Gå til innhold

Lekser? ja eller nei?


  

74 stemmer

  1. 1. Lekser?

    • Ja!
      39
    • Nei!
      35


Anbefalte innlegg

Hva syns dere om lekser?

-Burde det være litt lenger skoledag (8-15) og ingen lekser, så elevene får fri når de kommer igjen fra skolen, akkurat som voksne etter jobb?

-eller burde de gjøre som nå, (9-14/ -1430) og ha lekser etter skolen?

 

legg gjerne ved grunn, argumenter, og diskuter i vei!

 

 

edit:

dette gjelder for barne / ungdomsskole / gymnas

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjør ikke lekser, bortsett fra innleveringer og øving rett før prøven. Så det er jo greit nok. Følger du nok med i timen så er det ikke en nødvendighet :p

Ingenting er strengt tatt en nødvendighet. Men de som gjør leksene (grundig) skiller seg ofte ut fra de som ikke gjør de. Disse er vanligvis de som er mest selvstendige og hardtarbeidende, og som også ofte oppnår best resultater på skolen :)

Ofte ser ikke skoleelever viktigheten med lekser før det er for sent, og vitnemålene gjenspeiler det :/

Lenke til kommentar

Skolen skal ikke tvinge på eleven å gjöre noen oppgave for å "gjöre de".

 

Synes det er personlig, noen må jobba ekstra for og forstå, noen knekker det raskere, de som knekker det raskere skal ikke miste tid på ting de allerede kan, da de sikkert har andre fag de er dårligere på.

 

Så jeg er bare opptatt av resultatet på prøver, hvis du later deg på skolen og jobber hjemme, eller jobber hardt på skolen og lite hjemme spiller ingen rolle, men kompetansen du har som resultat.

Endret av Sebbe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På videregående og spesielt på universitetet er det viktig å gjøre lekser for å få gode karakterer. Altså, selvstendig arbeid før prøvene. Så det er viktig å lære elevene til å gjøre selvstendig arbeid uten at noen henger over dem fra tidlig alder. Dermed er lekser viktig.

 

Og tror dere virkelig at man reduserer klasseskillene ved å ikke gi lekser. Tror du ikke høyt utdannete foreldre vil gå igjennom skolearbeidet med barnet sitt uansett. Å fjerne lekser øker klasseskillene, fordi barn som kommer fra fattige familier vil gå på en dårlig umotivert skole og vil ikke lære noe særlig der og vil gjøre ingenting hjemme. En akademikerelev vil gå på en god skole som fokuserer på å gjøre selvstendig arbeid i timen og når eleven kommer hjem vil foreldrene gå igjennom dagens skolearbeid med eleven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi er ferdig til alle slags tidspunkt, så det bryr meg egentlig ikke nå lenger. Noen dager 11.30, andre dager 15.30.

 

Vi får noen oppgaver i de forskjellige timene (ikke alltid) som vi gjør på skolen. Blir vi ikke ferdig med de er det hjemmelekse.

 

Lekser har så å si aldri vært ett problem for meg, utenom matten.

Ser ikke helt problemet når jeg føler det bare er 14-15 åringer som klager over lekser og at de ikke får fritid.

Dæven, da må de ha hatt mye lekser.

Lenke til kommentar

Og tror dere virkelig at man reduserer klasseskillene ved å ikke gi lekser. Tror du ikke høyt utdannete foreldre vil gå igjennom skolearbeidet med barnet sitt uansett. Å fjerne lekser øker klasseskillene, fordi barn som kommer fra fattige familier vil gå på en dårlig umotivert skole og vil ikke lære noe særlig der og vil gjøre ingenting hjemme. En akademikerelev vil gå på en god skole som fokuserer på å gjøre selvstendig arbeid i timen og når eleven kommer hjem vil foreldrene gå igjennom dagens skolearbeid med eleven.

 

Gjør som min klasse gjør, sitt igjen og lag studiegruppe. Om vi klarte dette første dagen vi møttes må da andre gjøre det...

 

Om det fortsatt er et problem, gå på kontoret som jeg gjør.

 

På VGS P2 matte fikk jeg karakter 3, på eksamen fikk jeg to. Nå på forkurs Ingeniør etter første prøve i algebra fikk jeg 85% riktige svar. Dette pga jeg faktisk gjør alt av lekser, spør folkan mine i studiegruppen og løper til kontoret når jeg trenger hjelp.

 

Hjemme er det ingen hjelp å få, min mor droppet ut av realfagsmatten pga hun ikke klarte det, hun som sekretær er ikke mye til hjelp for meg. Min kjære far som droppet ut av skolen i 9-klassen er heller ikke noe til hjelp, en trailersjåfør kan ikke akkurat masse matte...

 

Føler at jeg er et sterkt avvik pga jeg ikke tilhører eliten men støtter leksebruk og å spørre om hjelp...

Lenke til kommentar

Og tror dere virkelig at man reduserer klasseskillene ved å ikke gi lekser. Tror du ikke høyt utdannete foreldre vil gå igjennom skolearbeidet med barnet sitt uansett. Å fjerne lekser øker klasseskillene, fordi barn som kommer fra fattige familier vil gå på en dårlig umotivert skole og vil ikke lære noe særlig der og vil gjøre ingenting hjemme. En akademikerelev vil gå på en god skole som fokuserer på å gjøre selvstendig arbeid i timen og når eleven kommer hjem vil foreldrene gå igjennom dagens skolearbeid med eleven.

 

Gjør som min klasse gjør, sitt igjen og lag studiegruppe. Om vi klarte dette første dagen vi møttes må da andre gjøre det...

 

Om det fortsatt er et problem, gå på kontoret som jeg gjør.

 

På VGS P2 matte fikk jeg karakter 3, på eksamen fikk jeg to. Nå på forkurs Ingeniør etter første prøve i algebra fikk jeg 85% riktige svar. Dette pga jeg faktisk gjør alt av lekser, spør folkan mine i studiegruppen og løper til kontoret når jeg trenger hjelp.

 

Hjemme er det ingen hjelp å få, min mor droppet ut av realfagsmatten pga hun ikke klarte det, hun som sekretær er ikke mye til hjelp for meg. Min kjære far som droppet ut av skolen i 9-klassen er heller ikke noe til hjelp, en trailersjåfør kan ikke akkurat masse matte...

 

Føler at jeg er et sterkt avvik pga jeg ikke tilhører eliten men støtter leksebruk og å spørre om hjelp...

Skal barneskoleelever opprette studiegrupper? Det er vel dem vi tenker på, når vi snakker om lekser. På videregående hadde jeg ikke lekser (bare innleveringer), det betydde ikke at jeg ikke gjorde lekser.

 

På videregående teller ikke foreldrene noe særlig. Jeg har akademikerforeldre, men de sluttet å hjelpe meg på ungdomskolen. Når man er på vidergående og nesten myndig burde man klare å lese selv. Men studiegrupper er en god måte å lære på, det har du rett i.

Lenke til kommentar

Fra ungdomsskolen og oppover forventes det at elevene er selvstendig og tar ansvar for egen læring, så jeg syntes heller at læreren kan gi god oversikt over det de skal jobbe med, og dermed bestemmer elevene selv sine arbeidsmetoder og hva de skal legge vekt på. Har du ikke viljen til å repetere det du har lært i undervisningen ender du så klart opp med dårlige karakterer, og da er det synd for deg. Men jeg er i mot obligatorisk lekse som: Gjør det og det til fredag, ellers blir det anmerkning.

 

På barneskolen kan det være litt værre å få elevene til å jobbe selv, men å presse på dem masse oppgaver de er tvungen til å gjøre på fritiden syntes jeg blir for dumt. Praktiske oppgaver i skoletiden, gruppearbeid og prosjekter er i hvertfall en god løsning, og da blir jo skolen både gøy (for mange) og lærerikt.

Lenke til kommentar

Fra ungdomsskolen og oppover forventes det at elevene er selvstendig og tar ansvar for egen læring, så jeg syntes heller at læreren kan gi god oversikt over det de skal jobbe med, og dermed bestemmer elevene selv sine arbeidsmetoder og hva de skal legge vekt på. Har du ikke viljen til å repetere det du har lært i undervisningen ender du så klart opp med dårlige karakterer, og da er det synd for deg. Men jeg er i mot obligatorisk lekse som: Gjør det og det til fredag, ellers blir det anmerkning.

 

På barneskolen kan det være litt værre å få elevene til å jobbe selv, men å presse på dem masse oppgaver de er tvungen til å gjøre på fritiden syntes jeg blir for dumt. Praktiske oppgaver i skoletiden, gruppearbeid og prosjekter er i hvertfall en god løsning, og da blir jo skolen både gøy (for mange) og lærerikt.

 

Støtter gruppearbeid. Merker jeg ikke sovna i den norsktimen vi gjorde det.

Lenke til kommentar

Fra ungdomsskolen og oppover forventes det at elevene er selvstendig og tar ansvar for egen læring, så jeg syntes heller at læreren kan gi god oversikt over det de skal jobbe med, og dermed bestemmer elevene selv sine arbeidsmetoder og hva de skal legge vekt på. Har du ikke viljen til å repetere det du har lært i undervisningen ender du så klart opp med dårlige karakterer, og da er det synd for deg. Men jeg er i mot obligatorisk lekse som: Gjør det og det til fredag, ellers blir det anmerkning.

 

På barneskolen kan det være litt værre å få elevene til å jobbe selv, men å presse på dem masse oppgaver de er tvungen til å gjøre på fritiden syntes jeg blir for dumt. Praktiske oppgaver i skoletiden, gruppearbeid og prosjekter er i hvertfall en god løsning, og da blir jo skolen både gøy (for mange) og lærerikt.

 

Støtter gruppearbeid. Merker jeg ikke sovna i den norsktimen vi gjorde det.

Ja, for gruppearbeid er så suksessfult. Jeg husker godt hvordan det fungerte. Mesteparten av tiden ble brukt opp til å prate om helt irrelevante ting.

 

En ting er ihvertfall sikkert. Grunnen til at norske elever gjør det dårlig er ikke fordi skolen er for kjedelig. Den teorien har blitt prøvd før og resulterte til at den norske skolen ble en av de dårligste i den vestlige verden. For å kunne få elever til å lære, så må læring komme først. Uansett om det er litt kjedelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fra ungdomsskolen og oppover forventes det at elevene er selvstendig og tar ansvar for egen læring, så jeg syntes heller at læreren kan gi god oversikt over det de skal jobbe med, og dermed bestemmer elevene selv sine arbeidsmetoder og hva de skal legge vekt på. Har du ikke viljen til å repetere det du har lært i undervisningen ender du så klart opp med dårlige karakterer, og da er det synd for deg. Men jeg er i mot obligatorisk lekse som: Gjør det og det til fredag, ellers blir det anmerkning.

 

På barneskolen kan det være litt værre å få elevene til å jobbe selv, men å presse på dem masse oppgaver de er tvungen til å gjøre på fritiden syntes jeg blir for dumt. Praktiske oppgaver i skoletiden, gruppearbeid og prosjekter er i hvertfall en god løsning, og da blir jo skolen både gøy (for mange) og lærerikt.

 

Støtter gruppearbeid. Merker jeg ikke sovna i den norsktimen vi gjorde det.

Ja, for gruppearbeid er så suksessfult. Jeg husker godt hvordan det fungerte. Mesteparten av tiden ble brukt opp til å prate om helt irrelevante ting.

 

En ting er ihvertfall sikkert. Grunnen til at norske elever gjør det dårlig er ikke fordi skolen er for kjedelig. Den teorien har blitt prøvd før og resulterte til at den norske skolen ble en av de dårligste i den vestlige verden. For å kunne få elever til å lære, så må læring komme først. Uansett om det er litt kjedelig.

 

Kanskje dere har te-selskap, men vi pratet om emnet.

 

Gjør norske elever det generelt dårlig?

 

Det virker nesten som om du er imot noe annet enn "LES! PUGG! LÆR!" skole..

Lenke til kommentar

Jeg har selv bare gode erfaringer med gruppearbeid. Man jobber jo trossalt med andre i arbeidslivet, så det å bli vandt til å jobbe i grupper er viktig. Men det kan slå begge veier, da en skoleflink elev kan bli tvungen til å jobbe med en som gir faen, men da kan jo alltids læreren gripe inn. Slik var det i hvertfall på barneskolen der jeg gikk. Fungerte ikke gruppen gjør læreren noe med det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv bare gode erfaringer med gruppearbeid. Man jobber jo trossalt med andre i arbeidslivet, så det å bli vandt til å jobbe i grupper er viktig. Men det kan slå begge veier, da en skoleflink elev kan bli tvungen til å jobbe med en som gir faen, men da kan jo alltids læreren gripe inn. Slik var det i hvertfall på barneskolen der jeg gikk. Fungerte ikke gruppen gjør læreren noe med det.

 

På barneskolen kan det nok være sånn ja, men da man går på videregående skole, burde man være instillt på å jobbe litt. Har trossalt søkt på linja selv..

 

Iallefall de jeg jobber med.. jobber. Ja, tuller litt, men innenfor temaet.

Lenke til kommentar

jeg vil faktisk si at lekser fører til klasse skille, da høyt utdannede foreldre presser barna sine mer til og gjøre lekser mens i familier med lavere utdannelse så bryr ikke foreldrene seg så mye om lekser.

 

 

dette er litt generalisering, men stort sett sånn jeg opplever det!

 

 

I såfall er det ikke leksene som er problemet, men foreldrene. Derfor er det heller ikke leksene i seg selv som fører til klasseskiller, men foreldrene som ikke klarer å ta ansvar for ungenes utdanning. Det blir som å skylde på flyene i 9/11-ulykken.

 

 

Lekser er viktig. Alltid. Fra og med barneskolen. Ikke bare fordi de gjør at elevene lærer noe utenom skolen, men også fordi de gir et grunnlag for framtiden der du må studere på egenhånd uten folk som tvinger deg til det. Leksene er med på å bygge opp en vane for å jobbe på egenhånd utenom dine arbeidstider, noe som er ekstremt viktig å kunne på VGS og i videre studier for å kunne henge med. Du blir ikke flink om du ikke jobber jevnt og trutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...