TGB Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Bare å håpe at man for fremtiden fokuserer på økt dynamisk omfang i stedenfor megapixel reset jeg ser absolutt ingen poeng med (litt i overkant av 20 Mpixels holder for gigantiske trykk, trenger man mer, kjøp mellomformat). Medfører bare vanvittige krav til optikk, samt absolutt nødvendighet med stativ, og gir for normalt bruk kun store mengder data med middelmådig pixelkvalitet; ikke minst økte krav til hardware for redigering. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Bare å håpe at man for fremtiden fokuserer på økt dynamisk omfang i stedenfor megapixel reset jeg ser absolutt ingen poeng med (litt i overkant av 20 Mpixels holder for gigantiske trykk, trenger man mer, kjøp mellomformat). Medfører bare vanvittige krav til optikk, samt absolutt nødvendighet med stativ, og gir for normalt bruk kun store mengder data med middelmådig pixelkvalitet; ikke minst økte krav til hardware for redigering. Jeg er ganske så godt fornøyd med den lille 12 MP jeg har i dag, og tror jeg kommer til holde meg med det kameraet jeg har pr dags dato, i ett to år fremover, uansett hva som kommer. Mitt tips på 5D mkIII: 1Ds IV sensor, mye fra 60D, muligens autofocus på video? 3-4bps Håper at enten Canon eller Nikom kommer med speilløse kameraer snart, uansett merke velger jeg det som passer meg best. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Bare å håpe at man for fremtiden fokuserer på økt dynamisk omfang i stedenfor megapixel reset jeg ser absolutt ingen poeng med (litt i overkant av 20 Mpixels holder for gigantiske trykk, trenger man mer, kjøp mellomformat). Medfører bare vanvittige krav til optikk, samt absolutt nødvendighet med stativ, og gir for normalt bruk kun store mengder data med middelmådig pixelkvalitet; ikke minst økte krav til hardware for redigering. Neppe mulig at man stopper økningen pr idag, og på ff er det vel enda noe "å gå på" i forhold til f.eks crop. Jeg er ikke noen stor fan av økning til himmels, men innser at produsentene gjør som de vil, og ikke som jeg ønsket angående den saken - og forholder meg til det. Når det er sagt er ikke alt negativt: Mitt gamle 400D som hadde 10mp er blåst av banen av mitt 7D som har 18mp - og på alle områder. Og dermed kan man trygt si at det har vært en gevinst for meg som bruker/kjøper. Men klart at før eller siden når man med dagens optikk og teknologi et vippepunkt, hvor det finnes er en annen sak som ikke jeg har kunnskaper nok til å mene noe sterkt om. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå