Gå til innhold

Bør skolen prioritere gym mere enn i dag?

97 stemmer

1. 1. Bør skolen legge mer vekt på gym?

• Ja!
      52
    • Nei!
      11
    • Synes det er bra som det er.
      11
    • Vil ha mindre gym!
      5
    • Gym er unødvendig!
      18

Anbefalte innlegg

Poenget er jo at Gym er et fag som man også har lekser i, og de leksene kalles å trene. Hvis jeg vil bli bedre i matte så gjør jeg matteoppgaver. Vil jeg få en bedre tid på 3000 meter så trener jeg kondis. Jeg synes det er vanskelig å presse meg til å øve til en prøve, men jeg gjør det hvis jeg må. På samme måte som man presser seg for å få bedre kondis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er jo at Gym er et fag som man også har lekser i, og de leksene kalles å trene. Hvis jeg vil bli bedre i matte så gjør jeg matteoppgaver. Vil jeg få en bedre tid på 3000 meter så trener jeg kondis. Jeg synes det er vanskelig å presse meg til å øve til en prøve, men jeg gjør det hvis jeg må. På samme måte som man presser seg for å få bedre kondis.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvorfor, men det er ikke det samme.

Lenke til kommentar

I gym er 90% av karakteren det du kan fra før av, fra din egen livsstil (om du trener, driver med sport eller er lat). Det man lærer av gym og skal vise i gymsalen har omtrent ingenting å si på karakteren. I matte lærer man hvordan man skal gjøre noe, og etter hvor godt man klarer dette får man karakter. I gym får man vite hva man skal gjøre og de med aktiv livsstil får god karakter og de andre ligger på 2-3.

Lenke til kommentar

Du trenger utrolig mye mer fysisk trening for å gå opp en karakter i Gym enn du trenger trening i matte for å lære deg å løse matteproblemer.

Jogger du en time to ganger i uken er du langt på vei. Skal jeg klare å bestå P - matte, må jeg jobbe mye mer enn to, en times økter med jogging. Alle er forskjellige. Noen er sterke fysisk, andre er bedre på det teoretiske. Jeg sliter forferdelig med matte.Jeg strøk i P-matte, og det sier endel, men jeg kan lett få en 6 i gym om jeg går inn for det i timene. Det samme gjelder ikke for matte.

Lenke til kommentar

I gym er 90% av karakteren det du kan fra før av, fra din egen livsstil (om du trener, driver med sport eller er lat). Det man lærer av gym og skal vise i gymsalen har omtrent ingenting å si på karakteren. I matte lærer man hvordan man skal gjøre noe, og etter hvor godt man klarer dette får man karakter. I gym får man vite hva man skal gjøre og de med aktiv livsstil får god karakter og de andre ligger på 2-3.

Er du positiv, bidrar i timen og gjør en innsats, er det klin umulig å få en 2 eller 3 i gym. Om du skal klare få 2 eller 3 i gym, må du sitte passiv på sidelinjen uten å gidde å prøve en gang. Gym er et av de letteste fagene på skolen, nettopp fordi man trenger ikke gjøre annet enn å prøve. Feiler du har det lite å si, det er innsatsen som gir utslag for karakteren.

Lenke til kommentar

Du ser ikke poenget. Man trenger ikke gym på samme måte som matte. Hadde gym gått en fag vei med fakta om idrettsutøvere eller treningsformer, etc så hadde det kunne sammenlignes.

ER DU HELT LOKA?!?!?

om jeg har planer om å bli naken modell trenger jeg faen ikke å vite hva (4^2-7)(15+7^3)4 blir?!?!?

Inlegget ditt irriterer meg grenseløst.

Nei. Men du har i det minste tilbudet om å velge bort matematikk fra og med VG2. Gym er ikke valgfritt.

På den annen side hadde jeg ikke hatt noe særlig imot gym og det faktisk innebar trening - for eksempel jogging - et par timer hver uke, i stedet for pinlige teambuildingøvelser hvor jeg må ta på svette mennesker, danse og løpe i blinde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

*snip*

Ifølge Kunnskapsdepartementet skal gym-karakteren bedømes ikke bare for fysikken, men også innsats og samarbeid.

Endret av hernil
Fjernet tilsvar på slettet innlegg
Lenke til kommentar

Folkens, slapp av med personangrep. Det ender bare med at det kommer en moderator og retter opp i det. Går det ikke an å diskutere noe saklig uten masse drittkasting?

Det dere sier om at det er umulig å få en 2 eller 3 i gym hvis du møter opp og gjør som sagt i timene kan dere tro om igjen. Jeg møter opp til de aller fleste gymtimer, har fått 4 og 4- på teoriprøve og fått 4 og 4+ på 3000m men fikk allikevel en 3'er på kortet.

Lenke til kommentar

Nå leste jeg kun den siste quoten, men det er slik det er nå, gymkarakteren skal bedømmes av ferdigheter, ikke innsats.

Om du jobber og jobber i matte, men aldri får til likninger, og får feil på alle oppgaver, får du to. Gym bedømmes på samme måte.

Lenke til kommentar

Nå leste jeg kun den siste quoten, men det er slik det er nå, gymkarakteren skal bedømmes av ferdigheter, ikke innsats.

Om du jobber og jobber i matte, men aldri får til likninger, og får feil på alle oppgaver, får du to. Gym bedømmes på samme måte.

så langt ifra. det skal bedømmes på ferdigheter, innsats og moral.

Lenke til kommentar

så langt ifra. det skal bedømmes på ferdigheter, innsats og moral.

Hadde det bare vært sånn hadde dette ikke vært et like stort problem.

Lenke til kommentar
Grunnlaget for vurdering i orden er knytt til om eleven er førebudd til opplæringa, og korleis arbeidsvanane og arbeidsinnsatsen til eleven er. Det inneber mellom anna om eleven er punktleg, følgjer opp arbeid som skal gjerast, og har med nødvendig læremiddel og utstyr.

Som man kan se i linken du har funnet fram, ligger arbeidsinnsatsen under vurdering av ordenskarakter. Fant forøvrig også dette på en annen side:

Tidligere var ferdigheter, kunnskap, innsatsvilje og samarbeidsevne del av vurderingsgrunnlaget i kroppsøving. I Kunnskapsløftet skal vurdering av elevens kompetanse i fag holdes atskilt fra vurdering av atferd, arbeidsvaner og arbeidsinnsats.

Kilde: http://www.skolenettet.no/Web/Veiledninger/Templates/Pages/Article.aspx?id=60086&epslanguage=NO

Likevel blir innsatsen og evne til å samarbeide vanskelig å skille helt fra kompetansen i faget.

For å holde meg litt mer on-topic: Er forsåvidt enig at spesielt 6 er en svært vanskelig karakter å oppnå i kroppsøving i forhold til eksempelvis matte, der en god lærer kan være til svært god hjelp for utviklingen og læringen. Nå er det en liten stund siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, men på den tida var det svært få som fikk dårligere enn en treer, og da mest fordi de skulka gymtimene (på dette tidspunktet var innsatsen et kriterium.)

Og til dere som mener at gymmen "står i veien" for deres faglige utvikling: hvis dere kan supplere gymtimer med litt ekstra trening på fritiden tjener dere faktisk etter min på det ved at dere blir mer opplagt og i stand til å fokusere bedre på skolearbeidet. Tar man flere ekstrafag er det ikke skolens problem. Timeplaner er vanskelige nok som det er om man ikke skal presse inn ekstra fag i tillegg. Får du ikke tiden til å strekke til, er det enten din eller skolen sin skyld. Ofte handler det om prioriteringer.

Kroppsøving på barneskolen håper jeg ingen har noe i mot?

Lenke til kommentar

Folkens, slapp av med personangrep. Det ender bare med at det kommer en moderator og retter opp i det. Går det ikke an å diskutere noe saklig uten masse drittkasting?

Korrekt :)

Hold dere saklige folkens! Har slettet en del innlegg og fortsetter dette så vil det vanke advarsler.

Tilbakemeldinger tas som vanlig på PM og ikke i tråden ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du positiv, bidrar i timen og gjør en innsats, er det klin umulig å få en 2 eller 3 i gym. Om du skal klare få 2 eller 3 i gym, må du sitte passiv på sidelinjen uten å gidde å prøve en gang. Gym er et av de letteste fagene på skolen, nettopp fordi man trenger ikke gjøre annet enn å prøve. Feiler du har det lite å si, det er innsatsen som gir utslag for karakteren.

Har allerede sagt dette, men posten ble slettet av en eller annen sinnsvak grunn.

Gymlæreren vår har sagt at verken samarbeidsville eller innstats ikke har noen som helst innvirkning på gymkarakteren, kun ferdigheter har. Om man ikke gjør noe annet enn å prøve så godt man kan vil man med min gymlærers premisser få rundt 2.

Lenke til kommentar

Enig med Pokey. Gym er helt klart det kjipeste faget, men jeg møter opp å gjør det jeg skal. Det er det at man blir vurdert fra skalaen 1-6 som suger. Det burde være mulig å fjerne vurdering i et valgfritt fag. Slik kan man fokusere på de fagene man virkelig har lyst til. Jeg tror ihvertfall at min motivasjon ville vært mye bedre om jeg kunne fjernet gym vurderinga.

Det har med interesse å gjøre.

Jeg har aldri hatt ordentlig interesse for sport og ikke kommer jeg til å få det med første heller. Sport og aktivitet har aldri vært min greie, så da er det bare rett og rimelig at jeg kan velge det bort og satse på de fagene som frister mer.

Redigert.

Endret av MarB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...