HrSteen Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Er litt fristet til å gå over til dobbelsett. Har en black diamond og den støtter vistnok opptil D8. Lenke til kommentar
Putas Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Putas: Ved freeflow kan man jo puste på buddy`n sin reserve-ventil, tryggere(stort sett) enn å gå opp på egen. Det går helt fint å puste på buddy og stenge sin egen flaske. Så lenge buddy har nok luft til det. Man kan risikere å måtte gå rett opp siden buddy ikke har nok luft til å svømme tilbake til utgangspunktet. Og det er noe d**** med overflate svømming i litt høy sjø feks. Jeg er ikke i mot enkel flaske. Det hender jeg dykker med det også. Men hvis man først skal tenke sikkerhet ville jeg gått for et dobbeltsett. Men ja det koster litt mere med tanke på at du må ha to sett med med 1.trinn. Det er litt mere å sette seg inn i. Men det er ikke så mye mere enn at du har to ekstra kraner og to 1.trinn. Et par dykk for å lære seg å skru å kraner under vann så er mye gjort. Har handlet en del hos Fue. Og har fått god service men føler at jeg liksom dykker på "feil" måte når jeg er innom. Jeg er rimelig fersk innenfor teknisk dykking og tilhører ikke gue sekten (enda). Har tatt tec40 og IANTD trimix kurs. Men føler jeg blir sett litt ned på fordi jeg ofte gjør dykk på vanelig luft og ikke gidder å bruke trimix på 40m. Ikke bruker jeg DUI drakt eller halcyon vinge heller. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Skal titte på en Bcd neste uke, seaquest pro+. Selger sa den var tre år gammel så ventiler burde sjekkes. Vet ikke om dette er noe sånn vesentlig problem hvis den er godt bevart, men hva bør jeg se etter annet enn lekasjer i blærene, innflatoren fungerer og dumpventilene? Lenke til kommentar
Putas Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Sjekk at spenner er hle og fine. Fester for blylommer er fine. Blås den opp og sjekk at den holder lufta i 15-20min da ser du at det ikke er lekasjer noe sted. Blås den helt opp og klem på den godt på den. Ta den under vann i et badekar eller noe for å se etter bobler rundt inflatoren. Noen ganger kan det være litt luft som kommer ut rundt inflatorknappen. Ikke et stort problem men da ser du hvor godt vedlikeholdt den er. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Takk for det, å senke den i et vannbad har jeg nok ikke mulighet for hos selgeren, men kan jo ta med flaske og ventilsettet så jeg får blåst den opp og sjekket at det tekniske og funksjonelle er i orden. Lenke til kommentar
Putas Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Det er ikke noe stort problem kommer noe småbobbler fra min innflator i ny og ne. Og har gjort i et års tid. I værste fall er det bare å bytte den "nederste delen". Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Da var jeg og henta vesten. Den er grei. Bærer helt klart bruks -og alderspreg, men den er ikke ødelagt eller slitt i en sånn grad at den ikke fungerer. Passet meg greit uten vams og tørrdrakt. Skal nok sitte enda bedre når jeg får på meg den tjukke pelsen Endelig har jeg komplett sett! Herrejesus, begynte å "samle" i mai/april en gang og har kjøpt enkeltvis siden da. Angrer på at jeg ikke bare slo til på et komplett sett med en gang, ser det er veldig mye fint på finn Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Endelig har jeg hatt mitt første selvstendige dykk, uten noen instruktør! Selvsagt med en kompis da. Også første gang jeg brukte tørrdrakt i forbindelse med et dykk. Fy faen. Sleit no jævlig i begynnelsen med å holde oppdriften nøytral så det var minst to tilfeller hvor jeg pluttselig bare steg opp til overflaten. Hadde nok noen kg bly for lite for jeg måtte tømme både drakt og vest ganske godt for å synke. Luftmangelen i drakten resulterte i at jeg fikk voldsomt klem på bein og kropp, fikk litt sånn tåke-syn og tunellaktige greier i blandt. Fikk riktignok fylt den litt når vi var på riktig dybde så dykkene var svært behagelige, stort sett. Nå skal det bli godt å få sin egen drakt tilbake, investert i et par kg bly og kjøpt noen ankellodd. De greiene er gull verdt! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. september 2012 Forfatter Del Skrevet 2. september 2012 (endret) Tips, ta tørrdraktkurs om du aldri har dykket med tørrdrakt, man lærer litt av det.... Ett problem du vil komme utfor er at lufta samler seg i bena, og at du da blir hengende opp-ned. Rull deg sammen til en ball og snur deg rundt, det er noe du bør prøve ut ett par ganger under relativt kontrollerte forhold Endret 2. september 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Tror ikke det arrangeres tørrdrakt-kurs her i distriktet, men skal ta AOWD snart med min egen drakt. Blir vel litt trening der også. Skal ikke være for kjepphøy, men tror nok at med et par dykk på samvittigheten skal jeg klare å beherske drakten. Som sagt var ankellodd gull verdt, fikk ikke bena opp en eneste gang bortsett fra når jeg mistet kontrollen og hele meg forsvant til overflaten. Verst var kanskje draktpresset ved bena som klemte no'jævlig til tider. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 (endret) Med ett par dykk totalt sett? Ettersom du hadde ditt første selvstendige dykk nå altså. Jeg har ~30 dykk med tørrdrakt og er fortsatt ikke helt komfortabel med det... Endret 3. september 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Nei jeg sier ikke at jeg kommer til å mestre tørrdraktens kunst. Men med litt mer erfaring skal jeg nok klare å beherske den rimelig snart. Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Whoho! Da jeg jeg fått kjøpt eget dykkerutstyr! Gleder meg masse til å komme meg under vann igjen! Men ble plutselig noen tusen kroner fattigere! 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2012 Forfatter Del Skrevet 22. september 2012 Whoho! Da jeg jeg fått kjøpt eget dykkerutstyr! Gleder meg masse til å komme meg under vann igjen! Men ble plutselig noen tusen kroner fattigere! Gratz Man blir fort enda fattigere også, "nesten gratis hobby, utenom en engangsinvestering" sa instruktøren min når jeg tok kurs, bullshit sier jeg,,, Ellers skjer det alt for lite på denne fronten når det gjelder dykking Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 22. september 2012 Del Skrevet 22. september 2012 Bare gleder meg til kaldere dager slik at sikten blir bedre Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) Er så utrolig fascinert av dette ^ ----------- Er det gode dykkemuligheter i Nordland? Endret 25. september 2012 av Knut Knudsen Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Hvor er det bildet fra, Knut Knudsen? Det er vel noe av det mest fascinerende jeg har sett i forbindelse med dykking. -Deluze Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 (endret) http://www.dailymail...ake-summer.html Må virkelig dra dit en gang. Endret 25. september 2012 av Knut Knudsen Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Strålende! Takk skal du ha. Jeg var helt sikker på at jeg hadde hørt om dette fenomenet før, men det er så lenge siden så jeg har vært usikker på hvorvidt hukommelsen satt skikkelig. Da havnet i hvert fall Østerrike på topp 5 over land å reise til -Deluze Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Blir bare mer og mer glad i den verden som befinner seg under vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå