Mr. President™ Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg lurer på hva Camera RAW i photoshop cs5 gjør og hva det er for noe. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Adobe Camera Raw konverterer RAW-filer til bilder. En RAW-fil inneholder de dataene sensoren fanget opp under eksponeringen. Kameraet kan konvertere dataene for deg ("skyte i jpeg"), eller du kan be kameraet om å lagre RAW-dataene for deg så du kan konvertere selv ("skyte i RAW"). Skyter du i RAW kan du hente ut litt mer data i de mørke og lyse partiene, endre hvitbalansen med mere - uten nevneverdig kvalitetstap. Selv skyter jeg ikke lenger i jpeg, men kun i RAW. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Adobe Camera Raw konverterer RAW-filer til bilder. En RAW-fil inneholder de dataene sensoren fanget opp under eksponeringen. Kameraet kan konvertere dataene for deg ("skyte i jpeg"), eller du kan be kameraet om å lagre RAW-dataene for deg så du kan konvertere selv ("skyte i RAW"). Skyter du i RAW kan du hente ut litt mer data i de mørke og lyse partiene, endre hvitbalansen med mere - uten nevneverdig kvalitetstap. Selv skyter jeg ikke lenger i jpeg, men kun i RAW. Hva mener du med skyter i jpeg og skyter i RAW? Lenke til kommentar
larsere Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Han mener å knipse bildene, sagt på en annen måte Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Hvordan bruker jeg Camera RAW? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Har du et kamera som kan fotografere i RAW format er det et format de fleste med speilrefleks benytter seg av for å få mest mulig ut av sine bilder....det vil stå i manualen til ditt kamera om det kan fotografere i RAW format. Da må man etterbehandle bildene og konvertere de til jpg format el.l. (Selv "skyter" jeg også bare i raw-format ) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Tar du bilder i råformat, så lagrer bare kameraet sensordataene slik de avleses. For å få et bilde ut av dem må du etterbehandle bildet i et program som kan lese råfilene, f.eks. Photoshop med Camera Raw. Tar du bilder i jpeg-format så konverterer kameraet sensordataene til en jpeg-fil basert på de innstillingene du har valgt når du tar bildet. Når du konverterer til jpeg, så ender du opp med å forkaste en del av den informasjonen som er tilgjengelig. Tar du bilder i råformat og konverterer selv, så har du større valg over hvilken del av informasjonen som blir forkastet. Lar du kameraet gjøre jobben så mister du det valget. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) At du setter bildekvalitet på kameraet til å være "jpeg", "raw" eller "jpeg+raw". Ikke alle kompaktkamera har mulighet for dette. Alle digitale speilrefleks har. (Vel, Canon-hus skrur det av i grønn firkant og portrett/landskap/etc.) Endret 8. september 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Oja. Nå forstår jeg hva camera raw er. Trenger jeg å lære å bruke camera RAW? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Selvsagt gjør du ikke det, men det kan være kjekt å kunne hvis du har lyst til å få best mulig resultat ut av bildene du tar. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Oja. Nå forstår jeg hva camera raw er. Trenger jeg å lære å bruke camera RAW? Det er nok opp til deg selv det...hvor mye arbeid og interesse du vil legge i din foto-hobby. Men det blir nok morsommere å fotografere om man velger noe annet enn auto-innstillinger og jpg...da er det mer opp til deg selv hvor mye etterarbeid du vil legge i dette.Da jeg gikk over til digitalt speilrefleks så jeg med en gang bort ifra auto-innstilling og hadde lyst til å lære meg å fotografere selv...det er mange gode tips på nett og bøker om emnet. Men som sagt, man bør være interessert. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hvis du vil hente mer ut av bildene dine i ettertid, så kan det være kjekt. Men det er ikke noe påkrevd, og er du happy med jpeg'ene ut fra kameraet, så er det ikke noe stort poeng. Men, det er ok å ha i bakhånd til "viktige" bilder - døllt å ha overeksponert bryllupsbilder hvis det ikke var verre enn at det kunne hentes inn hvis du også hadde skutt i RAW.. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Jeg ER interessert i slikt. Er det noen bøker og fotokameraer dere anbefaler? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Vel - det kommer veldig an på målgruppe og prisområde - du har bare spesifisert "fotokamera", så det kan være så mangt. Kompakt? Speilrefleks? Prisleie? Hva prioriterer du? Bildekvalitet? Zoomområde? Størrelse? Som fotointeressert ville jeg vurdert Canon S90/S95, eller enda heller Panasonic LX3/LX5 som kompaktkamera, eller en eller annen speilrefleks. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Bildekvaliteten må være bra, den må kunne zoome litt, rundt 10 til 15 megapixler, størrelsen har ikke så mye å si. Må heller ikke være for dyr. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Var ikke mye hjelp i spesifikasjonene der. Speilrefleks, superzoom eller kompaktkamera? Hva er "for dyr"? Zoome? Er vidvinkel eller tele viktig? Kikk på kompaktene jeg foreslo (kort zoomområde, men desto bedre bildekvalitet), kikk i en butikk på hvilket speilreflekskamera du liker å bruke og holde i hånden eller kikk på et kompaktkamera eller en superzoom med større zoomområde. Lenke til kommentar
tole Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hvis du er av typen som vil ha ting enkelt og greit og bruke minst mulig penger på ting og samtidig få god kvalitet så se litt på Canon Powershot SX1. Ble veldig overrasket over dette kameraet, og hvis du legger inn CHDK som alternativ software på minnekortet så får du mye mer ut av kameraet (litt nerding er nødvendig). Eneste aberet med kameraet er at sensoren er veldig liten, så ISO-støyen er betydelig når du begynner vippe 200, så det er ikke et kamera for sportsbilder når det er overskyet, men på det meste andre liker jeg det mer enn EOS-450D f.eks. Når kameraet blir mindre så tar du det oftere med deg og da får du fler bilder å kose deg med. Ellers er jo 4/3 veldig gode alteternativer som en mellomting mellom speilrefleks og kompakt. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Ser ut som et flott kamera. Var ikke mye hjelp i spesifikasjonene der. Speilrefleks, superzoom eller kompaktkamera? Hva er "for dyr"? Zoome? Er vidvinkel eller tele viktig? Vanskelig å forstå at jeg snakker om penger og ikke om dyr?? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Vanskelig å forstå at jeg snakker om penger og ikke om dyr?? Nå prøver du å beløpe fra spørsmålet igjen - det er ikke om det er gryn eller spenn, men antall gryn og type spenne. Og det er her det blir spennende. Når andre først svarer på spørsmålene dine, så hadde det vært ok om du gir fler detaljer om hva du vil ha, når så du blir spurt om det. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Bryr meg ikke så mye om det er speilrefleks, superzoom eller kompakt (ikke helt ennå i hvertfall). Så lenge bildekvaliteten er god synes jeg det er greit, men hvis jeg må svare så foretrekker jeg speilrefleks eller kompakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå