Abigor Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Idag har jeg en formue under grensen som Lånekassen har satt, og jeg vil dermed få stipend mens jeg studerer. Er det mulig å øke formue over grensen hvis man samtidig har tidligere lån hos lånekassen? Hvor går grensen for gaver og skatt knyttet til det? Endret 14. mars 2013 av Abigor Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Du mister ikke alt stipendet hvis du bare er litt over. Stipendet blir gradvis redeusert etter hvor mye du ligger over grensa. Se mer info på siden til lånekassen. Jeg vet ikke hvordan det med gaver og sånn fungerer, men lånekassen sjekker hvertfall likningen din noen år tilbake i tid. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Du skriver venner og familie - Alt etter livssituasjonen din og hvem du egentlig mener kan vel "familie" være inkludert i arvingene dine. Og tenker du å gi disse pengene vekk, eller bare "låne" dem bort mens du studerer? Kan fort blir noen problemstillinger her og. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Ta ut pengene ( hvis det er snakk om kapital på bok), ikke alt på en gang, men i puljer. Trenger ikke å skatte om du har "brukt" pengene, ingen kan bevise om du har gjort det eller ikke. Jeg har greit med penger selv, selv om lite er i banken. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Kjøp deg en leilighet mens du studerer, når det kommer til formue så blir den verdsatt til 25% av dens reelle verdi og med lån vil du da få 0 i formue og kunne få stipend. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Kjøp deg en leilighet mens du studerer, når det kommer til formue så blir den verdsatt til 25% av dens reelle verdi og med lån vil du da få 0 i formue og kunne få stipend. Er nok det eneste fornuftige å gjøre, kanskje ikke så rart at Norge har høye eiendomspriser. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Kjøp deg en leilighet mens du studerer, når det kommer til formue så blir den verdsatt til 25% av dens reelle verdi og med lån vil du da få 0 i formue og kunne få stipend. Er nok det eneste fornuftige å gjøre, kanskje ikke så rart at Norge har høye eiendomspriser. Det er vel veldig lite overraskende for alle utenom politikerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå