering. Slik er det med skjegg- og bartveksten i hele ansiktet, men hovedsaklig med barten. Jeg har da ikke noe annet valg enn å barbere mot hårene, noe som hver bidige gang gir rød og sår hud; jeg får f.eks flere titalls røde prikker i "bartområdet" som varer oftest ut dagen. Dette synes veldig godt, og jeg skyr som oftest lyse rom på grunn av dette. Irritasjonshemmende kremer slik som aloe vera er til ingen hjelp mot den såre huden.

Jeg har prøvd veldig mange forskjellige barberhøvler og elektriske høvler, flere forskjellige typer barberskum, lotioner, barberoljer, varmt vann og varme håndklær. Men hva enn jeg prøver så får jeg aldri "tak" i hårene når jeg barberer med, og jeg ender så opp med å måtte barbere mot hårene, og jeg ender så opp med horribel hud igjen.

Jeg har også kuttet ut barberingen i alt fra rundt 1-7 dager for å la hårene vokse slik at jeg får bedre tak, men ingen ting hjelper. Jeg er faktisk så desperat at jeg kontaktet en plastisk kirurgi- og hudklinikk for å få en permament hårfjeringsbehandling med laser, men der fikk jeg høre at den behandlingen ikke kunne utføres på menns skjeggvekst.

Så, er det noen noen som har et lignende problem? Eller kanskje noen til og med har en løsning/forslag til en eventuell løsning på dette? Jeg venter i spenning!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest *117*

Jeg barberer alltid etter å dusjet. Jeg passer til og med alltid på å skru opp varmen på vannet og stå med ansiktet mot vannet en stund på slutten av hver dusj.

Når det gjelder å barbere i flere retninger, så tro meg; jeg har prøvd å barbere fra alle retninger og vinkler som er mulig. ;)

Lenke til kommentar

Permanent hårfjerning med laser er en mulighet, selv om det er snakk om å fjerne skjegg. Du må antageligvis lete litt for å finne en klinikk som gjør det, men det er ikke umulig.

Førstehåndserfaring finner du i denne tråden: http://badgerandblade.com/vb/showthread.php?t=133013

---

Har du prøvd milde DE-høvler? Lite er så skånsomt som en korrekt brukt DE-høvel der man går over først med, så på kryss og så imot hårveksten.

Har du prøvd shavette-er?

De ser slik ut, og med et skarpt DE-blad er det omtrent det mildeste du kan bruke til å barbere deg med uten å gå over til en ekte barberkniv. Tør påstå at om du ikke får tak på hårene med en slik i retning med hårveksten så er det teknikken det står på, ikke utstyret.

201081_2.jpg

Det hjelper veldig om du er litt mer spesifikk i hva du har prøvd.

F.eks er gilette sensor excel mildere enn mach3, og mach3 marginalt mildere enn phantom.

Du sier at du har prøvd forskjellige former for forberedelser - lar du kremen, skummet, såpen, gel-en, eller oljen virke i 1-3 minutter før du gjør noe?

Har du prøvd å la skjegget vokse i 3-4 uker før du prøver på nytt? Hud som har vært irritert over lang tid trenger litt tid på å stabilisere seg.

Har du vurdert om du har behov for å være glattbarbert? Mennesker klarte seg jo fint før moderne barberredskaper ble oppfunnet også.

---

Ellers så fins det litt mer generelle råd og info i tråden som ligger linket i signaturen min. Det skal være mulig å finne en barberingsmetode som fungerer for deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest *117*

Har du prøvd milde DE-høvler? Lite er så skånsomt som en korrekt brukt DE-høvel der man går over først med, så på kryss og så imot hårveksten.

Har du prøvd shavette-er?

Nei, det har jeg ikke, men jeg ble veldig interessert i å prøve, nå. : p

Det hjelper veldig om du er litt mer spesifikk i hva du har prøvd.

Skal vi se... Jeg har prøvd:

- http://www.efi.no/product.cfm?id=25

- http://www.efi.no/product.cfm?path=1,6,55

- Et del tilfeldig valgte vanlige "butikkhøvler" fra Gillette og lignende. Alt fra 1-4 blader.

- http://store.philips.com/store?Action=DisplayProductDetailsPage&Locale=en_US&SiteID=rpeusb2c&productID=108361800

- Noen andre tilfeldige elektriske barbermaskiner, som jeg ikke husker navnet på akkurat nå

Du sier at du har prøvd forskjellige former for forberedelser - lar du kremen, skummet, såpen, gel-en, eller oljen virke i 1-3 minutter før du gjør noe?

Japp, gjør det. Har prøvd alt fra 1-15 minutter. Lengre enn det, så begynner det vel kanskje å miste sin hensikt. ^^

Har du prøvd å la skjegget vokse i 3-4 uker før du prøver på nytt? Hud som har vært irritert over lang tid trenger litt tid på å stabilisere seg.

Nei, det lengste jeg har gått uten barbering har vært omtrent en uke. Huden min leges ganske fort; røde prikker og irritasjon er som regel borte ca et døgn etter jeg har barbert meg, men det kan jo selvfølgelig være irritasjon og slitasje i huden som ikke sees.

Har du vurdert om du har behov for å være glattbarbert? Mennesker klarte seg jo fint før moderne barberredskaper ble oppfunnet også.

Selvfølgelig, men jeg personlig synes at jeg ser bedre ut glattbarbert enn med skjeggvekst. ; )

Vet du om det er mulig å kjøpe såkalte shavetter i butikk, eller må man kjøpe disse på internett? Ellers takk for en hjelpsom post. : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...