Gå til innhold

Lei av å bli stoppet av politiet - Skal jeg flytte ifra studiebyen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tørr vedde på at du har møtt to aspiranter, som skal vise at de har makt. Disse gutta ønsker action, og de ønsker å vise til de ordentlige politifolka på stasjonen at de kan buste folk. Bare la de bruke så lang tid som mulig, vær drittsur, sleng så mye med leppa at det er kjipt for de men ikke nok til å bli taua inn.

 

Jeg har hatt lappen i snart 3 år, har aldri blitt stoppa.

 

Er hvit og har kort hår ;)

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Jeg tørr vedde på at du har møtt to aspiranter, som skal vise at de har makt. Disse gutta ønsker action, og de ønsker å vise til de ordentlige politifolka på stasjonen at de kan buste folk. Bare la de bruke så lang tid som mulig, vær drittsur, sleng så mye med leppa at det er kjipt for de men ikke nok til å bli taua inn.

 

Bedre å klage på stasjonen. Det har jeg gjort.

Lenke til kommentar

Tenk at folk forsvarer at det skal være misstenkelig og kansje ulovelig å gå seg en kveldstur... :roll:

Da synes jeg faktisk det er verre å syte over å ha blitt stoppet av politiet to ganger.

 

Alle skal kunne ta seg en tur på natta hvis de vil. Men politiet må da også få lov til å gjøre jobben sin, og selv om du vet at du er svigermors drøm så vet ikke politiet en dritt om deg, for dem er du bare en som skiller seg ut ved å gå ute på natta og kvalifiserer til en sjekk.

 

Men som sagt tidligere, er de ubehagelige så ber du om tjenestenummer.

 

Ellers synes jeg blir ekstremt dumt å flytte fra et sted fordi det er aktivt politi der.

Lenke til kommentar

Klage fordi politiet stopper deg som et hvilket som helst annet menneske de muligens kunne stoppet? Hva er det å klage på? Det er jo på ingen måte snakk om noe trakassering bare fordi du ble valgt. Og så vidt jeg kan se av førsteposten har ikke trådstarter nevnt at politiet har oppført seg ubehagelig, bare at han ser på det som ubehagelig å bli stoppet. Ut ifra hva han har skrevet har de kun stilt spørsmål og så latt ham gå når de ser det ikke er noe, hvordan skal man klage på det?

Lenke til kommentar

Hvis de faktisk misbruker makten, ja, men jeg kan ikke se hvordan en tilfeldig sjekk og noen spørsmål skal kvalifisere til det. For meg virker det bare veldig anti-politi og -makt i utgangspunktet å reagere for noe så lite, men det er meg. Helt sammenlignbart er det kanskje ikke, men skal jeg skrike ut "maktmisbruk!!" fordi jeg tilfeldig blir stoppet i en bilkontroll når jeg har alt i orden? Blir politiet pågående og trakasserende er det en ting, men at de kjapt sjekker at alt går for seg ser jeg ikke noe galt med. Trådstarter forklarer det jo også gjerne selv ved at han lett kan se "dopa" ut, noe som kan forklare hvorfor han har blitt stoppet hele to ganger. Det er ikke maktmisbruk i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jo, det er maktmissbruk og politiet bare velger seg ut noen og spør hvorfor de er ute og hvem de er bare fordi man har forskjellig døgnrytme og liker å ta seg en spasertur på kvelden/natten.

Det er stor forskjell på maktmissbruk og maktbruk, i dette tilfelle har ikke politiet brukt makten sin i det hele tatt.

Hvem som helst, også politiet, kan gå bort til tilfeldige personer å spørre og grave om hva de vil, de har derimot ikke noe krav på svar.

Så vidt jeg vet har ikke politiet noe krav på å vite hvorfor du er ute å går om natten, men å gjøre seg selv misstenkelig i en slik situasjon kan skape litt trøbbel.

Lenke til kommentar

Jo, det er maktmissbruk og politiet bare velger seg ut noen og spør hvorfor de er ute og hvem de er bare fordi man har forskjellig døgnrytme og liker å ta seg en spasertur på kvelden/natten.

Da har du et annet syn på maktmisbruk enn det jeg har. Da vil alle som kommer i politiets søkelys uten å ha gjort noe være utsatt for et maktmisbruk, og det ser jeg ikke på som riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har identifikasjonplikt overfor politiet i Norge og de kan kreve informasjon om hvor du jobber osv. osv.

 

--

 

Hvor mange halvdopa studenter går rundt midt på natten fordi de vil ha seg en nattestur? Ikke rart dette vekker oppmerksomhet. Det å stoppe og sjekke folk som ser mistenksomme ut er én av mange ting politiet gjør for å finne småtteri. Som sagt, det er ikke veldig mange mennesker ute midt på natten som har sunne holdninger på hverdager, om du er så uheldig at du er én av de uskyldige som blir stoppet ser jeg heller på det som positivt at dere faktisk har et politi som har kapasitet til dette.

 

--

 

Politi har dog ingen identifikasjonsplikt overfor deg, utenom det som står på ID'en og uniformen deres, en firesifret kode. Så denne kan være grei å huske om du føler deg urettferdig behandlet osv. osv. Den kan du bare spørre om å få se eller skrive ned.

Endret av Aviaton
Lenke til kommentar

Du har identifikasjonplikt overfor politiet i Norge og de kan kreve informasjon om hvor du jobber osv. osv.

 

Identifikasjonsplikt? Mener du at man i Norge må gå med gyldig legitimasjon, eller at du må si navnet ditt osv?

 

Hvis du mener at man må gå med gyldig legitimasjon så tror jeg du tar feil og vil gjerne se kilde på det hvis jeg tar feil. ;)

Lenke til kommentar

Du har identifikasjonplikt overfor politiet i Norge og de kan kreve informasjon om hvor du jobber osv. osv.

 

Identifikasjonsplikt? Mener du at man i Norge må gå med gyldig legitimasjon, eller at du må si navnet ditt osv?

 

Hvis du mener at man må gå med gyldig legitimasjon så tror jeg du tar feil og vil gjerne se kilde på det hvis jeg tar feil. ;)

 

Nei du har ikkje legitimasjonsplikt i den form at du er pliktig til å gå rundt med bilde ID, men straffeloven seier dette:

§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

 

Så politiet og andre offentlige myndigheiter kan kreve å få oppgitt:

  • Navn
  • Fødselsdato og år (ikkje personnummer)
  • Ditt yrke eller bosted, i denne sammenhengen betyr nok stilling ditt arbeidssted, altså ein plass der politiet kan finne deg seinare.

 

Og så kan du sjølvsagt bli straffa for å nekte å oppgi dette eller for å oppgi falsk informasjon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvis du føler deg urettferdig/dårlig behandlet, så spør dem om tjenestenummeret sitt neste gang. Dem har plikt til å oppgi det. Så kan du eventuelt levere en klage på dem,Også gode sjangser for at de backer av viss du spør etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...