TheCatIsALie Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 jeg vil faktisk si at lekser fører til klasse skille, da høyt utdannede foreldre presser barna sine mer til og gjøre lekser mens i familier med lavere utdannelse så bryr ikke foreldrene seg så mye om lekser. dette er litt generalisering, men stort sett sånn jeg opplever det! I såfall er det ikke leksene som er problemet, men foreldrene. Derfor er det heller ikke leksene i seg selv som fører til klasseskiller, men foreldrene som ikke klarer å ta ansvar for ungenes utdanning. Det blir som å skylde på flyene i 9/11-ulykken. Lekser er viktig. Alltid. Fra og med barneskolen. Ikke bare fordi de gjør at elevene lærer noe utenom skolen, men også fordi de gir et grunnlag for framtiden der du må studere på egenhånd uten folk som tvinger deg til det. Leksene er med på å bygge opp en vane for å jobbe på egenhånd utenom dine arbeidstider, noe som er ekstremt viktig å kunne på VGS og i videre studier for å kunne henge med. Du blir ikke flink om du ikke jobber jevnt og trutt. Lærte svært lite av det jeg. Skjønte jo aldri en dritt. Lære gjør man vel stort sett alltid. Man lærer av filmer, spill, og alt annet. Hvordan man bøyer svake verb trenger ikke alle kunne. Andre ting som man lærer igjennom livet, kan være mye viktigere. Jeg har selv lært masse engelsk av filmer og spill. Også da jeg chatter en del på engelsk. Læring kan gjøres på en mer eller mindre gøy måte. Da lærer man også bedre. Lenke til kommentar
jubb Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Så kan det også nevnes at jeg har brukt helt vannvittig mye tid på hjemmelekser som jeg aldri har fått eller får bruk for. Navn, fødselsdatoer, guder (og dems historie ), forfattere, diktanalyse og mye mer. Jeg blir dårlig av å tenke på det. Endret 12. september 2010 av jubb Lenke til kommentar
jubb Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Dobbelpost. Endret 12. september 2010 av jubb Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg hadde alltid problemer med å gjøre lekser.. Etterhvert så gjorde jeg dem aldri.. Kom hjem og satte på tv'en. Skolen generelt var en grusom opplevelse, alt var kjedelig og det var vanskelig å huske noe som helst Lærer mye mer nå til dags, da jeg studerer det jeg selv vil og absorberer kunnskap på mine egne premisser og basert på interesser. Det jeg prøver å si er - de som ikke passer til skolen passer ikke uansett. De som er slike som gjør lekser og ikke har noe problem med det, trenger sannsynligvis ikke lekser uansett, siden de hadde funnet andre tider å lære stoffet på... Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Dere mener at lekser skaper klasseskille? Helt enig! Noen barn har foreldre med pedagogiske egenskaper. Hvorfor tror dere barna til lærerne har bedre karakterer enn andre på barne -og ungdomsskolen? Jeg husker de barna som generelt sett ble forsømt hjemme. Vi hadde tre av dem i klassen. De gjorde ikke lekser i det hele tatt. Det var spesielt synd med han ene, ettersom han var veldig intelligent. Jeg personlig er heldig med mine foreldre, som tvang meg til å gjøre lekser. To av de tre er nå narkomane, han ene er bankraner. Mine tanker rundt dette er at hadde skolen hatt lekser bakt inn i en slags SFO for eldre, hvor man ble frem til klokken 4, hadde disse gutta fått noen til å motivere dem, hjelpe dem og tvinge dem til å gjøre disse leksene. Det trenger ikke engang å være utdannede personer. Man kunne hatt det som valgfag på videregående å være "leksehjelper på storskoleSFO". Selvfølgelig kuttet ut nynorsk i alle skoletrinn. For å summere opp: Ja til lekser, men at det skjer PÅ skolen. 4 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg gjør ikke lekser, bortsett fra innleveringer og øving rett før prøven. Så det er jo greit nok. Følger du nok med i timen så er det ikke en nødvendighet Foresten: Dette er det teiteste BULLSHITSVARET jeg har sett på lenge. Vennligst, Sneipen, hold deg for god til å svare på denne måten igjen... 2 Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 han ene er bankraner. Hahaha bankraner faktisk.. Er det i det hele tatt mulig å rane en bank nå til dags? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 han ene er bankraner. Hahaha bankraner faktisk.. Er det i det hele tatt mulig å rane en bank nå til dags? Jepp. Han fikk 60- 70 k, stakk på sykkel og betalte tilbake narkogjelden med en gang. Deretter gikk han hjem hvor politiet hentet ham. Kommer fra en typisk alenemor- familie hvor han fikk dårlige venner (de to andre rabagastene i klassen). Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg gjør ikke lekser, bortsett fra innleveringer og øving rett før prøven. Så det er jo greit nok. Følger du nok med i timen så er det ikke en nødvendighet Foresten: Dette er det teiteste BULLSHITSVARET jeg har sett på lenge. Jeg er uenig. Man kan klare å gjøre latterlig "mye" i en time. Poenget med lekser er egentlig å elevene skal gjøre et forsøk på å lære seg "stoffet" ordentlig. Matematikk er et prakteksempel på et fag hvor lekser til syvende og sist er subjektiv. I matte skal dere lære dere "komplekse ting X", husker selv på ungdomskolen hvor man fikk 3-4 sider med oppgaver i unødvendig lekse, og man lært seg "tingen" lenge før den alt for lange timen var over. VGS? Matte R1 har hatt noen store komplekse ting så langt, som endte opp med at man måtte regne noen oppgaver for å husker og forstå nok til å bruke det senere(og der kom leksene inn, men ikke mer en nødvendig så langt). Tror egentlig synet mitt blir: Egentlig nei til lekser, men ikke nei til oppgaver for å forstå noe. 1 Lenke til kommentar
Thefka Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Etter barneskolen bør alle selv klare å ta ansvar for egen læring, og selv vite om man trenger lekser eller ikke. Jeg, for eksempel, har alltid lært nye ting veldig lett, og føler at det å gjøre 30 oppgaver om det samme, gjerne på letteste nivå (slik at alle skal "henge med") bare ødelegger for gleden ved å lære. Det er forskjell på å være intelligent og å være "flink", og ha en læremåte som faktisk krever pugging for at stoffet skal sitte. Jeg sier derfor nei til lekser, som bare er tidkrevende, og nesten aldri gjør at man LÆRER noe, etter barneskolen. Jobber man strukturert i timen, og det blir oppgaver igjen, kan de godt gjøres hjemme, slik at man ikke skal bli nødt til både å vente i timen på at de andre skal bli ferdige, for så å få en bråte NYE oppgaver i lekse. Særlig nivådelingen av lekser fra f.eks. ungdomsskolen er ille, hvor de "lette" oppgavene, tilpasset de svake elevene gjerne er to-tre stykker, de på "middels" nivå må gjøre disse oppgavene pluss noen flere, og de med "høy måloppnåelse" blir sittende med "lette" og "middels" oppgaver, pluss enda flere oppgaver som egentlig ikke har noen høyere vanskelighetsgrad. Lekser bidrar bare til ekstra slit for de elevene som trenger tett, faglig oppfølging for å lykkes, og til kjedsomhet for de elevene som lett mestrer nytt stoff. 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Lekser bidrar bare til ekstra slit for de elevene som trenger tett, faglig oppfølging for å lykkes, og til kjedsomhet for de elevene som lett mestrer nytt stoff. Hvorfor ikke bare da ha faglig oppfølging i regi av tilpasset undervisning? 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Leksene nå i 10. klasse, har ødelagt fritiden min totalt. På mandag og onsdag, sitter jeg i to-tre timer med lekser. Kommer hjem, spiser, slapper av = da er klokka ca 15:15 Så rekker jeg en time lekser, så er det middag, så gjør jeg noe annet en liten stund, eller fortsetter med leksene. Når jeg da er ferdig, er klokka rundt seks, da er jeg temlig sleten, orker som oftest ikke å pelle meg ut av huset. Og jeg trener også et par timer på onsdag. (Trening gjennomfører jeg selv om jeg er sliten, og ender alltid opp med mer energi etterpå) På Tirsdag og torsdag, stikker jeg på jobb en time etter jeg kommer hjem, og er hjemme igjen kl 19:30, da må jeg ofte gjøre noe jeg skal huske til neste skoledag, levere ting osv osv. Jeg rekker så og si aldri å gjøre noe sammen med andre mandag til torsdag. Det hender jeg gjør det jeg gjorde forrige onsdag, da satt jeg og en annen kammerat, og gjorde lekser i 4 timer, før jeg dro for å trene. Flutter kl 14 hver dag, har to friminutt på 30 min, og den timen vil jeg bruke til å snakke med folk, spise, osv Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 fordi det ofte er stress og vanskelig. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Min hverdag på Forkurs Ingeniør: Kl 6 - Står opp kl 7 - Dra ned til busstorget kl 7:30 - Bussen kjører kl 8:10 - Dagen starter kl 15:30 - Skolen er ferdig kl 15:40 - Starter med lekser med andre i klassen kl 18 - Om jeg er ferdig/halvferdig tar jeg buss hjem Kl 19 - Kommer hjem og varmer opp middag Kl 19:30 - Om jeg er ekstra trøtt sover jeg Kl 21 - Fortsetter med leksene om det er noe igjen utover kvelden kl 24 - Om det ikke går noe på tv sover jeg Kombiner dette med speiderarbeid (ser ut som jeg skal slutte) og to verv i Unge. Zoro, om du ikke har planer om å gå videre på Høyskole/Universitet så anbefaler jeg deg å ta det helt med ro og nyt tanken på at vi andre høyere opp i systemet har det verre... 1 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har det, nettop derfor jeg gjør nesten alle leksene mine Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Min hverdag på Forkurs Ingeniør: Kl 6 - Står opp kl 7 - Dra ned til busstorget kl 7:30 - Bussen kjører kl 8:10 - Dagen starter kl 15:30 - Skolen er ferdig kl 15:40 - Starter med lekser med andre i klassen kl 18 - Om jeg er ferdig/halvferdig tar jeg buss hjem Kl 19 - Kommer hjem og varmer opp middag Kl 19:30 - Om jeg er ekstra trøtt sover jeg Kl 21 - Fortsetter med leksene om det er noe igjen utover kvelden kl 24 - Om det ikke går noe på tv sover jeg Kombiner dette med speiderarbeid (ser ut som jeg skal slutte) og to verv i Unge. Zoro, om du ikke har planer om å gå videre på Høyskole/Universitet så anbefaler jeg deg å ta det helt med ro og nyt tanken på at vi andre høyere opp i systemet har det verre... Du må ha det kjedeligste livet ever. 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Dette må jo være tidenes jevneste avstemmning på diskusjon.no Jeg syns ikke at man skal måtte gjøre lekser på sin fritid når man istedenfor kan legge opp til effektiv jobbing på skolen. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Burde hatt barne -og ungdomsskole fra 9-16 hver dag. Med oppfølging, slik som jeg har foreslått. Dette hindrer at nøkkelbarn og andre forsømte ikke får oppfølging, og man har i tillegg mulighet til å stimulere behovene for de elevene som er flinke på skolen. To fluer i en smekk. Men så er det visst altfor skummelt å stemme FrP... 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Du må ha det kjedeligste livet ever. Hvis et slik studentliv skremmer deg har du dog ingen ting å gjøre på en høyskole/universitet... 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Lekser bør kunne gjøres på skolen, på barne og ungdomsskole, med veiledere. Langt i fra alle har muligheten til å gjøre lekser hjemme -- og dersom lekser fjernes vil fremdeles elitiske foreldre få barna sine til å "lese lekser" slik at barna blir "de beste i klassen", og skillet mellom barn med "gode" og "dårlige" foreldre (i skolesammenheng) bevares. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå