Gå til innhold

Den dype dykkertråden

aklla

Anbefalte innlegg

Det er ingen krav utenom en lege-attest :)

Du trenger strengt tatt ikke å kunne svømme i det hele tatt...

Svømme kan jeg, heldigvis :)

Da må det nesten bli å få med kjæresten på dykkerkurs til sommeren! Var ho som dro med meg nå i helga, jeg var ganske nervøs før jeg gikk i bassenget. Men i etterkant har jeg nesten ikke tenkt på noe annet en å dykke ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg dykker masse, tok sertifikatet vinteren 2010, to år siden. Tok Advance og Rescue-kursene helgen da jeg fylte tolv nå i februar. Jeg kan ikke dykke dypere enn 24 meter da, men det er mer enn nok for en tolvåring!! :-)

Slenger meg med på forumet, jeg. I tillegg; er det noen som dykker i Bergen? Trenger noen å dykke med, ettersom at pappa har dårlig tid.

Lenke til kommentar

Om du tar et PADI kurs, skal du svømme minst 350 meter i sjøen med alt utstyr på (bcd, abc, bly, luft og resten), fordi om du kommer opp på feil sted, og er tom for luft må du svømme til land/båten.

Anbefaler forresten vrakdykking og strømdykking.

Er det noen som har vært i KROATIA og dykket? Jeg reiser på dykkeferie der i sommer, til en øy som heter Hvar. Noen som vet om noen bra dykkesenter der?

Og til du som lurte på noe ang. svømmeføtter: Om du skal kjøpe deg svømmeføtter, anbefaler jeg deg å snakke med din lokale dykkebutikk. De har peiling, og da regner jeg med du må betale rundt 600,- for abc-utstyret.

Lenke til kommentar

Om du tar et PADI kurs, skal du svømme minst 350 meter i sjøen med alt utstyr på (bcd, abc, bly, luft og resten), fordi om du kommer opp på feil sted, og er tom for luft må du svømme til land/båten.

Joda, med utstyr, altså bare å padle med bena mens man ligger på ryggen :)

kan forresten ikke huske at det var en del av kurset for min del heller...

Trenger ikke være svømmedyktig av den grunn...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

har hørt at om du tar kurs i syden så er noen instruktører strenge nok til å si at de ikke godkjenner sertifikatet ditt fordi opplæringen din somregel er av såpass dårlig kvalitet at de ikke tørr å la deg dykke med dem gjennom klubben. Dykker en del selv og tok sertifikatet i Oslo. dessuten om du tar det i Norge får du Tørrdrakt kurset inkludert i Prisen. Dette følger ikke med dersom du tar det i Syden.

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar

Du får da ikke Tørrdarkt inkludert i prisen her til lands, jeg fikk hvertfall ikke det da jeg tok OW og advanced OW i Oslo. Det skal sies at alle instruktørene jeg snakket med i sydligere strøk sa det var en kjempefordel å begynne å dykke med tørdrakt da du lærer buoyancy control (hva blir det riktige norske ordet egentlig?) veldig mye bedre enn hvis man begynner med våtdrakt, og da særlig korte våtdrakter som gjerne er vanlig når det er 30 grader i vannet.

Aklla: Da jeg tok kurset svømte vi ikke 350 meter, men vi svømte en liten tur. Vi måtte riktignok gjøre det uansett for å komme opp. De bestemte seg for at vi ikke skulle svømme så langt da det var bikjekaldt da jeg tok OW, det var en av de kaldeste helgene i Oslo den vinteren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Var på første praktiskedelen av dykkerkurset på fredag. Gleder meg til litt mer enn bare pusting og oppdriftkontroll på den grunne delen av bassenget.

Noen som har noen greie tørrdrakter å anbefale som er rimelig priset? Gjerne brukt også.

Litt seint svar men uansett. Du burde finne noen Aqualung tørrdrakter på f.eks finn.no til en billig penge. Tror ikke de er så dyre ny heller. Synes de fungerer greit.

Lenke til kommentar

Var på første praktiskedelen av dykkerkurset på fredag. Gleder meg til litt mer enn bare pusting og oppdriftkontroll på den grunne delen av bassenget.

Noen som har noen greie tørrdrakter å anbefale som er rimelig priset? Gjerne brukt også.

Litt seint svar men uansett. Du burde finne noen Aqualung tørrdrakter på f.eks finn.no til en billig penge. Tror ikke de er så dyre ny heller. Synes de fungerer greit.

Denne her jeg: http://www.havsport.com/index.php?main_page=product_info&cPath=8_17&products_id=119

Fungerer helt greit, men har jo bare prøvd den tørrdrakten, så jeg har lite å sammenligne med.

Men ser stadig folk med den drakten, så regner med det er en grei start-drakt, evt. kjøpe noe annet senere om man mener den ikke dekker behovene.

Lenke til kommentar

Var litt dyrere ny enn jeg trodde, men på finn ligger det en del brukte til 3000-ish.

Ja samme her, eneste jeg har prøvd. 3 kompiser som har drevet med arbeidsdykking brukte de også (sjekking av nøter på merder), ikke så veldig slitesterke har jeg inntrykk av, de måtte bytte mansjetter en del + at de hadde 2-3 drakter som skulle sendes inn på rep, vet ikke hva som var galt med de. Men de ble jo brukt litt mer en gjennomsnittet kan man si, 2 dykk hver dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg endelig bestillt rescue-diver kurs :D

Kurs om 2 uker, gleder meg. Egentlig ett par måneder på overtid, men bedre sent en aldri...

Bonnskij: Ganske bra bilde.

Jeg har hatt æren av å møte på noen slike jeg også smile.gif

Her er bildet jeg er mest fornøyd med.

snail_small3.jpg

Er visst ei stund sidan eg har vore innom her no, og det bildet tykkjer eg er fantastisk! Kor er det tekje, og med kvaslags kamera?

Elles har eg teke rescue diver kurset no, og skaffa meg fullt dykkerutstyr; BCD, 5 mm våtdrakt, og regulator med dykkecomputer fint brukt til rundt 700 australske dollar.

Samt undervasshus til S95 kameraet.

Lite med penger på bok no, så det meste av planar blei lagt på is. Satser på eit dykk i ein utdødd vulkan i løpet av eit par-tre veker samt kanskje eit par på great barrier reef. Hadde ikkje råd til Yongala når det var planlagt, så det lyt vente.

Eit par kurs til så kan eg bli vitenskapeleg dykker ved universitetet, men som alltid... pengar, pengar....

Lenke til kommentar

Bildet er tatt inni Thistlegorm i Egypt med ett S95 på ~25 meters dyp :)

Er vel kanskje det bildet jeg er mest fornøyd med.

Lyst på speilrefleks, men det blir fort godt over 20 000 kr for det, det er i overkant mye syntes jeg.

Yongala så forresten fett ut, må komme meg til Australia etterhvert, virker som om det er veldig mange bra dykkersteder der.

Ellers satser jeg på å få tid til å ta divemaster i løpet av sommeren, men må ta 2 emnekurs til først...

Gratuerer med kurs og utstyr :D

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

this+is+the+quot+you+don+t+say+quot+face+_d3d47eea8a14bd3a870bef4ef7e56686.jpg

Nei seriøst, av dykkingen.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite det viktigste ved:

-Nødprossedyrer (pluttselig mangel på luft)

-Dykketabellen (noe spessielt jeg burde vite med den?) Hva er egentlig dekompresjon? Aldri skjønt det...

-Hvis makkeren får problemer etc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...