Gå til innhold

Spm om NAS før kjøp

Teac

Anbefalte innlegg

Har slått fra meg ideen om dobbellagre/backup av filer på nettet, og ønsker derfor heller å ha en NAS, da jeg har bra nok utlinje til å kunne streame. Jeg vurderer å kjøpe NETGEAR READYNAS DUO sammen med 2 stk 2TB disker. Det jeg lurer på er om jeg må sette opp diskene som RAID? jeg kunne heller tenkt meg at de operer som to enkelt disker. Lar dette seg gjøres?

I tillegg lurer jeg på om det er noen løsningen for å streame musikk via nettleser. Kan jeg for eksempel sette opp et domene som f.eks musikk.mittdomene.com som peker mot dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om det går å sette opp NASet som to enkeltstående volum, jeg mener dog at du kan sette opp Raid 0 selv om dette er en fantastisk usikker løsning.

ReadyNAS støtter html, sakset fra gui på boksen:

HTTP, or Hypertext Transfer Protocol, used everywhere web browsers exist. Default access to the ReadyNAS over HTTP will show a share list. If you want to use the ReadyNAS as a web server, you can specify a share where access will be redirected and you can enable or disable login authentication to that share. Please keep in mind that you will only be allowed to redirect to a share that is set up for read-only access over HTTP.

Lenke til kommentar

Netgear Home Stora er en gedigen drittboks så den tror jeg rett og slett du skal avskrive.

Har du vurdert noe med Raid 5?

Hvordan får en brukt RAID 5 på kun to disker? Jeg ser egentlig for meg JBOD hvor 2 stk 2tb disker kommer opp som en enhet. Eller to partisjoner. Sålangt er det nok Qnap TS-210 som ser ut som den mest komplette NAS boksen. Den er egentlig litt vell dyr, men jeg er villig til å betale litt ekstra for webside muligheter. I tilegg ser support forumet til Qnap veldig bra ut.

Hele målet med NASen i for min del er å kunne ha tilgang til alle filene mine på alle maskinene i huset, men også eksternt. Trenger ikke raid-1 da alt jeg har lagret er dobbelt opp likevel. Muligens setter jeg opp en Jotta konto som overfører alt som er på NASen med jevne mellomrom.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ser fin ut den Qnap'n. Jeg tenkte at kanskje raid 5 kunne vært et alternativ hvis du ikke hadde noen sikkerhet, men siden du allerede har en form for backup så er det jo lite poeng.

Den er vel ikke spesielt dyr den Qnap'en, ReadyNAS koster jo ikke så mye mindre.

Ang. support så har jeg veldig gode erfaringer med Netgears support også, de er kjappe til å svare og flinke til å eskalere saker som er kompliserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...