LittleGreen Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Hei! Da har studentlivets klamme (men herlige) hånd takket for seg, og etterlengtet økonomisk frihet ved fast jobb gitt meg mulighet til å investere i skikkelig PC-utstyr! Er ei kreativ jente som vil kjøpe en kraftig og velfungerende arbeidsstasjon – hvor formålet er redigering av bilder, HD-film og på sikt lyd/musikk (CS5 og Pro Tools). Har blant annet utdannelse innen filmprod., men er ganske grønn når det gjelder PC.. Håper derfor på å få litt hjelp her inne! Har forhørt meg med både brødre og datakyndige ekspeditører, og valget har landet på å bygge og skreddersy en PC selv (broren min skal sette den sammen). Budsjettet mitt ligger et sted mellom 10.000.- og 15.000.- Jeg trenger imidlertid litt hjelp til å finne ut hvor det er smartest å skaffe følgende komponenter (ønskeliste basert på skisse fra snill ekspeditør): - CPU/prosessor: i7-920 eller 930 - God kjøler (tips?) - HK: X58 - Minne: 2 x 2GB eller 2 x 4GB Corsair eller OCZ - Lagring: 3 x 1TB WD Black - Lydkort: Asus Xonar - Kabinett/strøm: Miditower mellom 600 – 1000 W + (pris kommer an på summen av det over): Skjermkort DVD-brenner Vifte (hvis ikke inkludert, 120 mm) Skjerm (Dell Ultrasharp) Tastatur Mus Programvare og antivirus Termisk pasta På sikt: Bedre lydkort og høyttalere (har et par Creative i dag) All tilbakemelding tas i mot med stor takk! Endret 9. september 2010 av LittleGreen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Håper ikke du har forført din egen bror ! ^^ Til topic.. CPU: i7 930 Kjøler: Er ikke nødvendig vist du ikke skal overklokke mener nå jeg. Hovedkort: Et hvilket som helst x58 kort helt egentlig Minne: Her bør du velge 3-kanals minne, det vil si at de står 3 og 3 sammen, muligheten blir da 3gb, 6gb, 12gb osv Harddisk: Disse er ok, du kan eventuelt vurdere Samsung F3 1 TB. Lydkort: Er ikke noe ekspert på denne fronten, vett dog at asus xonar er veldig bra kort som har fått mye skrøyt, jeg selv greier meg med integrert kort Kabinett: Velg Fractal Design R3 i en eller annen farge Strømforsyning: Corsair rundt 600 w bør holde til ditt bruk Skjermkort: Du skal drive en del med 2D, det kan derfor være greit med et typisk ATi Firepro/Firemv eller Nvidia Quadro. Laget for redigeringsprogrammer. DVD-brenner: Velg den billigste med S-ATA tilkobling, vist du skal brenne mye ut, kan du jo kanskje vurdere en litt dyrere, eventuelt blu-ray brenner. Skjerm: Dell med IPS-panel er det beste du får for prisen pr. dags dato. Mus og tastatur: Finn noe ergonomisk, som du kan jobbe med i mange timer, beste er ofte og prøve venner og kjentes, eller stikke innom en lokal butikk som stiller ut mus og tastatur. Programvare: Adobe cs5 pakken? Antivirus: Last ned et gratis, som avast eller avg free Vil anbefale og se litt i dustinhomes nettbutikk, bra priser og lav frakt kostnad. Ser dog at de har lite på lager av slike skjermkort jeg anbefaler. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Tror personling ville gått for AMD, Siden 6 core hjelper ved mange av disse programer reg bilde/filmer osv. PSU: Corsair 650-750W holder SSD: 80GB intel/Crucial RealSSD C300 128GB HDD: 1x 2TB disk for langring Minne: 4-8GB ram. CPU: AMD Phenom II X6 1090T/ Intel 930 HK: 8xx chipset, ASUS Crosshair IV er bra HK, men finnest billire så funker like bra. / 58x Chipset GFX: kommer an hva du vil ha Unsett børe skaffe deg SSD for ha programer på, PC blir mye raskere en hva AMD/Intel Cpu utgjør. Antivirus: Får du med om har orginal verson av windows 7. Eller kjøpe NOD32. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå