Gå til innhold

Lei av å bli stoppet av politiet - Skal jeg flytte ifra studiebyen?


Anbefalte innlegg

Hei. Flyttet for en månde siden ifra stavanger til kristiansand for å studere IT ved UIA.

Jeg trives godt her blant folk og har kommet godt inn i studiene. Det er bare en ting som får meg til å mislike meg her: politiet.

 

Jeg er en av dem som sitter ofte opp om nettene dersom jeg har fri dagen etterpå. Derfor er det ofte at jeg tar en liten tur ut for å få litt frisk luft istede for å sitte inne i hybelen min og åpne vinduet.

 

Det har nå hendt to ganger at jeg helt tilfeldig har blitt stoppet på gaten av en politibil. Å jeg begynner å bli lei av dette. De spør og graver. De spør om jeg har hatt kontakt med politiet før, om jeg har gjort noe ulovelig? Om jeg går på stoff? Om jeg har tatt noe dop?

De stiller gjerne 50 spørsmål og lyser meg opp i trynet før dem lar meg gå.

 

Jeg synes dette er meget ubehagelig. Jeg er en av dem samfunsborgerne som aldri har gjort noe ulovelig, utenom å trimme mopeden når jeg var 15. Jeg er en rolig fyr. Jeg holder avstand til alkohol men drikker litt kansje 1-2 ganger i året. Alikevell er det folk av min type som blir stoppet. Som aldri har gjort noen en jævla drit. En ting er å bli stoppet, en annen ting er at politiet tror jeg har tatt noe.

 

Jeg har astma så jeg blir fort sliten og kan se litt "dopet" ut kan man si eller sliten av og til. Nettop pågrunn av at jeg ikke har helt topp kroppsfunksjon.

 

Jeg blir veldig nervøs når politiet stopper meg og skal ha legitimasjon osv. Jeg synes det er unødvendig og har fått nok. Jeg vurderer å flytte herfra fordi jeg har godt lei dette.

Kan de ikke la meg faen være i fred? Jeg har aldri gjort samfunnet noe galt. Hvorfor er det akuratt meg som blir stoppet for mistenksomt narkovrak?

 

I dag når jeg ble stoppet så lyset han andre etter narkotika på fortauet etter der jeg hadde gått. Det er en skam tenkte jeg.

 

Å etter alle spørsmålene så er det bare: beklager for bryderiet, ha en fin kveld.

 

Etter samtalen så spør jeg dem vorfor dem gjør dette mot meg? Så kommer dem jo med verdens beste forklaring. Nei dem var på jakt etter noen med noe narkotika. Så dem skulle sjekke meg opp. Det er sikkert bare piss. De kjeder seg også plager dem uskyldige borgere istedet.

 

Etter dem hadde prøvd å overbevise meg vorfor de stoppte meg:

 

Politiet: Å viss vi sjekker deg opp nå? så har du ingenting på deg?

 

Jeg: Nei.

 

Politiet: Ok fint, hade.

 

Sjekk meg opp så mye dere vil sier jeg til dem. Å dem finner selvfølgelig ikke noe på meg fordi da hadde dem vel ringt på døren min en time etterpå.

 

Hvorfor er politiet slik? Hvorfor er det alltid jeg som blir plaget, som er en av samfunnets gode borgere? Å hvorfor er politiet i dette samfunnet så dårlig og amatørmessig?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I gamledager var mobilene akkurat så små at de fikk plass på innerlomma i jakka dersom man hadde stor nok jakke. Det var en tid mobiler ikke var så vanlig blandt folk. En ting som aldri slo feil - tok jeg opp telefonen i tr.heim sentrum var politiet på radio med en gang mens de nistirret og vurderte om de skulle angripe eller søke dekning. Jeg synes det var dritkult. Gjerne å nistirre på dem mens jeg fomlet frem telefonen.

 

Rekorden min i politistopp er tre ganger på en gåtur fra Bankplassen til Oslo S (ca 10 min). Jeg mista toget pga det. Den dagen fant jeg ut at det var på tide å klippe håret.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor er politiet slik? Hvorfor er det alltid jeg som blir plaget, som er en av samfunnets gode borgere? Å hvorfor er politiet i dette samfunnet så dårlig og amatørmessig?

Fordi du er ikke en av samfunnets gode borgere. Du er oppe seint, og du vanker rundt aleine. Er du loner, så er du target.

 

Et annet spm som kan være verdt å stille, er hvorfor politiet i kristiansand bryr seg med å stoppe enslige folk som bærer dop/narkisser.

 

Jeg er sikker på at de narkomane føler at dette er like trakasserende.

 

Jeg tror svaret er enkelt. Politiet blir lønnet for å gjøre noe. Da må de finne på noe. Er du en person de kanskje kan buste, så er det verdt det. Det er så kynisk.

 

Jeg liker ikke politiet av samme grunn som deg, med unntak av at jeg ikke har opplevd dette ennå. Jeg har blitt stoppa i tollen, og syns det var plagsomt pga fittekjerringene som holder på som rabiate rabiesbikkjer ved svinesund. Disse autoritetsmenneskene klikker inn på folk som dufter opportunt.

 

Det er som å vifte med rød klut foran nesa til en moderator. En analogi internett folk kjenner. Dra til kvinneguiden, og lever en halvplausibel forklaring på hvorfor damer ikke er annet enn statushorer, da opplever du samme personlighet. :p

Lenke til kommentar

Herregud, det er nå bra at politiet er tilstede!

 

Greit du blir stoppet og sjekket, er det så unormalt? Det er bedre at Politiet viser seg aktiv en at dem spør ingen og ikke er tilstede når problem oppstår

 

Er ikke problem å snakke med politiet, dem er mennesker! ikke en sint hund som bjeffer på deg. At du viser deg ignorant over politiet vil berre vekke mer mistanke.

 

Grunnen til du akkurat blir stoppet kan være flere grunner (kled, hår osv.)

 

Istedenfor klage ut her på forumet at politiet er tilstede burde du ta det så et +! Det er bra at politiet viser seg!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Herregud, det er nå bra at politiet er tilstede!

 

Greit du blir stoppet og sjekket, er det så unormalt?

Eh, ja.

 

Det er ikke normalt å bli stoppet av politiet. Det er både ubehagelig, stigmatiserende og nedverdigende.

 

Dessuten er det fort å tenke, hvorfor stiller de meg alle disse spm her, om jeg ikke svarer plausibelt, blir jeg bura inne da? Om du ikke redegjør godt nok for alt de måtte finne på å spørre deg om av hvorfor du går gatelangs midt på natta, så blir du taua inn?

 

Nei, det hadde holdt for at jeg kutta ut å ta kveldsturer i hvert fall, eller fiksa døgnrytmen.

 

Skjønner at du syns det er null stress å bli stoppet av politiet. Du får vel en hard-on av å få på deg håndjern også??

 

Det er bra purken i kristiansand stopper studenter for litt vanlig gatelangs reking. De som gir faen i lovverket får de jo ikke gjort så mye med allikevel, ref drittungene med 500 saker på samvittigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har blitt stoppet TO hele ganger? Herregud dette er ikke noe å grine over, med mindre politiet har hånet/vært ekle mot deg, kan virke noe suspekt å vandre gatelangs på natten og selv om politiet kanskje ikke mistenker deg er det jobben deres og ta slike "rutinekontroller".

 

Jeg satt i bilen en gang med ei venninne mitt på natten på en kiwi butikk, var vel 1-2 tiden på en vanlig værdag. Politiet kjørte forbi oss på hovedveien, plutselig ser vi dem snur og kjører i full fart mot oss, løper ut av bilen og vifter med lommelyktene sine, splitter meg og venninna mi og begynner å avhøre oss, stiller diverse kontrollspm. om hvordan vi kjenner hverandre osv.

 

Men jeg forstår selv at det virker noe suspekt med en parkert bil med to personer delvis skjult mitt på natta, så jeg blamer ikke politiet for det, selv om forklaringen var at vi hadde hatt en krangel og satt der og diskuterte for å komme til enighet.

 

Sånn btw har jeg hatt lappen i rundt to år, blitt stopper kanskje 25 ganger, til sammenligning har min mor hatt lappen i over 20 år og aldri blitt stoppet. Og tror neppe jeg ser ut som noen råner i min orginale 97 mod polo. Kun en gang har jeg blitt tatt for noe også, og det var en kontroll ved en gjennomkjørings forbudt gate. Alt har vært såkalte "rutinekontroller". Men klager jeg, nei...

 

cry me a river.

Lenke til kommentar

Enig, ingenting å grine over. Hvordan skal politifolkene vite hvordan du er som person? Om alle bare kunne sagt "nei, jeg er en av samfunnets gode borgere" så hadde de gjort det. Noe virker dog mer mistenkelig enn andre ting, og det å gå alene rundt i gatene på natta kan være en av dem. Det betyr ikke at politiet mistenker deg, men kommer de over deg og ikke har noe annet å gjøre, er det nødvendigvis jobben deres å også sjekke slike ting. Skjønner at det kan være ubehagelig å snakke med politiet, men så lenge du ikke har gjort noe har du ingenting å frykte og trenger bare svare på spørsmålene. Er politimennene ubehagelige mot deg så ber du om tjenestenummeret deres, det er de pliktige å oppgi, og går videre med det. Ellers er det ingenting å grine over, de gjør jobben sin og det bare positivt at de er synlige på nattestid.

 

Når det er sagt finnes det nok av eksempler på maktelskende politifolk, og det behøver du ikke finne deg i, da ber du om tjenestenummeret. Som regel fungerer det som en liten "vekker" for disse politimennene, fordi de forstår at oppførselen deres kan bli innrapportert.

 

Jeg har ikke blitt stoppet ofte av politiet, faktisk aldri i bil, men ble en gang stoppet for å ha gått over et fotovergangsfelt med lys uten å ha trykket på knappen - og da var det ikke en eneste bil i sikte på veien. Forbanna tåpelig, men jeg klager ikke ...

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva du klager over. Du har blitt stoppet av politiet hele to ganger, så da vurderer du å flytte? Høres helt dumt ut.

 

Så du synes at politiet bare skal slutte å stoppe biler i trafikkkontroller fordi du synes det ubehagelig, stigmatiserende og nedverdigende? Hadde politiet latt være å stoppe folk på den måten hadde kriminaliteten blomstret. Når politiet ikke gjør noe får de kritikk, så når de begynner å gjøre noe får de kritikk. Du må selv skjønne at når noen kjører rundt Kristiansand by midt på natta, og ser i tilegg "dopa" ut, så kommer politiet til å stoppe deg. Det er helt naturlig, netopp for det er slike folk som sjelden har rent mel i posen.

 

Synes det er flott at politiet stopper bilister for å kontrollere at alt er i orden, bare synd at de stopper såpass få, særlig der jeg bor. Vet at det kjører rundt haugevis med folk uten førerkort, for ikke å snakke om råkjøring og fyllekjøring.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Herregud, det er nå bra at politiet er tilstede!

 

Greit du blir stoppet og sjekket, er det så unormalt? Det er bedre at Politiet viser seg aktiv en at dem spør ingen og ikke er tilstede når problem oppstår

 

Er ikke problem å snakke med politiet, dem er mennesker! ikke en sint hund som bjeffer på deg. At du viser deg ignorant over politiet vil berre vekke mer mistanke.

 

Grunnen til du akkurat blir stoppet kan være flere grunner (kled, hår osv.)

 

Istedenfor klage ut her på forumet at politiet er tilstede burde du ta det så et +! Det er bra at politiet viser seg!

 

Det er bare maktsyke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...