Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fikk i lekse å formulere en Hypotese.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vert syk i to dager og da jeg logga inn på Itslearning var det en ny lekse om å formulere en Hypotese og derretter beskrive hvordan jeg vil gå fram og teste denne hypotesen.

Jeg sendte en mail til læreren og lurte på hva vi skulle gjøre, og hun gjentok bare det som sto der.

Noen som kan hjelpe med dette? Jeg vet ikke helt hva hun mener med en hypotese, om det bare er å teste om hva som skjer om man helle syre i vann, eller hva vi skal?

Gi gjerne litt forslag til hypoteser, hvis dere gidder ;)

Takker på forhand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har vert syk i to dager og da jeg logga inn på Itslearning var det en ny lekse om å formulere en Hypotese og derretter beskrive hvordan jeg vil gå fram og teste denne hypotesen.

Jeg sendte en mail til læreren og lurte på hva vi skulle gjøre, og hun gjentok bare det som sto der.

Noen som kan hjelpe med dette? Jeg vet ikke helt hva hun mener med en hypotese, om det bare er å teste om hva som skjer om man helle syre i vann, eller hva vi skal?

Gi gjerne litt forslag til hypoteser, hvis dere gidder ;)

Takker på forhand.

En hypotese er noe du fremsetter før du gjør et forsøk eller gjennomfører et vitenskapelig eksperiment/undersøkelse. Det er hva du tror kommer til å bli resultatet av forøket/eksperimentet/undersøkelsen.

Hypoteser er sentrale i blant annet den hypotetisk deduktive metoden i vitenskapsteori.

For å ta ditt eksempel, en hypotese ville vært hva du tror kommer til å skje når det tilføres syre i vann.

For eksempel:

Hypotese:

Hvis syre tilsettes i vann, vil syren bli svakere fordi vannet vil utvanne syren, noe som vil senke konsentrasjonen.

___

Hypoteser trenger ikke stemme overens med resultatet, men er heller noe du fremsetter før du gjør et forsøk for så å undersøke om hypotesen stemmer.

Om det hadde vært en vitenskapelig undersøkelse eller lignende, hadde du måttet forkaste eller revidere hypotesen om resultatene hadde pekt mot noe annet en det som var din hypotese.

Endret av Nyah
Lenke til kommentar

Hypotesen bør vel være relatert til et fagområde. Her kan det se ut som det har sammenheng med kjemi.

Hypotese: Når salt løses i vann stiger temperaturen.

Begrunnelse: Det er en spontan prosess og da må det være energi å hente. Sammenlign: Ved brenner og vi får varme. (Det er straks mer problematisk å sette veden sammen av produktene!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...