Aida123 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Kan noen hjelpe meg med en oppgave? En lastebil kjører med konstant hastighet 25.0 m/s på en rett strekning. lastebilen passerer en motorsykkel som står i romed motoren i gang. I det øyblikket lastebilen passere motorsykkelen, setter denne seg i bevegelse med konstant akselerasjon, ax = 5.00 m/s2. a) Når vil motorsykkelen ha tatt igjen lastebilen? b) Hva er motorsykkelens hastighet i det den tar igjen lastebilen? c) Hva er motorsykkelen hastighet når den er 25.0 m bak lastebilen? Lenke til kommentar
stjernen1991 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) a)Du vet hva farten til lastebilen og aks. til motorsykkelen. Du kan derfor sette strekningen de tilbakelegger lik hverandre. s1=s2 f.eks. s1=v0t --> Lastebilen s2=0,5at^2 -->Motorsykkelen Ligningen du får da er: v0t=0,5at^2 --> Gir deg en annengradsligning. 2,5t^2-25t=0 --> t(t-10)=0 --> t1=0 og t2=10 Altså tar motorsykkelen igjen bilen etter 10sek. b) Du vet at startfarten er lik 0 og du kjenner akselerasjon og tiden. Fartsformelen: v=v0+at --> v0=0 -->v=at --> v=5*10=50m/s c) Bruk opg a, men s1-25=s2. Du får antall sekunder ved samme fremgangsmåte og kan bruke samme fremgangsmåte som i opg b til å finne farten. Raskt skrablet sammen, så noen får rette meg hvis det er noe feil. Lite benevninger og vet ikke hvordan jeg opphøyer/senker etc. Edit: Skriveleif Endret 10. september 2010 av stjernen1991 Lenke til kommentar
Aida123 Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 takk takk!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå