Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg drikker mye Pepsi Max: Konsekvenser?

Larsen90

Anbefalte innlegg

Jeg har drukket pepsi max i flere år nå. Først drakk jeg all slags brus, men ikke så mye. Nå drikker jeg kun pepsi max, og en del av det. Jeg har drukket opptil 3 liter PM på en dag.

Så ble jeg oppmerksom på at man kan få diabetes av dette? Det er ikke noe galt med meg, pusser tennene ofte så syrene i brusen har ikke så stor effekt på de. Jeg er heller ikke overvektig og har ingen sykdommer. Det eneste merkbare er at jeg føler meg dårlig i hodet hvis jeg eter smågodt, trenger ikke være mye, og det skjer hver gang jeg gjør det.

Kan jeg få diabetes? I så fall hvilken type? Jeg har ikke lyst til å gå på medisiner resten av livet. :( Penger koster det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja jeg vet det er mye, men jeg har bare ikke tenkt over at det er noe farlig. Ikkeno sukker i det osv.

Tenna mine er ikke missfarga og de ser helt greie ut, gjør ikke vondt i tennene når jeg eter eller noe heller.

Tarmene veit jeg ikke noe om, jeg har ikke magesmerter i det hele tatt, kan ikke huske sist gang jeg hadde spesielt vondt i magen.

Jeg føler meg egentlig frisk som en fisk, utenom det med smågodtet. Men det var en som sa at jeg kunne få diabetes av å drikke mye sukkerfri brus, da ble jeg litt urolig. :(

Lenke til kommentar

Diabetes type 2 er en livsstilssykdom, så lever du et sunt og aktivt liv så er det ikke så stor sjanse at brusen alene gir deg diabetes. Derimot er du i faresonen, altså overvektig, inaktiv, usunn osv. Hadde jeg revurdert både livsstil og bruskonsum. Fosforen i pepsien kan også føre til dekalsifisering av bein i kroppen, men det er heller et problem for middelaldrende kvinner og de med genetisk predisponering for benskjørhet.

Lenke til kommentar

Pepsi MAX er veldig usunt/kroppsnedbrytene og avhengighetsskapende. Trikset er egentlig å sette opp en gradvis nedtrappingsplan over et par uker som du slavisk følger, og erstatte det med friskt vann med f.eks litt skviset sitron i. Deretter holder du deg helt og holdent unna brusen.

Du kan merke en del ubehageligheter en periode etter at du slutter, men dette er fordi kroppen begynner å rydde opp i skaden brusen har gjort på deg.

Hvis nedtrapping ikke er en opsjon for deg så kan du slutte tvert, men dette vil sannsynligvis gi større ubehag og være en stor omveltning for kroppen. Den har nemlig tilpasset seg inntaket og det tar normalt tid før biokjemien din rebalanserer seg etter avsluttet inntak, derfor er gradvis nedtrapping best.

Lenke til kommentar

pH-verdien på brus er så lav at vann vil forbedre situasjonen litt gitt store mengder, men om du virkelig vil motvirke reaksjonen på en enkel måte må det kraftigere lut til. skyll munnen med natriumbikarbobat, så stabiliserer du pH-verdien godt.

Den etsingen syren gjør på tennene mens du drikker brusen er etsing som allerede er skjedd (normalt så vil emaljen blir mer løselig), men du vil motvirke det normale pågående syreangrepet etterpå ved å stabilisere pH-verdien etter brusinntaket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...