Gå til innhold

Fottur i Nepal - hvordan ordne seg med enkelt kamera?

Anbefalte innlegg

Spør på vegne av en som skal på fottur i Nepal.

•  
  • Sand er et problem.
  • Antakelig ikke mulighet for å lade på drøyt 14 dager.
  • Mye lys, er visst også en utfordring.

Noen som har forslag til kamera og hvordan man ellers ordner seg med foto under slike forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå blir jeg nysgjerrig på hvorfor du er så nysgjerrige. :) Har du vært der selv, kanskje?

Tror det er nordøst. Men regner med at det ikke er så vesentlig for kameravalg. Tenkte jeg skulle hjelpe til med å videreformidle noen gode tips og råd fra forumet til denne personen som ikke har hatt tid til å ordne seg etter at forrige fotoapparat streiket.

Lenke til kommentar

Hva slags budsjett, osv

Må jo innrømme at jeg har blandet meg opp i noe jeg ikke har noe med. :) Og har derfor ikke full oversikt over preferanser.

Men tenker at funksjonalitet er viktigere enn pris.

Det må være lite/lett og hendig. Enkelt å bruke. Vedkommende ønsker ikke å bruke mye tid på å sette seg inn i tekniske detaljer, det vet jeg. Og er takknemlig for alle gode tips. Det vet jeg også.

Lenke til kommentar

Kjøp et hvilket som helst intro-DSLR kit. De er (forholdsvis) små og lette, tar gode bilder og knuser alle kompaktkameraer på batterilevetid siden man ikke trenger å bruke skjermen som søker. Jeg vil ikke tro sand er noe stort problem, men det går jo an å ta med en blåsebelg for å blåse rent frontlinsen i ny og ne.

Lenke til kommentar

Kjøp et hvilket som helst intro-DSLR kit. De er (forholdsvis) små og lette, tar gode bilder og knuser alle kompaktkameraer på batterilevetid siden man ikke trenger å bruke skjermen som søker. Jeg vil ikke tro sand er noe stort problem, men det går jo an å ta med en blåsebelg for å blåse rent frontlinsen i ny og ne.

Takk for innspill!

Er enig med deg i det med batterikapasitet. Selv bruker jeg Olympus E-520. Men syns det er tungt å ha rundt halsen og strevsomt å måtte pakke opp fra sekken. Jeg har faktisk gått tilbake til oftere å bruke mitt Olympus mju-mini som jeg lett har i lomma eller i snor rundt halsen. Men jeg skal videreformidle forslaget. Fjellene i Nepal fortjener jo å bli fotografert med et godt kamera.

Noen som har forslag til kompaktkamera-løsning?

Lenke til kommentar

Noen alternativer er Canon S95, Canon G11, Panasonic LX5 og muligens Nikons nye P7000. Det spørs litt når kameraet skal kjøpes, alle disse er ikke i butikkene ennå.

Hvis noe superenkelt kan være aktuelt så ta en kikk på noen av de støv/vantette modellen som på mange måter er ideelle turkameraer som tåler det meste. Panasonic FT2 (eller FT1 hvis det er tilgjengelig fortsatt) er en kompakt modell som godt kan ligge i en jakkelomme hele dagen uten å være i veien, eller ta skade av det.

Lenke til kommentar

Noen alternativer er Canon S95, Canon G11, Panasonic LX5 og muligens Nikons nye P7000. Det spørs litt når kameraet skal kjøpes, alle disse er ikke i butikkene ennå.

Hvis noe superenkelt kan være aktuelt så ta en kikk på noen av de støv/vantette modellen som på mange måter er ideelle turkameraer som tåler det meste. Panasonic FT2 (eller FT1 hvis det er tilgjengelig fortsatt) er en kompakt modell som godt kan ligge i en jakkelomme hele dagen uten å være i veien, eller ta skade av det.

Takk forslag!

Mistenker at superenkelt er noe som frister.

Har prøvd å finne info om batteritype og batterikapasitet på Panasonic FT2 uten å lykkes. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar

Har prøvd å finne info om batteritype og batterikapasitet på Panasonic FT2 uten å lykkes. Noen som kan hjelpe meg her?

Lurer du på batterikapasitet for et kamera er det bare å google navnet + CIPA. CIPA har laget standarden som alle kameraer testes etter. FT2 har 360 bilder, og standarden sier halvparten med blits.

Sannsynligvis er andel blitsbilder mye lavere, men all bruk av kameraet (se på bilder, filme osv) tærerer også på batteriet, og kulde reduserrer kapasiteten. Så sjansen for at et batteri skal holde i to uker er liten, selv med ganske begrenset bruk. Jeg ville ikke dratt uten to batterier, og så ladet ved enhver anledning.

Lenke til kommentar

Lurer du på batterikapasitet for et kamera er det bare å google navnet + CIPA. CIPA har laget standarden som alle kameraer testes etter. FT2 har 360 bilder, og standarden sier halvparten med blits.

Sannsynligvis er andel blitsbilder mye lavere, men all bruk av kameraet (se på bilder, filme osv) tærerer også på batteriet, og kulde reduserrer kapasiteten. Så sjansen for at et batteri skal holde i to uker er liten, selv med ganske begrenset bruk. Jeg ville ikke dratt uten to batterier, og så ladet ved enhver anledning.

Takk for hjelpen!

Om et oppladbart batteri holder seg "friskt" i 14 dager (gjør det det?), så vil to batterier tilsi 700/14=50 bilder per dag. :) Eller kanskje et gjennomsnitt 25 bilder per dag er mer realistisk. Det kan jo holde for en som ikke knipser vilt.

Lenke til kommentar

Skal på en 4-ukers-tur rundtom i India mot slutten av året og inn i nyåret, og kommer til å bruke ett Fujifilm XP10 (vanntett, frostsikkert, støtsikkert) som lommekamera til snapshots og (om jeg får fikset det) mitt Canon PowerShot SX200 IS til litt mere omfattende bilder. Vet ikke om jeg hadde hatt interesse av å dra med meg ett (D)SLR så langt ut i felten som Nepal da man stort sett sliter med plassmangel hele tiden, samt at kameraet burde tåle en del, men dersom man er spesielt interessert i fotografi er det nok en prioriteringssak.

Fujifilmen har jeg fått anbefalt av en kamerat som har brukt det mye på fjellet i fysiskt krevende situasjoner for ett litet kamera, og det har oppført seg eksemplarisk og tar helt greie bilder.

Regner med at jeg kommer til å gå for en form for solcellelading om jeg finner noe som passer, slik at jeg er litt mere uavhengig av det indiske strømnettet mtp. nettbok og kameraer og sånt.

Når jeg kjøpte Canonen, brukt i tyskland via Amazon, bestilte jeg også noen uorginale batterier. De fungerer fremdeles helt greit (ikke fullt så mange bilder/opplading som orginalen har jeg følelsen av) og kostet en 30 kroner stykket.

Edit; som Rivers sa, ta med nok lagringsplass, ikke bare batterikapasitet. Bruker selv ett 16GB SDHC kort, og det holder til en ca. 8000 bilder ved 12mpix med Canonen. HD-video derimot - og hvem vil vel ikke filme nye fargerike steder! - spiser virkelig minne(og batteri). Fort en 200MB/minutt ved 720p.

Endret av DOD
Lenke til kommentar

Spennende!

Låne ekstra minnekort av en kamerat er jo kjempesmart. :)

Takk også for innspill om solcelleladere. Noen å foreslå?

Hva med enkle "plastposer" til å ha kameraet i om man velger et som ikke tåler sand eller om det blir veldig plagsomt med sanden?

Plastpose fungerer fint som beskyttelse, inntil du tar ut kamera. Hvis det er ørken og litt vind er det alltid sand i luften. GF1 gir et stort hopp opp i bildekvalitet i forhold til for eksempel Panasonic FT2, men også et mye større kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...