Gå til innhold

Alienware m17x

aimless

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å kjøpe meg en alienware m17x til rundt 20-24 tusen kr.

og da har jeg fått til dette speccet:

Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)

Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit, Norwegian

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM

250 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

43cm (17") Wide UXGA (1920x1200) - Beyond HD (1200p)

Blu-Ray ROM combo

CrossFire™ Dual 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870

Hvor mye har det å si hvis jeg bare tar Single 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870?

Kom med noen innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et single HD 5870 klarer ikke max grafikksettinger på spill som Crysis og Metro, i skjermens oppløsning, med noe som kan kalles fin flyt. - 2 stk. HD 5870 kan muligens klare det med akseptabel fps. Bortsett fra slike ekstremt krevende spill, så vil de fleste spill kunne kjøres på skjermens oppløsning og full grafikk, med fin flyt, av et single HD 5870. Du vil selvsagt kunne få alt fra ingenting, via litt, til en god slump høyere fps med en CrossFire løsning, i en del spill. Hvor mye, avhenger av hvor god støtte de enkelte spillene støtter CrossFire, og hvor gode/oppdaterte driverne fra AMD er, hvor god skaleringen er. Så gjelder det hva dette har å bety ... hvis du klarer 50 fps med et single kort, men 60-70 med CrossFire, hvor mye betyr det?. Skal ikke gi deg noen spesifikke råd her, bare du vet hvor mye sånt betyr for deg. Skal bare nevne at en CrossFire eller SLI løsning ofte koster mer enn det smaker. Det fine er jo at du kan begynne med et stk. kort og se hvordan det går, og legge til et kort senere dersom du føler at du trenger mer ooompf. Har du forresten sett på Clevo X8100 eller W880? Altså Multicom Kunshan, som de heter i Norge.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nesten enhver moderne bærbarprosessor er god nok til å følge opp de kraftigste skjermkortene du får til bærbare - selv i SLI eller CrossFire løsninger. En god Core i5 er bra nok, en Core i7 er mer enn bra nok, og er stort sett overkill ved spilling. Unntatt er selvsagt de få spillene som støtter 4 eller fler kjerner. Dersom du har planer om å bruke laptop'en en del til andre tunge oppgaver, som f.eks. videoredigering/omformatering, store og tunge PhotoShop-prosjekter, CAD o.l.; så kan en Core i7 være en god idé.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok. Det eneste egentlige alternativet til Alienware M17x for tiden (altså i klassen maskiner med plass til 2 skjermkort), er Multicom Kunshan X8100. X8200 er på vei, med 2 x HD 5870. Det samme er X7200; 1920 x 1200 17-toms skjerm, stasjonær-Core i7 prosessor/hovedkort/chipset/minne, og 2 x GTX 480M skjermkort. Den kommer til å koste deg adskillig mer, naturligvis :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ikke ute ennå. Ventes i løpet av september, men man vet aldri. Du kan jo høre med Multicom. Dessuten oppga jeg feil oppløsning; X7200 blir en 16:9 skjerm, med 1920 x 1080 oppløsning.

Men her har du en lenke til X7200 på Clevo's egen hjemmeside.

Og her er en lenke til Kobalt i England, der X7200 allerede er lagt ut for bestilling. Den har bare et annet navn, som er helt normalt for alle Clevo's maskiner. I Norge Multicom Kunshan, I England Kobalt, I USA Sager, AVADirect eller Falcon, i Tyskland MySN, Deviltech eller Cyber-System, osv.

Skal legge til at jeg ikke anbefaler en slik maskin, hvis man ikke har spesifikt og veldig bruk for en noenlunde lett flyttbar workstation, eller leter etter noe som er mer praktisk å ta med seg til lan. For de fleste vil en stasjonær hjemme til å ta seg av spilling og tunge oppgaver + en lett og hendig bærbar til å ta med seg ut/bort være en mye bedre og langt mer lønnsom løsning. Noen av oss har bruk for en slik kraftig maskin vi kan ta med til andre lokaliteter, på reise osv. Å ta med seg stasjonær pc + keyboard + skjerm osv. er ikke særlig praktisk. De aller fleste har ikke det behovet, ikke veldig. Kostnaden blir jo uforholdsmessig stor, og selv en slik maskin kan ikke hamle opp med stasjonære maskiner til under halve prisen, i hvert fall ikke på grafikksiden.

Det er jo også noen åpenbare ulemper med et slikt monster. Den kan knapt brukes uten tilgang til et strømuttak. Den er ikke særlig komfortabel å bruke på fly/tog/båt/bil, pga størrelsen. Den passer dårlig å bruke på fanget eller på myke overflater, da det er veldig viktig at viftene på undersiden har god lufttilgang. Den er tung - ikke bare laptop'en selv, men strømforsyningen er også av en størrelse og vekt som får folk til å sperre øynene opp.

Menmen ... det er jo opp til deg, og lommeboka di ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei, jeg har planer om å kjøpe meg en alienware m17x til rundt 20-24 tusen kr.

og da har jeg fått til dette speccet:

Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)

Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit, Norwegian

4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM

250 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

43cm (17") Wide UXGA (1920x1200) - Beyond HD (1200p)

Blu-Ray ROM combo

CrossFire™ Dual 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870

Hvor mye har det å si hvis jeg bare tar Single 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870?

Kom med noen innspill :)

Jeg tror nesten jeg kan gi deg litt feedback angående M17x fordi jeg har nettopp den laptopen, dog med i7-620M CPU fordi jeg bruker den mest til spilling. Bruker den også litt til Excel regneark med marcos, formler, Adobe Photoshop Elements og litt mer.

Ellers har min M17x 2 x 5000 GB HDD i RAID0, 2 x HD 5870 i Crossfire, og jeg kan love deg at det den drar spill så det uler (nesten da). Crysis spiller jeg i 1680 x 1050 (tror jeg der var) med alt på High, gjennomsnitt fps 45 - 50. Modern Warfare 2 og Bad Company 2 ingen problemer, husker dessverre ikke setting på BC2, men MW2 alt på maks, ikke tegn til lagg.

Det er som du sikkert vet, en stor og tung laptop, den har en helt topp skjerm, faktisk bedre skjerm enn den stasjonære som jeg har, men nå er vel ikke en 3 år gammel Benq skjerm siste skrik heller. :blush:

Hvis du skal spille mye, Crossfire er å anbefale, hvis ikke mye spilling holder det med ett skjermkort. Den CPUen du har valgt er ikke dårlig i det hele tatt, flott til video- og bilderedigering, og vil klokke seg opp til 2.93 GHz med de fleste spill som bruker kun en eller to kjerner.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Siste nytt fra Multicom ang. X7200

"

Det siste jeg har hørt er at den er forventet inn om ca. 1 måned.

Ha en fin dag!

Mvh

Inger-Lene

"

For 3 uker siden spurte jeg om det samme og fikk til svar at den skulle kunne bestilles i løpet av 2 uker og leveres i slutten av september.. Nå ser det ut til å bli slutten av oktober..

TTT .. og jeg vurderer å kjøpe noe annet.. Clevo sliter tydeligvis med denne.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Det er oppe i prisområdet til de best utstyrte Thinkpads og Elitebooks.

Heldigvis blir prisen mer spiselig hvis man modererer seg litt - etter å ha konfigurert hos Kobalt med en i7 930 prosessor (denne er fremdeles en mye kraftigere prosessor enn noen mobilprosessor), 3 x 2Gb RAM, 2 x GTX 480M, Crucial C300 128 Gb SSD + 640 Gb snurredisk, så kommer jeg opp i 2674 engelske pund, fratrekt VAT. Legger man så til norsk MVA, og litt til, så kommer man opp i litt over 33.000 norske. Med 1 stk GTX 480 betraktelig lavere.

Man kan fort estimere seg fram til en startpris på X7200 ved å konfigurere en D900-i7 hos Multicom med maken hardware, men selvfølgelig med bare 1 stk. skjermkort. Hardware'n i de to maskinene er helt lik med unntak av det ekstra skjermkortet man har plass til i en X7200. Og så har X7200 enda kraftigere kjøling og strømforsyning, selvsagt.

Men jeg tror ikke basisprisen hos Multicom blir så mye høyere for X7200 (med 1 stk. skjermkort), enn for D900 med GTX 480M.

Ved å konfigurere D900 med GTX 480M, 3 x 2Gb RAM (som man bør ha som minimum i en maskin med trippel minnekanal), og ellers helt standard, kommer jeg til 22.353,- ... med Win7. Skal man tippe et par tusen til for en X7200?

Kobalt, og flere av de amerikanske og MySN i Tyskland sier at de vil begynne levering den 24. september - hvis det stemmer, så tviler jeg på at Multicom vil være så mye treigere.

Forsinkelsen hos Clevo skyldes (iflg. et memo fra Clevo til Sager i USA), at de har hatt noen problemer med XTU-funksjonen - altså har det noe med overklokkingsmulighetene å gjøre. Det var hele tiden ment at det skulle bli mulig å overklokke prosessoren i en X7200 - i motsetning til D900, der det er låst for overklokking, Extreme prosessor eller ei. Overklokking av skjermkortet er fint mulig i begge maskiner.

Vi får se.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hardware'n i de to maskinene er helt lik med unntak av det ekstra skjermkortet man har plass til i en X7200. Og så har X7200 enda kraftigere kjøling og strømforsyning, selvsagt.

Du må ikke glemme eneste grunn til at jeg venter på denne kontra D900 nemlig USB3.. kjøper ikke noe system i dag uten USB3.

Lenke til kommentar

Jeg skal love å ikke glemme det, Illus, nå som du har fortalt meg om din eneste grunn ;)

Så vidt jeg kan se kommer X7200 med 3 stk. USB3-porter.

Edit: Jeg frykter at jeg nå har bidratt til å ødelegge tråden til trådstarter litt, ved at den har utviklet seg til å dreie seg mer om X7200, enn Alienware M17x. Dette beklager jeg, det var ikke ment å bli sånn.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Enig med thomit, jeg datt ut av tråden også, beklager det så mye. Når det gjelder Alienware M17x, så vil viftene støye en del når den (GPUene) blir varm, men jeg finner ikke støyen spesielt sjenerende. Kan godt komme av at jeg er litt tunghørt, skadet hørselen i en bilulykke for noen år siden.

Men bortsett fra det, er jeg veldig godt fornøyd med min M17x. Synes ikke den blir sjenerende varm heller noe sted. Som nevnt tidligere, skjermen er helt topp, fine og klare farger. Vær klar over at HD 5870 mobility skjermkort er mye svakere enn desktop versjonene, i prestajon ligger de vel litt over HD 5670 desktop versjon.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ikke noe problem, bare fortsett! :thumbup: . Er ikke sikker på om jeg ender på en m17x, asus g73JH eller om jeg skal vente til X720 slippes ut. Men føler at jeg får mest for pengene hvis jeg kjøper en Asus G73JH som nå koster 14.395 på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603764 litt dumt å betale 5.000kr for samme innhold bare et annet design ( alienware ) .

Men hvem skal jeg gå for hvis det blir en asus ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603764

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606666

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595826

( trist å høre chavalito :ermm: )

Endret av aimless
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...