Gå til innhold

Skal reformatere, hvordan gå fram?

Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt til å reformatere. Overfører de siste filene jeg trenger til minnepenn, ikke så veldig mye å ta vare på. Har Vista Home Premium 32-bit som kom med en Komplett-PC jeg kjøpte for ca 2 år siden, og jeg skal nå reformatere.

Det er bare det at jeg er dårlig på slikt, har aldri reformatert en PC før så jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg skal gå fram. Fant fram en grønn DVD hvor det står Windows Vista Home Premium SP1 Norsk på. Står også "innholdet på denne DVD-enheten er forhåndsinstallert på datamaskinen din. Programvaren må kun benyttes for å reinstallere din PC." "Reinstallere" betyr vel reformatere, så jeg går ut fra at det er denne DVD-en jeg trenger.

Bortsett fra backup, er det noe annet jeg trenger? Er det andre CD-er/DVD-er jeg trenger til reformateringen, eller er det bare å sette i gang? Hvordan går jeg fram? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sett inn dvd`en

gå inn i bios under boot og sett på dvd-rom som nr 1

save og exit

trykk når det kommer opp om du vil starte fra cd/dvd

følg instruksene

når du kommer til der det vises harddisker klikker du på drive options også formaterer du den partisjonen som windows er lagt inn på

så er det bare next og følge instrukser ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Er ikke sikker på om jeg gjør dette rett. Jeg gikk inn i BIOS og endret Boot device priority til:

1st boot device [CDROM : SM-Optiarc D]

2st Boot device [sATA : PM-SAMSUNG HD]

3rd boot device [1st FLOPPY DRIVE]

Er dette rett?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Hei igjen. Er ikke sikker på om jeg gjør dette rett. Jeg gikk inn i BIOS og endret Boot device priority til:

1st boot device [CDROM : SM-Optiarc D]

2st Boot device [sATA : PM-SAMSUNG HD]

3rd boot device [1st FLOPPY DRIVE]

Er dette rett?

Jupp lagre instillingene og reboot, da skal det komme opp at den leter etter disk ect og du må trykke en tast for å fortsette. Resten står over :)

Akkurat der får du ikke gjort mye feil, enten booter den fra cdrom eller så booter den fra harddisk(vista).

Endret av Icedragon520
Lenke til kommentar

Nå er det noe merkelig. Jeg leste en annen guide på nett, hvor det var 2 muligheter: reformatering slik jeg gjør d i bios, og en hvor man ikke trenger å gå i bios. Etter å ha gått gjennom boot from cd-drive (eller noe lignende), en loading screen og skrevet inn produktnøkkelen til Vista, fikk jeg en melding om at

Den valgte partisjonen kan inneholde filer fra en tidligere Windows-installasjon. Slike filer og mapper vil bli flyttet til en mappe med navnet windows.ol. Du vil ha tilgang til informasjon i Windows.old, men vil ikke kunne bruke den forrige Windows-versjonen.

Synes dette var litt merkelig, ettersom at det sto at det kom til å bli windows.old om jeg gjorde easy reinstall, altså at jeg ikke gikk inn i bios. Er det slik det skal være eller har jeg gjort noe galt nå da? Skriver fra bærbaren og vil bare være sikker på at min første reformatering går smooth. :p

Lenke til kommentar

Formaterte du/ slettet du alt på disken når du installerte det da?

Der du velger på hvilken disk du skal installere den på (C,D, osv)

Du slettet den stasjonen du skulle ha den på og lagde en ny? :)

Hei.

Nei, hehe, var litt usikker på hva jeg skulle gjøre.

Står Disk 0 Partisjon 1 her nå, trykte på avansert og fikk litt flere valg. Ville avvente og se hva jeg skulle gjøre. Sjekket både Slett og Formater, sto at begge ville slette alt av data, så var litt i tvil om hva jeg skulle velge.

Så det er slett og ikke formatere jeg vil ha? :)

Lenke til kommentar

Formaterte du/ slettet du alt på disken når du installerte det da?

Der du velger på hvilken disk du skal installere den på (C,D, osv)

Du slettet den stasjonen du skulle ha den på og lagde en ny? :)

Hei.

Nei, hehe, var litt usikker på hva jeg skulle gjøre.

Står Disk 0 Partisjon 1 her nå, trykte på avansert og fikk litt flere valg. Ville avvente og se hva jeg skulle gjøre. Sjekket både Slett og Formater, sto at begge ville slette alt av data, så var litt i tvil om hva jeg skulle velge.

Så det er slett og ikke formatere jeg vil ha? :)

Nå husker jeg faktisk ikke forskjellen men hvis jeg ikke er helt på bærtur så tror jeg du kan trykke slett og så må du formatere den uansett.

Noen som har innspill?

Tror uansett du ikke får gjort mye feil der. Hvis det viser seg at du har fått lagt vista oppå den gamle versionen så er det bare å gjøre det omvendte igjen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...