ratm Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Hva er forskjellen mellom disse to typene av hardisker? Er S-ATA raskere? er det ikke rpm'n som bestemmer hastigheten? Eller har S-ATA noe med raid å gjøre? Virker vanlige ATA disker på et S-ATA hovedkort? Både (vanlig) IDE og raid??? Beklager at jeg virker veldig noob nå, men har ikke fulgt med på hardisk fronten på LENGE.... Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 S-ATA (serial-ata) støtter opp til 150 mb/s, mens "vanlig" ata er jo ata66/100/133. Ja, S-ATA Hk støtter også vanlig ATA66/100/133. S-ATA har annen type kobling til kortet. Det er mye tynnere kabler og en mindre port. Vet ikke hvor mye du merker denne ytelsesøkningen, er vel andre ting i systemet som begrenser hastigheta uansett. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Uansett så er S-ATA raskere. Og Seagate Barracuda S-ATA 7200rpm koster 300 kr meir enn ATA versjonen. Raptor diskene vil du nok merke fartforskjell på...men det er smak og behag etter min mening. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Skal nemlig kjøpe et nytt hovedkort som har S-ATA. Abit IC7-G: Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 ) Diskkontroller (2.) IDE ( DMA/ATA-100 (Ultra) Vil dette si at jeg må bytte ut alle mine IDE (Runde ATA) kabler til S-ATA kabler? Har vanlige 3,5 ATA disker..... 3 stk hardisker og 2 cdspillere... Hva med floppy??? Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Skal nemlig kjøpe et nytt hovedkort som har S-ATA. Abit IC7-G: Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 ) Diskkontroller (2.) IDE ( DMA/ATA-100 (Ultra) Vil dette si at jeg må bytte ut alle mine IDE (Runde ATA) kabler til S-ATA kabler? Har vanlige 3,5 ATA disker..... 3 stk hardisker og 2 cdspillere... Hva med floppy??? Nei, de gamle diskene dine kobler du til vanlige ide-porter. Hkene kommer med begge deler. Men raid kontrolleren sitter på S-ATA porten. Så skal du kjøre gamle disker i raid må du ha en overgang for å koble dem til S-ATA porten. Port for diskettstasjon har de også. Lenke til kommentar
ratm Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Trenger 2 overganger fra IDE/ATA til S-ATA (Fra hardisker til hovedkort). Finner det ikke i en eneste webshop... Noen som har erfaringer med denne typen for overgang? Lenke til kommentar
ratm Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 Fant det hos databutikken.com Pris 480 kr! SKJØØØØØØØØNNNNNNN! Billigere å kjøpe en S-ATA disk da jo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå