Gå til innhold

Den dype dykkertråden

aklla

Anbefalte innlegg

Jau, eg ser at det kunne feiltolkast.

Hadde vore kult å lært seg teknisk dykking og, men vegen dit er lang, dyr og risky. (Men inni her ligg jo moglegheita til å dra på skattejakt på stader der få personar kan nå, det ligg mykje gull under havoverflata :p)

Jau, det er ein engasjert gjeng :!: Var faktisk der eg tok Open water kurset og om (når) eg reiser dit igjen, så kjem eg til å bruke Colona igjen.

Såg forresten nettopp at eg tok feil angåande adventure diving, det blir å rekne som emnekurs før advanced.

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden har jeg ikke sett før. Savner virkelig og dykke nå, sist jeg var ute i vannet var i slutten av mars. Begynner og bli en stund siden nå. Siden jeg er en fattig student har jeg ikke tatt meg råd til og kjøpe mitt eget utstyr. Ikke det at oslofjorden er den mest spennende etter at man har holdt på nede i Malaysia. 

Neste dykketur for min del går nok ned til Indonesia og Pulau Weh. Det er fristende og dra tilbake til Kapalai, Mabul og Sipadan, men jeg vil prøve noe nytt. 

Det er egentlig ingen grense på fritidsdykking så lenge det ikke er innstruksjonsdykk, men det er stor sjanse for at forsikringsselskapet ikke vil dekke sykehusregningen hvis det skulle gå galt. Jeg kan anbefale folk og gå ned på 40 meter under sikre forhold. Jeg gjorde det i Malaysia sammen med en IDC-staff og to andre advanced dykkere. Da gikk vi veldig rolig ned, og satt oss på bunnen og knuste et egg. Vi gjorde hele dykket som et deco dykk selv om computerne våre sa det ikke var nødvendig. Det er veldig interresant hvordan man reagerer på nitrogennarkosen, og en god lærdom til senere hvis man skal drive med litt dypere dykk.

Lenke til kommentar

Det er av PADI jeg har (indirekte) hørt det. Det er et sted utenfor Honduras mener jeg det var, som driver med ledgedive to ganger i uka. Da går de ned til en 50 meters dyp hylle og sitter der en stund før de går opp igjen. Dette dykket er annonsert i PADI sitt offisielle blad, så en av innstruktørene jeg hadde i Malaysia hadde kontakten PADI om hvorfor de fikk lov til og reklamere for det. Det var da hun fikk svar om at så lenge det ikke er innstruksjondykk har du lov til å gå så dypt du vil. Det er selvfølgelig ikke anbefalt og gå så dypt.

Lenke til kommentar

Jau, du blir vel ikkje akkurat fengsla for å gå djupare enn du bør :p

Har du vore andre stadar og dykka utanom Malaysia master air? Hadde sjølv store planer om å reise til Malaysia i år for å dykke, men så fekk eg studieplass i Australia og blei nøydd til å omprioritere litt.

Tenkte og at eg skulle dele opp heimreisa litt, så eg kunne droppe innom Malaysia, Indonesia eller Fiji for å dykke, men eg fekk langt frå fullt stipend og lån (merkeleg nok) og har blitt nøydd til å stramme inn pengesekken kraftig.

Har og ein kamerat ifrå Fiji frå jobben heime, og han seier at haidykking der er heilt vilt!

Berre sjekk videoen frå Fiji eg fann:

Heilt rått!

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Har desverre bare vært i oslofjorden og noen forskjellige steder i Malaysia. Hvis man skal til Malaysia ville jeg holdt meg til Borneo. Jeg var riktignok litt uheldig med været på fastlandet siden regntiden hadde slutten ikke lenge før jeg kom dit. Dette medførte selvfølgelig i elendig sikt, og jeg hadde vært på Mabul, Kapalai og Sipadan uka før. Mabul & co var helt fantastisk, var 40 m+ med sikt og latterlig mye liv, både smått og stort. Det var nesten sånn at man ble lei av å se skilpadder. Jeg var heldignok til og dykke alene med en innstruktør eller DM fire dager på rad før jeg måtte ha en buddy så jeg fikk jo se veldig mye mer da enn når jeg hadde flere i gruppa som drev og dykket.

Hvis du har tenkt deg til Indonesia, noe jeg skal snart håper jeg, har jeg blitt anbefalt Derawan og Pulau Weh. På Derawan er du så og si sikret å se Manta Rays som skal være helt fantastisk og dykke sammen med. På Pulau Weh er det av og til Mantas, men det er også hvalhai der, noe jeg har veldig lyst til å se. Jeg dro fire dager til Lankayan utenfor Borneo bare for å dykke med de, men jeg var desverre litt for tidlig ute.

Hvis du drar til Pulau Weh send meg en PM, to av DM-ene jeg hadde på Mabul har flyttet dit for å jobbe, de har lovet meg og alle venner jeg sender dit å få billigere dykking.

For haidykking har jeg hørt at Egypt på høsten er noe av det beste du kan oppleve, veldig mange kule haityper, bl.a. hammerhai. Det er litt mer eksotisk enn lemonshark som en den mest sjeldne haien jeg har sett.

Lenke til kommentar

Har høyrt eindel bra om Malaysia, så det frister veldig.

Viss eg kjem inn på universitetet her til neste år, så satser eg på at eg har nok pengar til ei mellomlanding.

Pulau Weh høyrest rått ut! Manta rays og kvalhai er nokon av dei kulaste marinskapningane som finnest!

Kult at du har bekjente der nede. Kan godt hende du får ein PM frå meg til neste år ;)

Har sjølv ein kamerat som har sett hammerhai i Egypt, det må vere ein rå opplevelse. Har enno ikkje sett hai når eg har vore å dykka, men såg ein epåletthai i lagunen på green island når marinbiologiklassa studerte revet. Det er heller små moglegheiter for å observere stor hai på den nordlege delen av GBR desverre, men her er ein og annan hammerhai veit eg.

Sikkert gode moglegheiter for å sjå bra stor hai på Shark observatory på Ras mohammed i Egypt f.eks.

Var i Egypt om vinteren. Absolutt å anbefale, men som du seier så er det nok best om hausten.

Lenke til kommentar

Sit no og rekner på budsjettet og prøver å finne ut kva eg skal/kan gjere.

Vurderer Advanced open water med prodive neste veke. 3 dager, to netter. 11 dykk for 825 daler.

Vurderer og mellomlanding på Kuala lumpur etter å ha forhaurt meg i "billig flyreise tråden" Fly vidare og dykking på Sipadan og Mabul.

Rundt 1000 dollar for 5-6 dager med opphald, mat og dykking.

Men det er jo alltid den fordømrades økonomien :p

Sipadan Mabul resort

Lenke til kommentar

Jeg var på et lignende resort på Lankayan, utrolig deilig og ha sitt eget rom med utsikt over soloppgangen og solnedgangen. Men jeg følte at jeg ikke passet helt inn, var jo den som var klart yngst der pga prisnivået. På Mabul bodde jeg på et typisk backpacker sted, jeg syns dykking ble mye bedre der pga at vi aldri var grupper på mer enn 4 stykker. De innstruktørene jeg hadde er ikke der lenger, så jeg skal ikke anbefale det stedet jeg var på, men det var endel billigere enn 1000 dollar for 5 dager. De anbefalte meg et longhouse som heter Scuba Jeff, sa de hadde gode dykk og i motsetning til mange steder på Mabul god mat.

Lenke til kommentar

Bare lurte. Er det et greit sted å ta den? Flinke instruktører?

Jeg hadde samme instruktør gjennom alle dykkene, jeg var i hvert fall kjempefornøyd.

Den andre instruktøren vi hadde virket også veldig flink, det var generellt en løs stemning, mye tull med både elever og instruktører med det som kan tulles med(dvs, ikke noe tull i og under vann).

Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men jeg kan i hvert fall anbefalle de til andre :)

Lenke til kommentar

Jeg var på et lignende resort på Lankayan, utrolig deilig og ha sitt eget rom med utsikt over soloppgangen og solnedgangen. Men jeg følte at jeg ikke passet helt inn, var jo den som var klart yngst der pga prisnivået. På Mabul bodde jeg på et typisk backpacker sted, jeg syns dykking ble mye bedre der pga at vi aldri var grupper på mer enn 4 stykker. De innstruktørene jeg hadde er ikke der lenger, så jeg skal ikke anbefale det stedet jeg var på, men det var endel billigere enn 1000 dollar for 5 dager. De anbefalte meg et longhouse som heter Scuba Jeff, sa de hadde gode dykk og i motsetning til mange steder på Mabul god mat.

Jau, dei som har mest penger å bruke er anten gamlingar eller nordmenn :p

Sjekka ut internettsida til den godeste Jeff no forleden. Litt shabby i forhald til resorten riktignok. Men det er jo ingenting som er meir kos enn eit hostell-opplegg med likesinna. Og prisnivået var jo særs overkommeleg.

Noen som har noe erfaring mtp. forsikringer når man dykker i utlandet?

Må/bør man ha egen forsikring, eller gjelder vanlig reiseforsikring?

Eg har reiseforsikring gjennom Gjensidige, og såvidt eg veit så dekker den dykk ned til 30 meter. Elles så har mange av dykkesentera (vertfall her i Cairns) dykkeforsikring som dekker deg under eit dykk.

Lenke til kommentar

Gjennom ProDykk du fikk lappen da?

Tenkte litt på å ta lappen som yrkesdykker, men fant ut at 32000,- er litt drøyt når man er student :p

Gjennom ProDykk ja, det er vel ingen andre som holder til der?

Kan man ta dykke lappen når man er 16?

Jepp, fra 12 år kan man ta dykkerlappen

• Junior Open Water Divers alderen 10-11 år må dykke med PADI Professional eller dokumentert foreldre / foresatte. Dykk må ikke overstige 12 meter.

• Junior Open Water Divers alderen 12-14 år må dykke med en sertifisert voksen. (13 + år kan ta Open Water Diver kursteorien med eLearning på nettet),

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...