lals Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Stilige videoer! Hvilke kamera brukte du? Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Jeg er på jakt etter ny maske og snorkel til meg og fruen. Vi har begge dykkerlappen (adventure), men dykker ikke i Norge. Vi snorkler for det meste, men det hender at vi tar et dykk en sjelden gang på ferie. Det jeg lurer på er om kanskje en OK frameless maske kan være et greit valg? I så fall; har noen en anbefaling og hvor kan det kjøpes. Vi drar om to uker og bor i Stavanger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) Nyservet utstyr før årets første dykk Mye deler, fungerte heldigvis bra etterpå. Endret 18. juni 2013 av aklla Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 Noen som vet om det er noen dykkemuligheter i Santorini i Hellas? Går det evt. an å leie fullt utstyr (også abc)? Lenke til kommentar
Seal Skrevet 24. juni 2013 Del Skrevet 24. juni 2013 Stilige videoer! Hvilke kamera brukte du? Takk! Brukte panasonic dmc-ft3. Veldig greit kamera for dem av oss som ikke vil investere alt for mye i det, men som du ser, er det mer enn dugbart. Lenke til kommentar
krangel Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hei, har akkurat tatt OWD i Alanya så slenger meg med her. Er selv meget fornøyd med opplegget jeg hadde, instruktørene, utstyret og sikkerheten. Har tenkt å melde meg inn i lokal dykkerklubb og kjøpe fullt utstyr så fort som mulig, da jeg virkelig elsket dykking. Blir å følge med her, håper aktiviteten stiger. Kan etterhvert bidra litt mer når jeg kommer meg ordentlig i gang! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hvor mye koster det å leie komplett utstyr på deres lokale dykkesenter/ -klubb? På Nemo her i Bergen koster det 500kr for 24 timer, er det en grei pris? Lenke til kommentar
Seal Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Det har du gjort smart i. Husker jeg var usikker på om jeg skulle gidde å ta OWD, mens jeg nå ser tilbake på det som noe av det smarteste jeg har gjort. Lenke til kommentar
Putas Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Koster vel 750kr for 24t der jeg dykker, halv pris på tirsdagsdykket. Så 500kr er vel en grei pris det. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Nå når jeg har dykka litt så vurderer jeg å enten ta Advanced Open Diver-kurset til Padi hos Nemo i Bergen, eventuelt ta CMAS** hos SiBSub. Noen erfaringer fra en av kursene? Noen som vet forskjellen på de to? Lurer også på hvor jeg kan få kjøpt lærebøker på nettet...? Lenke til kommentar
Putas Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 CMAS** lærer du vel mye mere, får vel rescue og nitrox i samme kurs ta dette med en klype salt da jeg ikke har satt meg inn i hva CMAS kurs går ut på, men mitt inntrykk er at du får mye mere i kurs pakka. PADI advanced gir det muligheten til å dykke til 30m og nattdykk + et par emnekurs som vrak, foto, oppdrift, multilevel osv. Har selv PADI AOW hadde en flink instruktør så vi trente mye på oppdrift, svømmeteknikk (frogkicks, backkicks), ruting av slanger på dobbeltsett, bruk av langslange, s-drill og krandrill, navigasjon osv. Hva du skal velge, ta et kurs med en instruktør du liker. Uansett hvilket kurs du tar kan det bli ræva eller kjempe bra men mye avhenger av hvor flink instruktøren er. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Mhm, har virket sånn der jeg har lest også. Angrer nesten på at jeg tok OWD istedenfor CMAS*... Lenke til kommentar
Putas Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Om du tar det en eller andre spiller vel ingen rolle så lenge du lært å dykke på en trygg måte. Med PADI så er det kanskje enklere å komme i gang siden kurset er noe enklere og billigere(?). Jeg valgte PADI siden det var det som ble lært bort på mitt dykkesenter. Når jeg tok grunnkurs hadde jeg ikke noe formening om hva som var best den gangen. Ikke ser jeg helt behovet for å hoppe over til CMAS nå heller. Blir litt som å diskutere om GUE eller IANTD har den beste opplæringen innen tekknisk dykking. Du lærer å dykke dypt på en trygg måte med begge to. Begge har sine egen måter å gjøre det på, men begge får deg dit du vil til slutt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Nei, er bare fordi jeg helst vil ha så mye kunnskap og forståelse med på kjøpet som jeg kan, ikke bare sertifikatet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2013 Det kommer med erfaring uansett. Man lærer nok mer på CMAS kurset, men man lærer jo det av seg selv etterhvert uansett. F.eks oppdrift er noe jeg hadde litt problemer med i starten, men nå er det absolutt ikke noe problem. PADI gir deg nok til å kunne dykke uten problemer, CMAS går hakket videre. Personlig syntes jeg PADI var mer enn nok for min del 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. juli 2013 Del Skrevet 30. juli 2013 Noen som vet om jeg kan gå rett fra padi owd til cmas**, eller må Jeg gjennom et mellomledd? Lenke til kommentar
Putas Skrevet 1. august 2013 Del Skrevet 1. august 2013 (endret) Jeg fant ikke noe god info om det. Men når jeg ser hva et CMAS* kurs inneholder så kan jeg ikke tenke meg at det ikke skulle gå å bare krysse rett over. Men det lønner seg nok å snakke med en CMAS klubb/instruktør for de har sikkert et godt svar på det. Det eneste jeg fant var var CMAS til PADI http://www.divevietn...m/crossover.php men må jo gå andre veien også går jeg ut i fra. EDIT: Når jeg ser litt nærmere på linken så er det godt mulig du må ha PADI AOW kurs for å kunne ta CMAS** kurs. Endret 1. august 2013 av Putas Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Forresten, http://www.scubastore.com er en butikk som har fått veldig mye bra kritikk rundt på nettet, mye der er veldig billig, selv om det er dyrt i frakt, så kommer man godt under prisene her i norge. Har du prøvd den? Så du ikke hadde personlige erfaringer i 2010. Var tenkt å kjøpe svømmeføtter der, føttene + frakt + toll ble jo bare 900, mot 1700 i Norge. Vet du hvilken vare jeg skal velge på varegrunnlag på toll sin importkalkulator? Er det "sportsutstyr"? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. august 2013 Forfatter Del Skrevet 3. august 2013 Har bestillt en del derifra, ingenting å klage på. Er vel sportsutstyr ja, men husk at leverandøren skal ha gebyr for å fortolle det også, så det blir nok en del mer enn 900. Åssen svømmeføtter skal du ha? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Har bestillt en del derifra, ingenting å klage på. Er vel sportsutstyr ja, men husk at leverandøren skal ha gebyr for å fortolle det også, så det blir nok en del mer enn 900. Åssen svømmeføtter skal du ha? Åh, det tenkte jeg ikke på. Hvordan finner jeg ut hvor mye de skal ha? Må jeg sende epost til dem å spørre eller står det på siden? Hvor mye tror du det blir? Viss det blir veldig dyrt kjøper jeg heller brukt. Vurderte Atomic Aquatics splitfins, men vet ikke helt. Har du anbefalinger? Må ha open hæl og er greit viss de ikke er tunge å svømme med liksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå