Pjotter Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 hei Jeg la også ut dette bildet under "akambrukernes bilder - september 2010" og ble egentlig ganske fornøyd med bildet. Men det er jo alltid rom for forbedringer og på dette bildet vil jeg tro det er en hel del. Jeg bestilte et nd-400 filter på ebay som jeg har brukt på dette bildet med et canon 1.8 II. Exif er følgende: Canon EOS 50D Blender f/18 Lukker 10 sek Brennevidde 50mm Håper gjerne på mye ris og ros mvh Pjotter 1 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 liker bilde men jeg føler at kanskje gresset forstyrrer litt? jeg er amatør på det her så.. Lenke til kommentar
Breni Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 takk kan hende du har rett med gresset ja.. får prøve noen andre vinkler neste gang! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Prøv med enda lengre lukker for enda smoothere vann... Ser ut rar kvalitet på bildet, dårlig filter? Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 takk for tilbakemelding. jeg skal opp på fjellet i helgen så skal prøve en den slike bilder som dette der, og da prøve med 2o/3o sek eksponering? så får jeg se hva resultatet blir da angående filteret så kjøpte jeg det fra eybay. det er et hoya filter og virker mye mer solid en andre filtre jeg har kjøpt derifra før, men det kan godt hende at det ikke er verdens beste kvalitet.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hoya er det beste du får... Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 da er det ikke filtret det er noe gærent med ihvertfall (: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Nei, enten objektiv, kamera eller komprimering... Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 hvis det eventuelt er kamera/objektiv, må jeg sende de på sjekk og justering da? hvordan finner jeg det ut? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Aner ikke... Ta et bilde av noe på stativ, gjerne med blits... Da ser man ofte hva som er problemet... Ta i raw og en nøytral JPG konvert.... Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Kvaliteten på bildet kan ha noe med diffraksjon å gjøre, med tanke på blenderåpningen. Når det gjelder filter, så vil du etterhvert merke at alle ND filter av typen ND400 og ND1000 i noen situasjoner vil gi en fargetint, uansett kvalitet og merke. En solblender kan minimere effekten, men det er ikke alltid et alternativ hvis en tar i bruk filterholdere som Cokin-system. Det virker som du prøver deg litt frem med effekten av lang eksponering på vann. Jeg har forståelse for at man da kan glemme fokus på komposisjon og former i bildet. Personlig synes jeg ikke bildet har mer å tilby enn vann under lang eksponering, noe jeg har sett utallige eksempler av. La meg gi deg noen "pointers" på hva jeg har kommet frem til at bør være til stede for å ta gode bilder som inneholder lang eksponering av vann: Bildet bør være orientert rundt et objekt. Vannet bør være bakgrunn (ikke forgrunn). Et slikt objekt kan være en brygge, en sten som står frem blant omgivelsene, en liten øy eller lignende. Som regel blir det penest når objektet står i vannet. Små bekker er som regel ikke den beste bakgrunnen for lang eksponering. Det er sjelden du finner flotte motiver rundt bekker, og naturen rundt bekkene er ofte for kaotisk. Det blir vanskelig å gi bildet en god komposisjon med fine, simplistiske former. Bildet bør inneholde en horisont. Dette lar seg enklest gjøre ved havet, eller ved litt større innsjøer. Jeg foretrekker åpen natur uten høye trær. Rydd bildet for distraherende objekter. Det enkleste vil være å ta bilde mot det åpne havet. Komponer bildet så simpelt som mulig. Tenk på formene i bildene (spesielt hvis du tar bilde i svart/hvitt). Bruk så få filtre som mulig. Jo fler filter du bruker, jo større er sjansen for fargeskjær (tint) og uskarphet. Et filterholdersystem vil spesielt tære på kvaliteten i bildet i og med at det skaper stor avstand mellom filtrene og er utsatt for direkte sollys fra alle vinkler. Ta en titt på flickr-siden til Joel Tjintjelaar. Det som gjør bildene hans så behagelige er den simplistiske komposisjonen med fokus på form i bildet. Det ser enkelt ut, men er vanskelig å få til (spesielt i områder med tett skog eller urbanisert natur). På Joel Tjintjelaar sin personlige webside tilbyr han tutorials med gode råd for lang eksponering fotografi. Håper dette er nyttig. 1 Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 hei og takk for svar! det du sier her var veldig bra jeg tror nok jeg skal tenke mer på komposisjon neste gang og vær emer forsiktig med bruk av nd filter. jeg var på hytta i helgen og tok en del bilder og da oppdaget jeg at mange av bildene ble ødelagt av fargetint som du skriver om. jeg kan post opp et hvor man ser dette veldig tydelig. her hadde jeg på flere gråfiltre utenpå hverandre og man ser tydelig fargetint, men nå vet jeg hvertfall hvorfor! takk igjen for nyttig info Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Bare hyggelig Jeg har opplevd dette problemet med bruk av flere gråfilter selv. En kan fint slippe unna fargeskjær med litt forskjellige filter, men med mer enn ett gråfilter blir det fort trøbbel. En ting jeg glemte å nevne; hvis du plasserer en circular polarizer foran ND-filteret vil du minske sjansene for fargeskjær betydelig. De skarpeste lang-eksponeringsbildene jeg har tatt har jeg brukt ett rundt ND1000 eller ND400 filter innerst, og ett rundt polfilter utenfor dette. Når jeg plasserer Cokin P-systemet mitt foran ND-filteret går det kraftig utover skarpheten. Jeg tror jeg skal slutte å bruke GND-filter slik at jeg slipper Cokin P, eller skaffe noe som beskytter systemet for lys fra sidene. Og vurder å kjøpe step-up ringer for filtrene dine, slik at du kan slippe å kjøpe filtre til hvert objektiv du eier (med forskjellig filterstørrelse). Der brant jeg meg, kunne spart en del penger. Du kan heller kjøpe ett, til den største filterstørrelsen du trenger, eller produsenten du bruker har. Ulempen er at det kan gjøre det vanskelig å bruke solblender (iallefall på de billigere objektivene) og jeg vet ikke om det kan føre til fargeskjær å ha for store filter. Input anyone? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 ... ... Haha, snakkes da... Når jeg gidde rå slå på laptopen min skal jeg legge ut et bilde jeg tok på madla på fredag hvor jeg brukte 2 gråfilter (10 og 6) hvor denne linjen er så tydelig at det er til å grine av Ser helt jævlig ut! Aldri fått det før though med disse filtrene i samme kombo, aner ikke hvorfor jeg fikk det der... Lenke til kommentar
Pjotter Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 hehe, utrolig irriterende med sånne fargetint men takk for svar igjen da får jeg vel gå til innkjøp av noen step up/down ringer og prøve ut den med circular polarizer filter også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå