wampster Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Hei. Lagde en tråd for en god stund siden om å kjøpe en ny pc, men har grunnet alt for mye å gjøre ikke hatt tid til å gjøre noe med saken. Har nå litt mindre å gjøre og har derfor tenkt å kjøpe meg en snart. Det jeg kommer til å bruke den til er jobbing med Creative suite5 Photoshop/Indesign/Illustrator etc, jobbing med web-relaterte saker og programering, også har jeg fryktelig lyst til å prøve meg litt på 3d. Er litt utdatert på komponent fronten for tiden, men har brukt litt tid til å lese meg opp på diverse nettsteder her og der. Det jeg har kommet frem til av oppsett er: Kabinett: Fractal Design R3 Skjermkort: nVidia GTX 460 HDD: Har en Samsung Spinpoint fra før Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL7 CPU: i7 Core 950 3,06 Ghz HK: Gigabyte GA-X58A-UD3R Psu: Har Skjerm: Har Mus/Tastatur: Har Skal ikke overklokke eller noe sånt bare bruke det fra boks. Tror da det ikke er noe vits i å kjøpe spesielle kjølere til hdd/minne/cpu eller slikt. Det jeg lurer på er om oppsettet vil være nogenlunde ok til det jeg skal bruke den til, OG nesten like viktig er at den er ganske støysvak i idle/ved surfing etc da den skal stå i stua. Vedsidenav lurte jeg på om det oppsettet er nogenlunde fremtidsrettet da jeg ikke er spesielt hypp på å gå til innkjøp av ny pc så ofte (den jeg har nå er vel rundt 3 år). Spiller også av og til noe spill, men ikke så veldig ofte. De 2 siste årene har det begrenset seg til Fallout3 og Mass Effect 2. Har også ikke noen peiling på hva dette oppsettet kommer på i pris da jeg ikke har sjekket det enda. Hvis det viser seg å være decent, hvor er det man kan finne komponentene billigst mulig? Edit: Passer forresten alle delene sammen? Edit2: Er det oppsettet overkill, isåfall hva kan jeg/burde jeg kutte ned på? Mvh wampster Endret 8. september 2010 av wampster Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Fint om du sier, PSU, strømforsyninging, harddisk, så vi kan utelukke kompaktibilitet problemer, eller for dårlig oppsett. Skjermen er også viktig, siden du ikke trenger allverdent skjermkort om du bare har 19" skjerm, men er vel mere vanlig med full HD skjerm i 22" eller 24" i dag. Hadde nok brukt litt penger på en Intel SSD disk, om du har en god Samsung F3 1 TB fra før av så funger den fint til filmer, spill, og bruke SSD til operativsystemet. Du bør kjøpe bedre vifter, siden de fleste Intel viftene er vanskelige å feste, støyer spesiellt om strømbruker er over 95 watt på maks belasting. Det er ikke overkill, men en god invistering siden da slipper du å kjøpe ny maskin med det første, du hadde nok klart deg med en i5, og trengere 1333 mhz ram brikker, men i lengden så tror jeg du vil like å ha noe som holder, i noen år, er ikke billig å oppgradere, siden i5 og i7 bruker forskjellige sokkel og bare i7 gir støtte for Trippel channel, som gjør at ram hastigheten forbedres 3 ganger, ved 3 eller 6 rambrikker, en med billigre og eldre hovedkort. Nå er jo AMD Phenom II X6 1090T Black Edition + Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X ganske så bra oppsett det også, men alikevell gjør maskinen du foreslår kanskje ennå bedre, siden det er få programmer som drar nytte av 6 kjerner, med mindre du er en hyper krevende multitasker. Endret 8. september 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Kjøpe bedre vifter til CPU? eller til selve kabinettet? Også hvordan finner jeg ut hvor varmt diverse saker blir, tenkte da på cpu, og skjermkort og sånt? Og hvor mye de(t) bråker ved idle og load? Er ikke interesert i å ha noe meget bråkete i stua. Da tenker jeg mest på skjermkortet. Alt annet er vel forholdsvis ganske stille ved idle/medium load? -wamp Lenke til kommentar
wampster Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 bump. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 hadde nettopp en tråd med samme tema som endte med et greit oppsett for ihvertfall 3D arbeid. Vet ikke om du trenger en fullt så grei pc ettersom du ikke bare fokuserer på 3d arbeid, men mer bilderedigering osv, men kan ihvertfall poste mitt oppsett =) 3D animasjon og design Lenke til kommentar
wampster Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Ok, er det noen stor forskjell på 5850, eller det 460 kortet jeg satt opp? Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Grunnen til at jeg valgte 5850 er at det yter bedre i 3D-programmer enn GTX 460, selv om det ikke er et mye bedre kort. Vet ikke hvordan 460 er med photoshop osv though. 460 vil fungere, og det er billigere, men hvis noen andre kan finne fram noen tester av det i forskjellige programmer hadde det vært fint ettersom jeg ikke er så mye inn i hardware. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå