Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell skolepc, helt plutselig sykt treig

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2 år gammal Dell Latitude D531. Det er en skolepc jeg kjøpte for 2 år siden via skolen (Måtte kjøpe den selv om jeg ikke ville)

Jeg har gjort alt jeg kan for og finne ut hva som er problemet. Dette har skjedd ofte siden jeg fikk den.

Så her er problemet. Helt plutselig blir pcen helt ufattelig treig. og eneste måten og fikse det på er og formatere den (Håper på noe som gjør at jeg slipper det). Jeg har gått IKT, og jeg finner faen ikke ut hva som gjør det. Alt går treigere. Jeg formaterte pcen for 2 uker siden. etter en uke ble den helt plutselig jævlig treig. Dette har skjedd mange ganger siden jeg fikk den. Det skjer med win xp, linux og win 7. Andre operativsystemer har jeg ikke prøvd. Det virker som om pcen slutter og bruke halve cpuen og halve RAMen. Jeg kunne spille LFS og nettspill og i det hele tatt kjøre operativsystemet uten at det hakker og går treigt. Det tar til og med et halvt sekund før bokstavan kommer opp når jeg skriver. Ingenting bruker mye av cpu og prosessen i task manager. Jeg har skanna etter virus og den finner ingenting. Ingenting er feil. Jeg har ikke unødvendige programmer. Den er bare helt jævlig treig. Jeg bruker win98 tema. DET ER INGEN GRUNN TIL AT DEN SKAL VÆRE TREIG!

Jeg legger ved et bilde av task manageren. (Kan ikke bruke annet en internet explorer skjøl om jeg hater den, skolen har noe dritt som gjør at det bare er exploreren som får internett)

Vær så snill og hjelp meg, før jeg bader pcen i en blanding av vievann og hvitløk og deretter brenner den på et bål mens jeg utfører satanistiske handlinger rundt bålet og lager høye lyder.

post-180664-1284022217,8956_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd sikkerhetsmodus?

Prøvd diskdefragmentering?

Har du mange programmer installert?

Blir maskinen raskere ved bruk av ccleaner?

Kan du ha virus eller spyware? Oppdater antivirus programmet, og spyware og prøv et søk.

Ellers så en reinstallasjon av operativsystemet bør hjelpe, siden det er sikkert noe som gjør at prosessoren og ram jobber mindre effektivt.

En kjent windows feil, gjør at hvis man ikke reinstaller windows 1-2 ganger i løp av 2 år, blir maskinen tregere og treger, rett og slett på grunn av dårlig filsystem og dårlig oppryddings funksjoner.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prøvd sikkerhetsmodus?

Prøvd diskdefragmentering?

Har du mange programmer installert?

Blir maskinen raskere ved bruk av ccleaner?

Kan du ha virus eller spyware? Oppdater antivirus programmet, og spyware og prøv et søk.

Ellers så en reinstallasjon av operativsystemet bør hjelpe, siden det er sikkert noe som gjør at prosessoren og ram jobber mindre effektivt.

En kjent windows feil, gjør at hvis man ikke reinstaller windows 1-2 ganger i løp av 2 år, blir maskinen tregere og treger, rett og slett på grunn av dårlig filsystem og dårlig oppryddings funksjoner.

Jeg har ikke prøvd sikkerhetsmodus eller defragmentering, men jeg formaterte pcen for 2 uker siden. Jeg kan prøve, men jeg tvilder på at det hjelper når jeg nettopp har formatert den. Driverne har windows funnet. Og de ble installert før pcen ble treig.

Jeg har nesten ingen programmer installert.

CCleaner har jeg ikke brukt på denne pcen enda, men som jeg sa, windows installasjonen er ganske fersk, så jeg tvilder. men skal gjøre det for og se.

Jeg har ikke virus, sjekka nettopp med avast.

Ser ut som at formasjon er det eneste jeg kan gjøre ja.

Og som jeg sa, det er 2 uker siden jeg har formatert, så denne windows feilen har jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er da åpenbart et eller annet som bruker mye prosessorresurser. Alle 42 prosessene som var i drift vises ikke på bildet slik at det er vanskelig å vite hva det dreier seg om. Jeg ser at en forekomst av iexplore er svært aktiv og det gjør at er naturlig å tenke i retning av virus, trojanere etc. Sden du tilsynelatende har sjekket dette er det vanskelig å vite. Det hadde imidlertid vært interessant å vite hvor de resterende prosentene av CPU kapasiteten tok veien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min mistanke går mot harddisken, har observert lignenede oppførsel på noen andre laptops, byttet harddisk og alt ok plutselig. Værste er at harddisken passerer harddisk tester fra produsent etc. Så hvis du har mulighet ville jeg testet en annen harddiske, eventuelt tatt ut harddisken og testet å kjøre på live cd ( f.eks. ubuntu sin)

En annen mulighet er ram eller harddisk kontrollerfeil.

Harkjøre maskina på noen testprogrammer ? Teste rammen ?

Lenke til kommentar

En acer jeg har blir så treig at bokstaver aldri kommer opp. Når jeg røska ut batteriet funka den fjell, ja BATTERIET. Wtf!! tenkte nå jeg. Den andre pcn min (stasjonær) får bluescreen hvis den ikke blir rengjort sånn ca hver 5 måned... acer pcer er rare....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...