Pliscin Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Jeg har kjøpt noen nye vektskiver til å ha på vektstanga, er ei vanlig olympiastang 190cm, men når jeg skulle løfte merka jeg at stanga var tyngre på den ene siden, fordi den gamle vektskiva var større enn den nye. Først trodde jeg det var en illusjon, men jeg bytta side og forskjellen var der fortsatt. Det er snakk om vanlige 10kg skiver og det er bare snakk om kanskje en knapp cm i diameter i forskjell. Jeg trodde 10kg var 10kg uansett størrelse, kan noen forklare hvorfor det ble slik? Endret 9. september 2010 av Pliscin Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Tyndekraften. Den store vektens tyngdepunkt (eller egentlig areal) er større enn den som er mindre. Så ja, du vil føle at den store "trekker" mer. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Det AvidGamer sier er på trynet. Har to ting like stor masse blir de like mye trukket på. Eneste er isåfall at det økte volumet fører til et større areal der luftmotstanden trykker, men det vil kun være merkbart i bevegelse, og så utrolig lite at det er neglisjerbart. Jeg ser to muligheter. - De veier rett og slett ikke like mye. - Om den ene er bredere får du vekten lenger ut på stangen. Og dermed et annet balansepunkt. (som å ta knebøy der du står noen cm ekstra til ene siden). Endret: Byttet en "siden" til "om". Endret 9. september 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Vet du hva, det går ann å ha en diskusjon og holde folkesikk. Helt unødvendig å komme med et "helt på tryne" kommentar. Han sier jo at den ene er større fysisk. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg kunne skrevet "det AvidGamer sier er feil", men synes ærlig talt ikke jeg gikk over streken. Når den er større fysisk er volumet større, men volumet har ingenting å si når det kommer til tyngdekraft, kun masse (kg). Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Det kan jo være at den kommer lengre ut på stangen som dere nevnte, siden den er bredere. Målte i stad, den ene var ca 33mm og den andre ca 37mm i bredden. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Vekt har ingenting å si på tyngdekraften, det er kun luftmotstand som endrer hvor raskt raskt noe faller mot bakken. Prøv å slipp en penn og en bok, har ikke noe å si, på lengre avstander vil luftmotstanden ta tak i objektene. Endret 9. september 2010 av Sebbe Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Jeg har kjøpt noen nye vektskiver til å ha på vektstanga, er ei vanlig olympiastang 190cm, men når jeg skulle løfte merka jeg at stanga var tyngre på den ene siden, fordi den gamle vektskiva var større enn den nye. Først trodde jeg det var en illusjon, men jeg bytta side og forskjellen var der fortsatt. Det er snakk om vanlige 10kg skiver og det er bare snakk om kanskje en knapp cm i diameter i forskjell. Jeg trodde 10kg var 10kg uansett størrelse, kan noen forklare hvorfor det ble slik? Høyst sannsynlig er det fordi den ene vektskiven faktisk veier mer enn den andre. Billige vektskiver har en tendens til å ha variasjoner i vekt selv innen samme merke, så da er det ikke urimelig å anta at to forskjellige skiver ikke har eksakt samme vekt. (Jeg regner med at du ikke har Eleiko-vekter til en 190 cm. stang ) Tyndekraften. Den store vektens tyngdepunkt (eller egentlig areal) er større enn den som er mindre. Så ja, du vil føle at den store "trekker" mer. Hva er tyngst av 1 kg. fjær, og 1 kg bly? Endret 18. desember 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 1kg fjær såklart. Den har jo større tyngdepunkt og vil dermed trekke mer. Haha Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 1kg fjær såklart. Den har jo større tyngdepunkt og vil dermed trekke mer. Haha Men den har også større volum, og dermed større oppdrift fra atmosfæren. Jeg skjønner ikke dette :( Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Men i vakum vil de falle like raskt? (spiller ingen rolle hvor mye de veier heller) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Men i vakum vil de falle like raskt? (spiller ingen rolle hvor mye de veier heller) Om det var et spørsmål; ja. Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Man kan jo ikke veie dem når de faller? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hva mener du? Lenke til kommentar
plumbum_pb_bly Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Hvordan kan man veie dem når de faller? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det har samme masse, og derfor samme vekt, når de faller som når de ligger stille på et bord. Lenke til kommentar
gommle Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Herregud for en elendig diskusjon. Muligheter: 1. Tyngdepunktet til den ene vekten er lengre ute på stanga enn den andre. Dette vil føre til et større dreiemoment, og fikses enkelt ved å flytte sentrumet til begge skivene like langt unna. Dette kan til en viss grad fikse forskjeller i vekt også, slik at du løfter mer vekt, men likevel riktig fordelt. 2. Den ene skiven veier mer. Bruk en vekt og sjekk. 3. Begge Endring i radius på platen vil ha null og niks å si. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå