Centuss Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hoi Holder på med litt småoppgraderinger av hjemmet mtp. pc-fronten. Nytt hovedkort, prosessor og RAM kommer i dag, men tenkte selvfølgelig ikke på hva som evnt. skjer med operativsystemet. Noen som har erfaringer med dette? Vil PC-en bootes uten problemer opp fra hardisk (forutsatt at jeg har satt opp boot-priority til å boote fra harddisk) eller kommer en kobling til å mangle mellom OS og hovedkort? Takker for evnt. hjelp! Lenke til kommentar
Veaplan Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Det ville overraske meg om du får noen problemer i det hele tatt. Om ikke du er utrolig uheldig vil det verste som kan skje være at Windows 7 ikke skjønner helt hva som skjer og gir deg en del driverkonflikter og feilmeldinger. Du kan f.eks miste lyden etter første boot. Avinstaller de gamle hovedkortdriverne (f.eks nForce), reboot og installer de nye. Det burde du gjøre uansett, forresten Lykke til! Edit: Jeg hadde avinstallert de gamle før jeg byttet hardware. Når det er sagt så er selvfølgelig det ideelle en clean install over ny hardware, så om det verste skulle skje og du får skikkelige problemer er ikke det noen tragedie, egentlig. Bare sørg for å ta skikkelig backup før du setter i gang. Endret 9. september 2010 av Veanova Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg tror ikke det vil være så dumt å ta en image backup av C:-disken av det gamle systemetet før du begynner å endre på driveroppsett o.l. for å tilpasse det til ny hardware. Så har du noe å falle tilbake på, just in case. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Skjønner skjønner. Da tar jeg backup av dokumenter og det aller viktigste + lager image av c-disken samtidig som jeg håper på at ting går smertefritt. Tror nok det kan være lurt å avinstallere de gamle driverne til det første hovedkortet før jeg putter i det nye ja. Får se hvordan det går etter i kveld (da forhåpentligvis pakken har kommet i hus), så skal jeg komme med en liten feed på hvordan det hele gikk . Takk for svar! Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Du risikerer bluescreen om hovedkortet er veldig forskjellig fra originalen, så et disk image vil ikke ha en annen funksjon enn at du tar backup av datafiler. Windows liker ikke store hardware bytter, har aldri gjort det siden XP, og vil neppe aldri gjøre det. Ny CPU etc hadde ikke gjort noe, men hovedkortet er avgjørende. Men i verste fall må du installere Win7 på nytt, og du har tydeligvis fullversjonen eller oppgraderings versjonen, og da får du jo aktivert på nytt uten noe stress. Oppdater tråden når du har fått oppgradert pcen da. Og si gjerne noe om hva slags hovedkort du går fra og til. Endret 9. september 2010 av myhken Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Hei igjen! Jo, pc-delene er i hus, har bare ikke rotet meg til å skru det sammen. Regner med å få gjort det i løpet av kvelden. Har foreløpig fått tatt backup av alt sammen, men håper veldig på at jeg ikke skal behøve å miste alt annet jeg ikke har tatt backup av. Jeg går fra et Asus Maximus Formula (x38 chipset) med Q6600 over til ASUS M4A89GTD med 3,4GHz quad core fra AMD (black edition). Tenkte å begynne skruingen nå, oppdatering bør komme i løpet av kvelden. *krysse fingre* Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Huff, endelig! Utrolig mye surr og uflaks jeg har hatt i løpet av dette styret. For det første glemte jeg selvfølgelig å avinstallere de gamle driverne før jeg byttet hardware, vet egentlig ikke hvor mye dette hadde å si for kveldens utfall, uansett: Når jeg prøvde å starte maskinen for første gang etter byttet bydde problemene på seg tur etter tur. Jeg fikk ikke bilde på skjermen uansett hvilken DVI port jeg valgte (et integrert skjermkort + 2x Radeon HD 3850 i crossfire). Tenkte dermed at det var noe surr med harddisken (noe som i ettertid virker helt hårreisende at tanken kunne slå meg), så jeg puttet den i en annen pc i huset og formaterte hele disken. Plugget tilbake og samme skjedde, inget bilde (overraskende nok). Plugget dermed ut begge skjermkort og brukte det integrerte, da ville den gi meg bilde. Jeg utnyttet sjansen til å installere drivere til radeon-kortene mine og restarta med kun ett 3850. Det gikk fint, dermed to, og tilslutt satt jeg på crossfire brua og da ble alt som tidligere. Om jeg på forhånd kunne forutsett at jeg skulle bruke det integrerte skjermkortet hadde det spart meg for mye tid, og samtidig hadde funnet om man faktisk kunne bytte hovedkort uten at det ødelegger for tidligere installert operativsystem. Så da ble enden av visa at jeg ikke fikk testet det ordenlig pga. mye surr med skjermkortene og diverse småtrøbling mot målet. Lenke til kommentar
Veaplan Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Huff, endelig! Utrolig mye surr og uflaks jeg har hatt i løpet av dette styret. Det var leit å høre. Føler meg delvis skyldig siden jeg var sikker på at det kom til å gå greit, men datamaskiner kan være lunefulle Håper alt er i orden nå. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Ditt hovedkort bytte ville nok ikke ha funket uten at det gir deg OS bluescreen. Aller største cluet når det gjelder dette er disk kontroller ,modus og drivere (spesifikke eller OS generiske): Grunnen til dette problemet er at disk kontroller drivere i ditt gamle OS oppsett med Intel X38 laster Intel AHCI under OS boot. Når dette så blir gjort etter et bytte til AMD brikkesett oppstår det feil mot disk kontroller (Intel driver og AMD brikkesett snakker ikke sammen) og resultatet er BSOD. Hadde du f.eks skiftet disk kontroller drivere på systemet fra Intel til standard Microsoft drivere ville sannsynlig systemet ditt bootet opp med AMD 890GX hovedkort/brikkesett og "found new hardware". Endret 12. september 2010 av syar2003 Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Jaja. Shit happens...nytter ikke gråte over spilt melk nå Takk for innspill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå