Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dugg på utsiden av ett vindu - defekt isolerglass?

Anbefalte innlegg

De siste dagene har det vært tåke om natta og morgenen i Tromsø, og at det legger seg dugg utenpå et vindu bør kanskje være helt normalt, men at det bare skjer på ett av husets ca. 20 vinduer kan kanskje tyde på at det er noe galt med vinduet som dugger?

Alle vinduene er tolags isolerglass, byttet for ca 10 år siden. Vinduet som dugger er på loftet, som er uisolert og uoppvarmet, så temperaturforskjellen mellom ute og inne er lavere på loftet enn i første og annen etasje. Men, det er to vinduer på loftet, ett mot sør og ett mot nord. Det mot nord dugger ikke, bare det som vender mot sør. Vinduet mot nord vender forøvrig mot en granskog (forvokst hekk høyere enn huset) 10-12m fra husveggen, mens vinduet mot sør ligger mer åpent mot byen og sundet.

Hva tror dere? Jeg kan ikke se noen tegn på at vinduet er punktert, verken i glasset eller tettingen mellom glasslagene, men at dette ene vinduet dugger kan kanskje være tegn på at det er punktert og isolerglasset er defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dugg på utsiden er normalt for vinduer med lav (god) U-verdi. Kan være at noen av vinduene dine har holdt seg bedre enn andre etter 10 år. Jeg byttet alle for 3-5 år siden, og har ofte dugg på utsiden om morgenen. Det skyldes at vinduet isolerer så godt at når tidlig morgen kommer, og temperaturen stiger, er ytterglasset så kaldt etter natten at morgenluften kondenserer på dette.

Lenke til kommentar

Takk for svarene, da velger jeg å ikke gjøre noe med det vinduet.

Etter å ha tenkt meg om, så er vel fysikken slik at det dugger når luft treffer en flate med kaldere temperatur - når luft kjøles ned er den absolutte luftfuktigheten konstant (til deg begynner å dugge), men den relative stiger - dermed skilles vanndråper ut. Og det zanta beskriver skjer. Hadde det derimot dugget på innsiden av vinduet, så er det innsiden av vinduet som er kald - det vil være et tegn på dårlig isolerende vindu, men vil også kunne skje selv med de beste isolerglassvinduer dersom temperaturforskjellen mellom inne og ute er stor nok og det er tilstrekkelig fuktighet i innelufta. Og dugger det mellom glasslagene, da er ruta punktert.

Jeg la i går kveld merke til at det dugget på rutene på en bil parkert på sjøsiden av huset, men ikke på to som stod rundt hjørnet. Her er det tydeligvis store lokale variasjoner. At det kun var et loftsvindu vendt mot sjøen som dugget, kan også skyldes lokale forhold - man kan kanskje anta at den fuktige lufta kommer fra sjøen, og stiger opp, og at det de siste tre fire nettene har vært tilstrekkelig forskjell i luftfuktighet mellom 1-2. etasje til loftshøyde til at det kun dugget på loftsvinduet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...