Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan butikkansatte snoke i sekker og bager?

Lekr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En jeg kjenner som jobber i butikk har sagt de ikke har lov til dette. De kan spørre om kunden vise hva de har sekken eller lommene. Hvis de nekter og mistanken er stor, får de lov til å holde de igjen til Politiet kommer.

Har ikke noe konkret fra lovdata el. men det jeg har fått høre.

Lenke til kommentar

Straffeprosessloven. Kap. 15. Ransaking

Er vel kun politiet som kan ransake ein person ja, men butikken kan holde på vedkommande til politiet kjem.

Representant for butikken kan sjølvsagt også spørre om lov fyrst, dersom du aksepterer til ransakelse så er det sjølvsagt lov. Ofte kan dette være ein enkel måte å forsvare sin uskuld på sidan det er fort gjort å vise til at du ikkje har tjuvgods i lommene.

Lenke til kommentar

Straffeprosessloven. Kap. 15. Ransaking

Er vel kun politiet som kan ransake ein person ja, men butikken kan holde på vedkommande til politiet kjem.

Representant for butikken kan sjølvsagt også spørre om lov fyrst, dersom du aksepterer til ransakelse så er det sjølvsagt lov. Ofte kan dette være ein enkel måte å forsvare sin uskuld på sidan det er fort gjort å vise til at du ikkje har tjuvgods i lommene.

Sånn jeg tolker loven kan man som privatperson ransake folk, riktignok om du tar noe på fersk gjerning eller med ferske spor, og det de har gjort kan føre til fengsel(?). Det er ikke oppfylt når man ransaker folk tilfeldig slik det indikeres. Man kan kanskje kreve ransaking for å komme inn i butikken dog?

AtW

Lenke til kommentar

Da skal det rimelig ferske spor til. Vi som kontrollerer besøkende til innsatte i norske fengsler har ikke lov til å ransake disse utover bruk av metalldetektor. Ved mistanke, kan vi holde igjen de besøkende til politiet kommer.

Jeg regner med det i praksis betyr er at d har sett noen rappe noe, og deretter ransaker de. Tviler på at det er lovlig med noe særrlig mindre enn det (min tolkning, er ikke jursit, osv osv)=

AtW

Lenke til kommentar
Sånn jeg tolker loven kan man som privatperson ransake folk, riktignok om du tar noe på fersk gjerning eller med ferske spor, og det de har gjort kan føre til fengsel(?).

AtW

Nja, du har vel oversett § 197:

Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195* bare foretas etter beslutning av retten.
(*§195 er den som gjelder ransaking av person)

sammen med § 198:

Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking...

...når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Se imidlertid også §§173-178, særlig

...Ting som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike, skal tas fra ham. I dette øyemed kan han ransakes.

Du kan altså, som privatperson, ransake den pågrepne for å lete etter skjulte våpen o.l., men ikke etter tyvegods. Hva som skjer om du imidlertid skulle slumpe til å finne noe tyvegods under ransakingen din er jo et interessant spørsmål...

Lenke til kommentar

Privatpersoner kan kun ransake hvis det skjer samtidig med lovlig pågripelse, og da kun for å avdekke og konfiskere ting den mistenkte kan bruke til vold eller til å flykte.

Hvis du 'finner' tyvegods kommer fort spørsmålet om du nettopp plantet det tyvegodset på banen. Det er bevismessige hensyn her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...