phpnuke Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hei.. Jeg har planer om å bygge et lite hus, som jeg kan bruke som oppbevaringsrom, for mat, verktøy med mer. Samt muligens ordne til med sove mulighet. Er ikke snekker av fag, men med god planlegging skal jeg klare det. Har en gård, så har mulighet til å lage så stort hus så mulig, men ønsker ikke at det skal koste masse penger. Helst så lite så mulig. Har ikke noe mål foran meg, men tenkte å lage noe på feks. 3-4m x 5m.. Noe innenfor det området. +-... Jeg ønsker ikke noe sånn enkelt og simpelt, utsendemessig. Helst skikkelig tømmer, men det koster jo en del å få tak i, ferdig til montering.. Men er det noen som har noe å vise til? Må vel nesten isolere, og legge til rette med strøm, siden jeg ønsker huset også som en overnattingsmulighet := Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Og forresten, har jeg som bygger dette, noe plikt å informere kommunen? Er det noe grense for hva man må melde om, eller ikke? Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 så vidt jeg vet må du søke om byggetillatelse viss det er over 5 kvadrat (tror det er 5) og en viss høyde, men siden du bor på en går som sikkert er på landet kan jeg ikke tro det er så viktig. om du skal ha soveplass anbefaler jeg at du lager 2 etasjer, eventuell 1,5 etasjer med soveloft oppe og en lite vindu. isolering må du nesten se ann selv, skal det sove noen der på vinteren eller når det er kaldt?da må det isoleres, men uansett kan det være lurt og snekre opp veggene slik at du kan isolere i etterkant om du skulle ombestemme deg. billig tømmer og utstyr får du på byggmax, billigste jeg vet om i vertfall. de har også en god hjemmeside du kan klikke deg inn på om du skal ha strøm der inne anbefaler jeg deg sterkt å huke tak i en elektriker, av sikkerthetsmessige årsaker og forsikring om du skulle være så uheldig at det tar fyr. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Ok, jeg skjønner. Er det noen som har noe tips, tegninger ol.? Trenger litt råd, for har montert stolper til veggene/bærebjelker, men det blir liksom mer noe løst dritt. Føler ikke for at jeg får gjort det skikkelig... Ser så enkelt ut før man begynner, men det skal jo også holde, sånn at det ikke blåser ned i første vindkast Lenke til kommentar
KapteinKnut Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 noe tegning har jeg ikke, men det kan hende du finner det om du roter litt rundt på nettet. men noen tips for å gjøre det enklere i ettertid er å ta seg god tid når man setter opp stendere. de skal være 600mm cc. om du slurver med dette blir det vanskeligere for deg i ettertid når du skal a) isolere, siden isolasjonen kommer i standard mål b) kle innvendig, om du ikke har 60-60 på stenderne blir det vankeligere å treffe stenderne c) legg tilrette for rør og elektrisk om du skulle finne på å ha dette i ettertid d) overdriv bruken av vater e) du sier det bare blir noe "løst dritt", da bruker du bare midlertidige diagonaler(planker du smeller på skrått over hele veggen) for å holde alt stabilt mens du snekrer sammen resten men noen spørsmål: har du støpt fundament? har du tenkt mere på hvordan den skal se ut? det er lurt å vite det før du begynner å snekre Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Tanken folk ofte har er at de skal spare penger på div når det gjelder uthus. Dette ender ofte opp med at asfaltplater og sutaksplater droppes. Desse har en ganske viktig funksjon når det kommer til å avstive konstruksjonen. Vil ein på død og liv droppe dette, så spikre kledningen med 2 spiker i kvar stender. Du vil risikere å få betydelig mer sprukken borkledning, men det stiver i hvertfall av en del. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 (endret) så vidt jeg vet må du søke om byggetillatelse viss det er over 5 kvadrat (tror det er 5) og en viss høyde, men siden du bor på en går som sikkert er på landet kan jeg ikke tro det er så viktig. Det jeg har uthevet her er et dårlig råd å få på internett. Samme regler gjelder om det er på en gård eller i byen, det er plan- og bygningsloven og kommunens kommunedelplaner og reguleringsplaner som gjelder. Så det er en god ide å snakke med kommunen for å finne ut hva man har lov til, og hva som er søknadspliktig. Jeg kjenner til flere tilfeller der små hus (uthus) på gårdstun, hytter, uthus og naust langs sjø og i utmark, og også enkle hytter/skur bygd av ivrige ungdommer med hammer, bordbiter og spiker er blitt pålagt revet fordi de har vært ulovlig oppført. Men, dersom man kun blir pålagt rivning (og ikke bøtelagt) og det er et hobbyprosjekt av midlertidig karakter uten grunnmur som egner seg lett for å fjerne, kan man selvsagt ta sjansen og ha det artig så lenge det går... Endret 15. september 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Ok, jeg skjønner. Er det noen som har noe tips, tegninger ol.? Trenger litt råd, for har montert stolper til veggene/bærebjelker, men det blir liksom mer noe løst dritt. Føler ikke for at jeg får gjort det skikkelig... Ser så enkelt ut før man begynner, men det skal jo også holde, sånn at det ikke blåser ned i første vindkast Ja, her er du inne på en vesentlig grunn til at det er litt strenge regler i forbindelse med bygging. Ved at byggherre (den som skal ha bygget) søker med en søknad utformet av arkitekt, ingeniør, byggmester etc. og kommunen vurderer og evt godkjenner denne, sikrer man at det ikke settes opp bygg som klapper sammen over de som er inni eller rett utenfor. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Har lest meg til at så lenge jeg bygger under 15 m2, og ikke skal ha det som fast bopel/oppholdsrom eller vil tjene penger på det, så slipper man å søke. Uansett, det å snakke med kommunen er ikke noe problem. Eneste problemet er at det koster og tar så mye tid, ut av ingenting. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 For at det skal gå an å vurdere muligheitene for eit slikt bygg så må du nesten lage noken litt meir detaljerte planer om korleis du tenker deg at resultatet skal bli, kva slags størrelse du kjem til å ende opp på og kva slags avstander til andre bygg du ser for deg. Deretter kan du ta kontakt med kommunen for å få ei vurdering. Slik som eg ser det så er det sovemuligheita som gjer dette prosjektet vanskelig, sidan bygget då blir å betrakte som eit bygg for varig opphold så vil du få ein del ekstra krav, som blandt anna krav til dagslys og brannsikkerheit. Det er uansett dummt å gjere dette på eige iniativ sidan det fort kan bli dyrt dersom kommunen finner ut at du har oppført bygget ulovleg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå