Rudde Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Hvis du ikke skal bo i NY, men i en stat uten (eller med lav) sales tax (moms) kan du jo like godt vente til du har kommet helt frem. Er du heldig finner du et bra tilbud der du er, hvis ikke kan du jo handle på postordre. Det er mange store kjeder som er helt greie å handle hos, selv om jeg er enig i at Adorama og B&H er trygge steder å handle. Spør de lokale hva som er bra steder. Når du kjøper et kit, dvs kamerahus + objektiv så følger alt du trenger bortsett fra minnekort med i esken. Er det noen som prøver å si at for eks batteri er ekstrautstyr prøver de å lure deg og det er bare å gå et annet sted (og pass på kredittkortet hvis du er i en useriøs butikk). Uten minnekort får du ikke brukt kameraet så det er liten vits i å utsette kjøpet, spesielt hvis du handler hos Adorama eller B&H i NY, de har normalt gode priser. Jeg skal bo i Phoenix, Arizona. Er det no der? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg skal bo i Phoenix, Arizona. Er det no der? Ja, mange fotoforretninger. Søk på maps.google.com med camera Phoenix som søketerm. Men priser er vanskelig å si noe om. Du finner til og med vurderinger av butikkene. Men spør lokalt. Ellers så klarer 550D seg bra med Sandisk Ultra. Video krever ikke så grasat mye - og i og med at 550D har begrensinger på seriefotografering uansett, så er min erfaring at 15 MB/s kort holder bra. Og du kjøper flere på 8 eller 16 i stedet for et på 32. Jeg har 3 på 16 og 2 på 8. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Begynner og vurdere 60D her. Og er Transcend 32GB CLASS 10 SDHC no? Ser de skriver speed 20 MB/sek fremfor 30 MB/sek fra extreme, på hvilke områder vil jeg trenge de 10 MB/sek'ene ekstra? Og dette er 100$ billigere en extreme. Endret 27. september 2010 av Rudde93 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Har begynt å snakke med folk litt rundt omkring nå og de sier jeg burde ha en USM linse med under 2.5 på f/x.x Jeg har sett på denne og denne men jeg syns det virker som begge er veldig zoomet inn, altså at jeg må være langt unna for å ta bilde av en person f.eks. finnes det noen andre linsemerker jeg kan se på og her dere noe å anbefale? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Begynner og vurdere 60D her. Og er Transcend 32GB CLASS 10 SDHC no? Ser de skriver speed 20 MB/sek fremfor 30 MB/sek fra extreme, på hvilke områder vil jeg trenge de 10 MB/sek'ene ekstra? Og dette er 100$ billigere en extreme. 60D er ikke dumt. Men foreløpig dyrt da det er helt nytt på markedet. Vurderer det selv; men ikke før nærmere jul. Jeg er ikke sikker på om du trenger mer enn de 20MB/s som Transcend har. Men vår erfaringer at det er mindre feil med SanDisk (og Lexar) enn de andre merkene. Og de fleste av oss synes det er verdt merprisen. Har begynt å snakke med folk litt rundt omkring nå og de sier jeg burde ha en USM linse med under 2.5 på f/x.x Jeg har sett på denne og denne men jeg syns det virker som begge er veldig zoomet inn, altså at jeg må være langt unna for å ta bilde av en person f.eks. finnes det noen andre linsemerker jeg kan se på og her dere noe å anbefale? Det er i såfall i tillegg til standard-zoomen. 28mm er mest egnet til allround fotografering, 50mm til portretter. Alternativer er Sigma 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4. Men det er noe du kan vente med til du har blitt kjent med standard-zoomen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Men jeg syns 28mm høres groteskt mye zoomet inn ettersom stock linsa er på 18mm. Så 28mm er perfekt innsomet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 18mm er en vidvinkel, mens 28mm er en "normal" på crop-kamera. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 18mm er egentlig mild vidvinkel, mens 28mm er litt mindre enn det som var standard i gamle dager. På crop får man mindre billedutsnitt - så 18mm gir samme bildeutsnitt som 28mm på 35mm film (Fullframe). 28mm gir samme bildeutsnitt som 45mm, helt perfekt for allround bruk. I hin hårde dager var det 50mm vi brukte som primærobjektiv på SLR-en. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Vil bildekvaliteten med en slik USM f/1.4 linse blir mye bedre en ved bruk av stock linsa? Er dette noe jeg bør legge penger i? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Grunnen til at man velger et objektiv med lysstyrke på f/1.4 (eller f/1.8) er primært den høye lysstyrken og det at man for tynnere dybdeskarphet på så store blenderåpninger. BLendet ned, så er det riktignok noe bedre, men for mange av oss, så er ikke det så viktig. Endret 7. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Grunnen til at man velger et objektiv med lysstyrke på f/1.4 (eller f/1.8) er primært den høye lysstyrken og det at man for tynnere dybdeskarphet på så store blenderåpninger. BLendet ned, så er det riktignok noe bedre, men for mange av oss, så er ikke det så viktig. Er det liksom sånn wow effekt når jeg ser bilde tatt med en USM f/1.8 linse fremfor ett bilde tatt med stock linse? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Er det liksom sånn wow effekt når jeg ser bilde tatt med en USM f/1.8 linse fremfor ett bilde tatt med stock linse? Ikke nødvendigvis. Men dette bildet er vanskelig å få til med kitobjektivet: Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Så de er altså mye bedre når det kommer til å fokusere på ett objekt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Så de er altså mye bedre når det kommer til å fokusere på ett objekt? Det kan du si, det er en bieffekt av den store blenderåpningen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Lurer på om jeg skal kjøpe med standard linse 18-55mm eller om jeg bare skal kjøpe huset (sparer 100$) og kjøpe 28mm linsa. Jeg kan jo absolutt ingenting om fotografering Men har veldig lyst til å lære. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 Lurer på om jeg skal kjøpe med standard linse 18-55mm eller om jeg bare skal kjøpe huset (sparer 100$) og kjøpe 28mm linsa. Mitt forslag er: Kjøp et kamera med kitobjektivet, og etter en stund(noen 100/1000 bilder) vil du finne ut hvilket objektiv du egentlig trenger/har lyst på. Bedre det enn å kjøpe i blinde og kanskje bruke penger på noe som blir liggende i skapet ubrukt. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Mitt forslag er: Kjøp et kamera med kitobjektivet Helt enig, så lenge du ikke vet selv at du trenger et spesielt objektiv er kit-linsen en rimelig og grei måte å komme i gang på. Veldig mange kjøper aldri noe mer. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 550D med USM linse for 1030$ (6 010 kr) eller 7D med USM linse for 1598$ (9 325 kr) begge med 16 GB extreme brikke. Er 7d verdt 3 200 kr mer? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hvilke objektiver? Det er mange objektiver som har USM. Det er bare en enkelt egenskap angående autofokussystemet. Ellers - du får mye i 7D - bedre skuddtakt, værtetning, autofokus, byggekvalitet+++ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 550D med USM linse for 1030$ (6 010 kr) eller 7D med USM linse for 1598$ (9 325 kr) begge med 16 GB extreme brikke. Er 7d verdt 3 200 kr mer? Hvis hovedsaken er å ta gode bilder og gjerne de litt fartsfylte i rask bildetempo,forsvarer 7D prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå