Gå til innhold

Hjelp angående oppstart av styrketrening

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år og har lyst til å begynne å trene. Satser på fotballen og det er på tide å begynne å få litt muskler. Problemet er at jeg er veik. Jeg er ca 165 cm høy og veier ca 57 kilo. Når jeg trener sammen med kompisene mine, trener de med 60 i benken mens jeg ikke klarer mere enn 30 kg. VEIKT! Har altså lyst til å begynne å trene for å henge med. Jeg er veldig motivert mtp at jeg trenger styrken for å bli enda bedre på det området jeg sliter innen fotballen. Jeg har også meldt meg inn i treningssenter og kjøpt meg creatine og proteinpulver. Har lest nybegynnerguiden og kom fram til å prøve grunnprogrammet RYP. Høres dette greit ut? Har tenkt å dra på gymen for å teste min 10RM neste uke, for så å begynne for fullt derfra. Noen som har tips til meg?

mvh

Endret av Il Principino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at proteiner bare er et tilskudd, og trengs egentlig kun om du ikke får i deg nok igjennom kosten (vanlig mat). Proteiner har heller ingen magisk effekt.

Du bør ha mellom 110-170 g proteiner daglig pga vekten din. Jeg pleier å ta en shake etter trening med ca. 40 g pulver, ellers prøver jeg å spise bra.

Ang. kreatin kan jeg ikke svare da jeg ikke bruker det.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har ikke det beste kostholdet, men slik ser det da ut;

Frokost: 3-4 grove brødskiver med forskjellig pålegg som salami, ost osv + 2 glass melk eller juice

Før fotballtrening på skolen: 2 bananer

Etter trening/lunch: Ostebaguette og litago sjokolademelk

Før Styrketrening: Banan+vann

Middag: Varierer, bor selv så bestemmer maten selv. Pleier å være noe enkelt som noe fjordlandsprodukter eller pasta

Før fotballtrening: Om jeg ikke er mett etter middagen pleier jeg å hive innpå en banan

Etter trening/kveldsmat: 3-4 brødskiver og to glass melk eller juice

Dette er sånn ca som jeg spiser og drikker i løpet av en dag. Skal innrømme at jeg også drikker en del cola og energidrikker.

Er det greit eller er det noe jeg bør tilføye eller ta bort? Skal begynne med creatine nå, så blir vel det i tilegg også da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...