Gå til innhold

Sammenlig levekår i Canada og Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vancouver er kliss lik Oslo i klima omtrent, har litt flere fjelløver, litt flere downhill-bakker for syklister, litt flere chippere, litt færre pakistanere (høyere kebab og taxipriser?), litt høyere plassering på Mercer, generelt et veldig, veldig fint sted å bo, ville jeg tro? Men det blir kaldt som faen innover i landet, tenker Winnipeg og sånn, brrrrrrrrrrr. :)

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Human_Development_Index

Eller bare google HDI. Du finner linker til andre måleformer også.

Det er den verste måten du kan måle levestandar. Det er ihvertfall sikkert. Fordi den eneste som er relevant er BNP, mens levealder er ofte påvirket av andre faktorer og påvirker lite.

Faktoren som påvirker mest og skiller vestlige land er hvor mange som tar høyere utdanning og hvor lenge gjennomsnitteleven går på skole. Å ha folk ta lange unødvendige utdanninger finnes det ingen poeng i utenom i HDI.

Newsweek har kommet med en ranking hvor de plasserer Norge på 6-plass, mens de plasserer Kanada på 7-plass. Men denne rankingen har sine feil, selv om den er langt bedre enn HDI. Hvis du skal bruke en ranking, bruk den.

Man kan titte på BNP, men Norge har et problem. BNP er basert på innenlandsproduksjon, og Norge sparer 200-300 milliarder kroner hvert år. Dette er tall som går inn i BNP-en, men gjør ikke nordmenn rikere. I tilegg burde vi ikke glemme hva den norske stat kaster bort hvert eneste år. Hvis vi f.eks. sammenligner inntekt etter skatt og justerer det for kjøpekraft (PPP til Norge er 1.5 ganger høyere enn USA i 2009) vil dette bli

USA: 26000 dollar

Canada: 22500 dollar

Sveits: 22000 dollar

Australia: 20000 dollar

England: 20000 dollar

Norge: 19500 dollar

New Zealand: 16500 dollar

Finland: 15500 dollar

Sverige: 14500 dollar

Danmark: 13500 dollar

Tyskland: 13500 dollar

Frankrike: 13000 dollar

Hellas: 11000 dollar

Mexico: 5500 dollar

Dette er naturligvis etter skatt, men har du en ide om hvor gode velferdstjenestene er i de landene vil du ha en ide om hvor god levestandaren er. Jeg hentet tallene mine for inntekt herifra http://stats.oecd.org/Index.aspx justerte dem for valutakurs, kjøpekraft ved å bruke PPP-tall og inntektsatt. Og så må man ikke glemme at inntekten er ganske skjev i noen av disse landene, f.eks. spesielt Mexico.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Visste ikke helt hvor jeg skulle plasere denne posten..

Noen som vet om noen forskjeller på Canada og Norge når det gjelder levekår? :)

Canada er et meget stort land i forhold til norge og ligner mer USA enn norge kulturellt. Saa du paa siste olympiadene saa faar du et godt inntrykk. De spiller baseball, amerikansk fotball men helst hockey. Meget gjestfrie hoeflige folk som ergrer seg ofte om USAs kulturelle dominans i nord amerika. Jeg har bodd langs grensen mellom Canada/USA i mange aar, min bestefar hadde borgerskap i begge land og faren min jobbet paa et kanadiske selskap. Jeg har stor kjaerlighet for dette stort land. Storbyene Toronto, Montreal og Vancouver er verdensklasse men hvis du er rasist, ikke reise til disse fine byer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...