JacEr Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) De forskjellige komponenter ligger i bestilling, og har lest en haug av guider på nettet så regner med at det å sette delene sammen skal gå rimelig greit. Det som da blir skummelt er å trykke på PÅ-knappen. Hva skal jeg gjøre når alt er satt sammen? La WindowsCDen stå i ved første gangs oppstart? Skal noen av CDene som eventuelt følger med HK, skjermkort e.l. kjøres først? Selv om jeg bruker data daglig, har jeg aldri installert en driver eller et operativsystem tidligere, mitt felt ligger mer innenfor nettverk. Har bestilt både SSD og HD, må det gjøres mer enn å definere SSD som primærdisk i BIOS for at dette skal gå bra? I hvilken rekkefølge skal drivere og oppdateringer installeres, er dette i det heletatt viktig? Så jeg ber felles forum-medlemmer om å dele sine feilskjær og erfaringer, tips til hvordan dette skal gå lettest mulig for en som HÅPER han har kompetanse til å gjennomføre dette, men sitter med førstegangsnerver og er livredd for å gjøre feil. Handlelisten er forøvrig som følger: Samsung DVD±RW burner, SH-S223C Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB Samsung SpinPoint F3 1TB ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 Corsair Obsidian 700D Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL7-8-7-20 Microsoft Windows 7 Home Premium Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA (jepp, vet det finnes mer bang/buck, men vil ha kraft +physX/CUDA, støy plager meg ikke) Corsair HX 1000W PSU Noctua NH-D14 CPU Kjøler Endret 9. september 2010 av JacEr Lenke til kommentar
Synt4xx Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Oppsettet ser bra ut, men anbefaler at du ser på intel siner SSDer hvis du ikke allerede har gjort dette allerede Når du har bygget ferdig pcen, booter du den bare med Windows CDen, og installerer det på SSDen, deretter kan du installere drivere og eventuelt sette Bios til å boote fra SSD hvis den ikke gjør dette allerede Håper dette hjalp Synt4xx Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Jeg takker for alle svar. Har lest mye bar om Intel sine SSDer, men etter å ha fulgt kjøpeguiden på bit-tech.net det siste året, så har de gått bort fra intel til fordel for Crucial sin C300-serie. Dette er eneste begrunnelsen min for å velge SSDen jeg har valgt. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Holder også på å setter opp egen maskin, som er nokså lik din. Men har noen forskjeller. Største forskjellene er at jeg har valgt CORSAIR AX 1200W. Denne er nokså mye dyrere, men er mer effektiv enn de fleste, og er strømsparende. I lengre løp så sparer du inn de ekstra kronene den koster i strømregning. Så tenkte jeg at det er greit å ha en del å gå på når jeg en gang skal kjøre SLI. Du burde også velge i7 950, i stede for i7 930, da de koste like mye! Utrolig nok, så har jeg valgt å gå bort fra SSD akkurat nå. Venter litt med dette. Jeg har ikke prøvd det, men ser ikke pr nå vits å betale 20kr/GB. Men dette er meg, smak og behag Dette er det jeg hadde å si Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Min mening: Delevalget ser veldig bra ut, du kommer til å sitte med en veldig krafig maskin som vil dra dagens spill meget bra. Tips: Ta deg god tid når du skal sette sammen alt. Prøv å bruk kabinettets potensiale til å gjemme kabler, sjekk at alt du monterer sitter skikkelig fast. Pass på at alle kabler sitter ordentlig og er tilkoblet der de skal. Ta gjerne og dobbeltsjekk alt hvis du føler deg usikker. Sett gjerne opp en liste. -rydde kabinett klart for montering. -pakk ut delene. -monter cpu, cpukjøler og ram før du installerer HK i kabinettet -monter deretter skjermkort, psu og harddisker -trekk opp alt av strømkabler og s-ata kabler til komponentene Sier ikke at det er en fasitliste som burde følges, men er sånn jeg tenker når jeg skal bygge pc. Siden du har kjøpt deg et Corsair 700D er det ganske enkelt å gjemme kabler og la hovedkortet stå "nakent" som igjen vil bedre luftflyt. Ved første gangs oppstart er det alltid anbefalt fra meg å ta en tur innom BIOS. Sjekke at cpu og minne kjører på den frekvensen de skal, og at harddiskene dine er koblet til riktig s-ata port. Sett første boot device til SSD disken, andre boot device til CD-rom. Når du da har sjekket alt og velger å lagre og avslutte ved å velge dette i BIOS-menyen eller trykke F10, trykker du F8 ved oppstart for å velge oppstartsmedium. Da legger du inn W7 cden mens du venter på at denne menyen skal komme opp. Velg CD-ROM, og når den spør om det, trykk en tast for å starte installasjonen om dette ikke skjer automatisk. Selve W7 installasjonen går ganske automatisk, og det eneste du trenger å tenke på etterhvert er å fylle inn brukernavn, passord om du vil ha det, og evt. nettverksinnstillinger. Når du er ferdig med alt dette, er egentlig windows klar til bruk, men det kan være noen drivere som mangler. Da bruker du de medfølgende cd'ene til hovedkort og skjermkort. Hvis du er tilkoblet nettet, vil jeg anbefale deg å laste ned siste driverne fra produsentenes hjemmeside, men dette vurderer du selv. Noen justeringer vil det alltid bli, men du har da etter dette en maskin som virker. 2 Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Tusen takk for hjelp, kabinettet ble valgt for sin stilrenhet og enkelthet når det gjalt kabeltrekking. Er litt skeptisk til kombinasjonen av CPUkjøler og RAM, har lest at disse kan ta borti hverandre på enkelte hovedkort, men håper på det beste. Antistatisk matte er kjøpt inn, så jeg håper å unngå de aller største problemene. De problemene som heller skulle oppstå får jeg heller ta å spørre om når de eventuelt oppstår. Lenke til kommentar
Turboleif Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Tusen takk for hjelp, kabinettet ble valgt for sin stilrenhet og enkelthet når det gjalt kabeltrekking. Er litt skeptisk til kombinasjonen av CPUkjøler og RAM, har lest at disse kan ta borti hverandre på enkelte hovedkort, men håper på det beste. Antistatisk matte er kjøpt inn, så jeg håper å unngå de aller største problemene. De problemene som heller skulle oppstå får jeg heller ta å spørre om når de eventuelt oppstår. Har samme ram og cpu-kjøler, men et annet hovedkort. I mitt tilfelle måtte jeg skru av toppen på de to nærmeste rambrikkene for å få kjøleren til å passe. Men det er godt mulig det går greit med det hovedkortet du har valgt. Edit: Jeg bruker alle ram-slotene da. Endret 9. september 2010 av Turboleif Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Min mening: Delevalget ser veldig bra ut, du kommer til å sitte med en veldig krafig maskin som vil dra dagens spill meget bra. Tips: Ta deg god tid når du skal sette sammen alt. Prøv å bruk kabinettets potensiale til å gjemme kabler, sjekk at alt du monterer sitter skikkelig fast. Pass på at alle kabler sitter ordentlig og er tilkoblet der de skal. Ta gjerne og dobbeltsjekk alt hvis du føler deg usikker. Sett gjerne opp en liste. -rydde kabinett klart for montering. -pakk ut delene. -monter cpu, cpukjøler og ram før du installerer HK i kabinettet -monter deretter skjermkort, psu og harddisker -trekk opp alt av strømkabler og s-ata kabler til komponentene Sier ikke at det er en fasitliste som burde følges, men er sånn jeg tenker når jeg skal bygge pc. Siden du har kjøpt deg et Corsair 700D er det ganske enkelt å gjemme kabler og la hovedkortet stå "nakent" som igjen vil bedre luftflyt. Ved første gangs oppstart er det alltid anbefalt fra meg å ta en tur innom BIOS. Sjekke at cpu og minne kjører på den frekvensen de skal, og at harddiskene dine er koblet til riktig s-ata port. Sett første boot device til SSD disken, andre boot device til CD-rom. Når du da har sjekket alt og velger å lagre og avslutte ved å velge dette i BIOS-menyen eller trykke F10, trykker du F8 ved oppstart for å velge oppstartsmedium. Da legger du inn W7 cden mens du venter på at denne menyen skal komme opp. Velg CD-ROM, og når den spør om det, trykk en tast for å starte installasjonen om dette ikke skjer automatisk. Selve W7 installasjonen går ganske automatisk, og det eneste du trenger å tenke på etterhvert er å fylle inn brukernavn, passord om du vil ha det, og evt. nettverksinnstillinger. Når du er ferdig med alt dette, er egentlig windows klar til bruk, men det kan være noen drivere som mangler. Da bruker du de medfølgende cd'ene til hovedkort og skjermkort. Hvis du er tilkoblet nettet, vil jeg anbefale deg å laste ned siste driverne fra produsentenes hjemmeside, men dette vurderer du selv. Noen justeringer vil det alltid bli, men du har da etter dette en maskin som virker. Takk for dette, noe jeg også trengte en liten innføring i! Har ikke bygget noe på over 5 år. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Med SSD må du også huske på når du er innom BIOS å skru på AHCI på SATA kontrolleren, hvordan dette gjøres står i manualen til HKet ditt, og deler ofte seksjonen med RAID så du kan lett finne ut hvor ved å lete etter hvordan sette opp RAID i manualen til hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Her er ett tips til: benytt sjansen når du har nybygd maskin, før du installerer et os: last ned og brenn LiveCD (evt. DVD) av de OS'ene du kunne tenke deg å teste, enten det er Ubuntu, Haiku, AROS eller noe annet. Så stapper du CD'en i maskina og booter fra den. Det verste som kan skje er at det ikke virker. Det nest verste er at du finner et nytt OS du liker. :-) Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Her er ett tips til: benytt sjansen når du har nybygd maskin, før du installerer et os: last ned og brenn LiveCD (evt. DVD) av de OS'ene du kunne tenke deg å teste, enten det er Ubuntu, Haiku, AROS eller noe annet. Så stapper du CD'en i maskina og booter fra den. Det verste som kan skje er at det ikke virker. Det nest verste er at du finner et nytt OS du liker. :-) Da maskinen hovedsakelig skal brukes til spilling, må det nok bli windows uansett. Har snust litt på Ubuntu tidligere, men hadde ikke tid til å sette meg ordentlig inn i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå