QBab Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Min stasjonære PC har vert litt sær det siste året. Jeg skrur den på, den starter, surrer å går en 10 sekunder (ikke noe start bip) og så slokner den. Og så står den bare å rebooter og gjentar prossesen i det uendelige, til jeg drar ut kontakten. Slik har den vert lenge, forskjellen fra før og nå, er at om jeg bare lot den hvile en stund så startet den igjen til slutt. Nå har jeg latt den hvile i gode to dager, men ingen suksess. Det skal sies at PC-en var skrudd sammen av en kompis, så det kan være noe der. Jeg kommer ikke på hardware i farta, men kan sikkert finne ut av det senere. Har PC-en min fått kreft? Spiller den på siste værs? Vær så snill å hjelp meg, jeg vil spille battlefield igjen. Edit: Det kommer heller ikke noe bilde opp på skjermen. Så å starte i sikkerhetsmodus etc, går nok ikke. Endret 9. september 2010 av QBab Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg er absolutt ingen ekspert, men har vært bort i dette ved overclocking. Du har vel ikke drevet med overclocking? Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Kan være så meget. Hadde et veldig lignende tilfelle. Hos meg var det strømforsyningen som var gåen. Er ikke sikkert det er det hos deg. Så ikke sats på at det er problemet før du har sjekket ut litt mer, eller fått flere kommentarer. (Det var ikke mulig for meg å se at det var noe feil med strømforsyningen, men problemet ble løst etter at jeg kjøpte en ny, siden det ante meg at det var den som var problemet) Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Høres for meg ut som typisk strøm-feil av noe slag hvis det er slik at den går inn i en uendelig loop av instant-boots. Sjekk at alle ledninger sitter korrekt og at det ikke er kontakt mellom hovedkort og bakplate i kabinett. Hvis alt dette er OK, test PSU i annen PC eller med en annen PSU. ( Om mulig ) PS: Brukes jordet stikkkontakt ? Endret 10. september 2010 av Vizla Lenke til kommentar
NoxRy Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Jeg ville prøvd å re-sette bios. Jeg hadde noe lignende problem når jeg drev og rota med noe inne på bios Om du ikke vet hvordan du re-setter bios, så vil jeg anbefale å spørre kompisen din som bygget PC'n. Han vet sikkert hvordan. Om du fortsatt har manualen til hovedkortet så står det garantert hvordan man gjør det der Endret 10. september 2010 av NoxRy Lenke til kommentar
QBab Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 Har vert inn i PC-en og rota rundt en del nå, plugget ut de fleste komponenter og plugget de inn igjen. Den starter som regel nå, men ikke alltid. En elektrikerkompis av meg sa at det kanskje var kjøleribba på CPU'en som ikke satt godt nok fast. At prosessoren derfor ble for varm og at PC-en rebootet for å hindre overoppheting. Noen tanker om dette? Jeg skal uansett prøve å tighte den litt når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Jeg holder nok også en knapp på powersupply. Prøv å koble vekk alt som ikke trengs for å boote maskinen og så om det har noen effekt. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 (endret) Jeg har gjort det, koplet ut CD-rom og grafikk kort, tatt bort en og en RAM brikke. Tok også ut ene harddisken, men til ingen nytte. Edit: Ikke begge RAM-brikkene samtidig. Endret 13. september 2010 av QBab Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Skrur PC'en seg helt av før den så forsøker å starte på nytt ? Var slik jeg tolket det du skrev i første innlegg. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Skrur PC'en seg helt av før den så forsøker å starte på nytt ? Var slik jeg tolket det du skrev i første innlegg. Det stemmer. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Når du ikke får start på den: Hvis du har mulighet, mål 12V+5V på strømforsyningen din. Jumpstart med en binders fra grønn ledningen til sort på den store 20/24pin-kontakten. Gul = 12V Rød = 5V Et par ting du kan teste og utelukke når du faktisk får start på den: Sjekk temperatur på CPU og hovedkort. Bruk RealTemp til CPU, og f.eks. HWMonitor til sistnevnte. I HWMonitor kan du også se på 12V+5V. PS: Ser du temperatur over ca. 50 grader når du ikke bruker PC'en til noe eller stort avvik på 12V(+-0.5 ca) eller 5V(+-0.3 ca), ikke kjør testen under. Du kan deretter forsøke å stress-teste CPU med Linx/OCCT/IntelBurnTest/Prime. Uansett hva som forårsaker problemet tviler jeg på at PC'en vil forholde seg stabil ved test, men verdt et forsøk Endret 16. september 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå