Gå til innhold

Lekser? ja eller nei?

74 stemmer

1. 1. Lekser?

• Ja!
      39
    • Nei!
      35

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvorfor denne sto under "ubesvarte tråder" når der er mange svar.

Men jeg mener helt klart nei. Lekser ødela hvertfall mye for meg i skoletiden. Ved at jeg rett og slett forsømte dem.

Nei mye bedre med en time ekstra på skolen heller. Som elevene kan sitte gjøre oppgaver, mens læreren kan gjøre oppgaver de pleier gjøre hjemme (om der er noen).

Hvorfor ikke, så får lærerne også mer normal arbeidsdag. Og kan være der når elevene treneger assistanse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvorfor denne sto under "ubesvarte tråder" når der er mange svar.

Men jeg mener helt klart nei. Lekser ødela hvertfall mye for meg i skoletiden. Ved at jeg rett og slett forsømte dem.

Nei mye bedre med en time ekstra på skolen heller. Som elevene kan sitte gjøre oppgaver, mens læreren kan gjøre oppgaver de pleier gjøre hjemme (om der er noen).

Hvorfor ikke, så får lærerne også mer normal arbeidsdag. Og kan være der når elevene treneger assistanse.

Når jeg gikk på ungdomskolen så hadde vi arbeidstimer vi gjorde lekser. Jobbet man i de timene ville man bli ferdig med arbeidsplanen, men de fleste gjorde ikke det og måtte jobbe hjemme. Er det noe sånt du tenker på?

Eller mener du at man ikke skal gi lekser, og hvis man bruker opp den arbeidstimen på tull og fjas så ender man opp med å gjøre ingenting?

Lenke til kommentar

Vi burde få lekser, ja. Men de skal ikke være obligatoriske. For lekser er jo bare en oppsummering av det vi har gjort på skolen. Så hvis vi vil øve mer på noe vi ikke er så gode i, så gjør vi leksene vi får. Helt på trynet å få anmerkning for å ikke gjøre lekser som er helt unødvendig. Lekser er bare nødvendig om man ikke kan faget.

Peace

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er positiv til lekser i barne- og ungdomsskolen. På videregående er det litt mer unødvendig, da ville jeg personlig heller ha fokusert på lekseprøver (hvor det selvsagt var informert om at enkelte ting burde leses på forhånd) - fremfor å gi en rekke oppgaver. Lekser er jo for ens eget beste, og jeg tror det er fint mtp. senere selvdisiplin og selvmotivasjon til å få en selv til å lese og studere - både på VGS og høyere utdannelse. Er selvfølgelig viktig at læreren sjekker leksene og gir en tilbakemelding på det, ellers mister det mye av sin mening for mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ha det kjedeligste livet ever.

Hvis et slik studentliv skremmer deg har du dog ingen ting å gjøre på en høyskole/universitet... :hm:

Vil nok tro jeg skulle klart leksene på under de 5-6 timene det virker som du bruker.

Ja, det går ann å ha litt mer spennende liv selv om man går på universitetet. En vanlig hverdag for meg er

7:20 - våkner opp

8:00- 11:00 forelesninger

11:00 - 16:00 - gjør lekser/prater med venner/har tutorials eller labs

16:00 - 19:00 - gjør lekser

19:00 - 22:00 - lager middag/tirsdager går jeg på argentinsk tango/drar også ofte til svømmehallen

21:00 - 01:00 - Kaster bort tid på PC-en/treffer venner her jeg bor

Klokken er nå 10 om kvelden ;)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

jeg vil faktisk si at lekser fører til klasse skille, da høyt utdannede foreldre presser barna sine mer til og gjøre lekser mens i familier med lavere utdannelse så bryr ikke foreldrene seg så mye om lekser.

dette er litt generalisering, men stort sett sånn jeg opplever det!

Begge foreldrene mine er lærere og jeg tror ingen av dem noensinne spurte meg om leksene!

Eneste er fattern, som etter at jeg viste en matteprøve med 97% riktig kommenterte at det er de tre siste prosentene som er vanskligst! :D

Lenke til kommentar

Hvis et slik studentliv skremmer deg har du dog ingen ting å gjøre på en høyskole/universitet... :hm:

Vil nok tro jeg skulle klart leksene på under de 5-6 timene det virker som du bruker.

Hehe, rundt 15 matteoppgaver som per definisjon er for meg vanskelige og enkelte innleveringer i ny og ne, kombiner dette med 10 fysikk oppgaver, les rundt 10 sider i en samfunnsfagbok med en god dess engelske skriveoppgaver....

Ja, om du klarer dette fortere enn meg er det heder og ære for deg;)

Lenke til kommentar

Hehe, rundt 15 matteoppgaver som per definisjon er for meg vanskelige og enkelte innleveringer i ny og ne, kombiner dette med 10 fysikk oppgaver, les rundt 10 sider i en samfunnsfagbok med en god dess engelske skriveoppgaver....

Ja, om du klarer dette fortere enn meg er det heder og ære for deg;)

Er det per dag? Hva .. studerer til til da du har så mange fag bra barne/ungdomsskolen?

Lesing pleier jeg å ignorere, bortsett fra før prøver. Gidder ikke lese noe, får så å gå igjennom det neste dag.

Har du de værste lærerne? Mine er ganske snille på sånt, ikke universitet eller hva du går på men.. bare VG3. Men blir nok det om ingen læreplass etter dette skoleåret. Eller kanskje etter å ha jobba noen år.

Nei, skal ikke ha jobb som superadmininteriørsuperior eller hva pokker, bare vanlig IT-support og sånt. Kanskje mer senere men.

Btw: Hvordan får du tid til å poste noe her?

Lenke til kommentar

Er det per dag? Hva .. studerer til til da du har så mange fag bra barne/ungdomsskolen?

Jupp, er like mye lekser hver dag, er forkurs ingeniør hvorav vi tar R1, R2 og F1 på et semester

Har du de værste lærerne?

Nopp, er såpass med arbeid for å bestå forkurset..

Btw: Hvordan får du tid til å poste noe her?

God spørsmål, som regel sent på kveldstid eller like før jeg drar på bussen..

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg er imot lekser. De ødelegger barnas fritid. Leksene gjør slik at barn får mindre tid til å hvile, noe som er viktig for dem. Barna får helder ikke gått på ulike aktiviteter hvis de må sitte mye hjemme med lekser. Med for mye skole vil barna miste motivasjon og vil ikke kunne klare å konsentrere seg på skolen. Det er helder ikke alle foreldre som kan hjelpe barna sine med lekser. De elevene som har forelde som kan hjelpe dem, får derfor et fortrinn til de elevene som ikke har ressurssterke foreldre. Med en time lengre på skolen vil alle barna få hjelp uansett om de har ressurssterke foreldre eller ikke.

Endret av tonje1998
Lenke til kommentar

Jeg sier nei til hjemmelekser, og er for på-skolen-lekser. Er positiv til å skille skole og hjem. Men synes alikevel elevene kan få valget om å gjøre det hjemme, fordi for noen kan det fungere. En problemstilling her er at mange vil velge å gjøre det hjemme, for å så la være.

Lekser har slik jeg ser det flere ulemper enn fordeler. Så man burde minimum ha et valg fra elevens side om lekser eller å gjøre "lekser" på skolen en ekstra time eller noe sånt.

Lekser fungerer for mange bra. Men i mange hjem er dette en kilde til mye ubehag og krangler. Noen foreldre vet heller ikke hva de gjør og hindrer læring ved å henge seg opp i ting som ikke er viktige, og ber barna rette på leksene, gjerne fra fasiten slik at det skal være rett når læreren sjekker. Dette bidrar ikke til læring, fordi det å ta feil er en del av læring. Så når barna tar feil og f.eks. har feil i regnestykker så er dette en mulighet til å lære. Feil kan snus om til en bra ting.

Som sagt, lekser i hjemmet kan bidra til et helvete hjemme, og det kan også gjøre at elever mister totalt lysten til både lekser og skolearbeid. Man vil ikke at de skal forbinde dette med mas, kjefting og stress.

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal ta med skolen hjem. Jeg kan forstå at tanken gjerne er å gjøre barn mer selvstendige, men man har en utrolig upålitelig platform for at dette har effekt i praksis.

Igjen, for noen fungerer det bra, for andre fungerer det ikke bra. Min og andres erfaringer og øvrig gjennomtenking av temaet er grunnlag for min mening. I mitt hjem var det et helvete. Jeg forbandt lekser med stress, angst, skriking og kommentarer om hvor dårlig jeg gjorde det og alt jeg gjorde alt feil. Mye sinne, mye skriking. Hjemmesituasjonen til folk og foreldrenes evne til å håndtere lekser varierer stort og er derfor en upålitelig læringsarena for barn.

Majoriteten av foreldre er heller ikke pedagoger, så hvorfor skal de leke pedagoger da? Har selv sett mange foreldre som skal være med å gjøre lekser med barna. Noen er ikke engasjerte og vil helst at barnet skal bli ferdig slik at det er gjort og læreren ikke reagerer. Da er barnet "flink" og har gjort det det skulle. Andre ganger ser jeg at foreldrene bruker mye tid på å lære seg selv fordi de ikke vet. Noen ganger gir de barnet feil svar. Det er en dårlig kombinasjon om forelderen er skråsikker og påståelig.

Når det er sagt så er det mange flinke foreldre, men som jeg sa, det er svært upålitelig. Og det er det som er poenget her, alle disse variablene, ikke at foreldre generelt sett er udugelige. Det kommer an på hvert enkelt.

Så jeg mener at eleven minimum burde få valget selv om h*n vil være en ekstra stund på skolen fremfor å gjøre leksene hjemme. De som vil gjøre det hjemme kan det.

Min erfaring med leksehjelp som de kalte det, var veldig god. Vi jobbet en gjeng på biblioteket, fikk hjelp når vi trengte det. Jeg kunne jobbe i fred uten at problemene i hjemmet var en forstyrrende faktor. Dette tilbudet ble stengt ned, trolig pga. de ikke ville lønne lærerene og de derfor forståelig nok ikke kunne jobbe gratis.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...