Gå til innhold

Hjelp rundt tvungen lønnstrekk, saksgang og Namsmann

pierce007

Anbefalte innlegg

Slik jeg har lest det, praktiseres det veldig forskjellig rundt dette.

Jeg er idag samboer (hun eier huset 100%) og har 2 barn. Hun er for tiden hjemmeværende (nyfødt barn).

Min nettoinntekt etter skatt er 13.950,- Av disse beholder jeg rundt 6.100,- som skal dekke mine utgifter. Da min samboer eier huset og har lånet alene, har vi inngått en husleiekontrakt på 7.000,-. Men ifølge Namsmannen så skal dette beløpet deles på begge. Akkurat i dette tilfellet finner jeg dette merkelig. Jeg tolker det slik hen at disse 7.000,- er mine utgifter for å kunne “leie”/bo sammen med min samboer i hennes hus. At utgiter/inntekter til barn deles på begge er jeg forståelig med.

Så ut ifra dette, har da Namsmannen konkludert med at jeg kan trekkes 2.800,-.

Konkrete utregningene har jeg ikke fremfor meg her.

Stemmer virkelig dette med at husleie (min husleie/utgift) skal deles på begge? Selv når andre parten eier og betaler huslånet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei. Slik dere har formulert det, som "husleie" så vil det bli slik. Det dere burde oversende til namsmannen i et slikt tilfelle er vel de totale bokostnadene, altså det dere brukte for å beregne at 7000kr ble hva du skulle betale.

Lenke til kommentar

Det normale er at de tar utgangspunkt i sats for livsopphold. Dette er da en minstesum som du skal ha til livsopphold. Alt over dette pleier å være fritt vilt i forhold til namsmannen. Hva denne satsen er kan variere fra kommune til kommune, men 6000-7000 tusen er ikke uvanlig. Har du barn er satsen en del høyere. Dette skal da dekke boutgifter, strøm, oppvarming, klær, mat, transport, kommunikasjon osv.

Når du da har en husleie på 7000 alene så er det grunn til å stusse litt. Nå vet eg ikke hvor du bor, men i et parforhold vil eg påstå at 7000(14k totalt) pr person i boutgifter er veldig høyt. Spørsmålet da blir om dette er reelt og om dere faktisk har råd til det.

Har du vært i forliksrådet eller i møte hos namsmannen om dette? Har du sendt inn tilsvar osv?

Nøkkelen her er kommunikasjon. Om du ikke har informert namsmannen om din økonomiske situasjon så må de ta det ut i fra standard satser til livsopphold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...