Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med huden etter bruk at tetracyclin Arco og Dalacin

Gjest ZizouJR

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 19 år som nå har brukt tetracyclin arco siden mars i år grunnet kviser i ansiktet. De første 4-5 ukene kombinerte jeg tetracyclin med Dalacin, men sluttet med dalacin etter å ha hørt at disse produktene ikke skulle brukes sammen. Nå har det gått ca. 6 måneder siden jeg startet, og jeg merker en forandring i ansiktet mitt. Når jeg er ute i solen blir jeg ikke brun i ansiktet, men ekstremt rød, selv når jeg bruker høy solfaktor blir huden rød og ikke brun. I tillegg ser huden veldig blek ut, og glansen jeg tidligere hadde er helt borte. Jeg har prøvd å være forsiktig med solen i sommer i og med at jeg går på tetracyclin, men noe sol har det selvsagt blitt. Når jeg er ute i solen og blir rød er det enkelte områder på nedre del av begge kinnene som ikke får noe særlig farge og ser veldig bleke ut, dette blir ekstra tydelig når jeg får rødfarge i resten av ansiktet. Blir ikke en gang solbrent på dette området. Hva kommer dette av? Har nå tatt en pause med tetracyclin og regner med at jeg skal holde meg unna kapslene frem til desember, og muligens starte opp igjen om kvisene kommer tilbake. Føler meg veldig lite vell med meg selv for tiden, og ungår å se på meg selv når jeg passerer et speil. Håper glansen og den naturlige fargen kommer tilbake, for dette gjør meg deprimert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det! Tetracyclin er phototoksisk, dvs at huden blir rød. Prøv å lese bruksanvisningen som er med i pakken neste gang du bruker medikamenter, eller sjekk wikipedia (det meste hva medikamenter angår er ganske bra - og korrekt)

Ser at det har blitt mere og mer vanlig nå med antibiotika mot kviser. Dette er selvfølgelig et problem ettersom flere og flere bakterier blir motstandsdyktige mot antibiotika. Hva gjør vi da? Blir det som i tiden FØR vi hadde disse medikamentene (antibiotika) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...