Gå til innhold

Prosjekt til ny pc med SR-2.

Anbefalte innlegg

Heisann forumet. :)

Jeg har nylig begynt å planlegge et prosjekt jeg er svært ivrig på å få gjennomført.

Jeg har så langt funnet ut at jeg vil ha et nærmest ubegrenset budsjett. Med forbehold, selvfølgelig.

Så lang av hva jeg eksakt har funnet ut hva jeg vil ha, er et EVGA SR-2 hovedkort. Og der begynner problemene å strømme på. Siden dette hovedkortet er så stort som det er (34,51cm * 38,1cm) så er det svært få kabinetter som er store nok til å romme dette kortet.

Det foreløpige spørsmålet mitt er om noen har noen som helst erfaring med dette hovedkortet, og med å få det inn i et masseprodusert kabinett uten spesielt mye, eller noen modding?

Vet Lian-Li har et kabinett som visstnok skal romme det så vidt: Lian-Li PC-80B.

Ut over dette er tanken 3, eller 4-veis Crossfire, eller SLI. Hvilke kort jeg skal velge enda er jeg ikke sikker på, siden dette mest sannsynlig kommer til å bli noe av det siste jeg kommer til å bekymre meg over siden de fleste kort i toppsjiktet i dag er gode.

SSD(er) kommer til å bli lagringsmediet som vil romme OS'et. Hvilke, er jeg ikke sikker på og er svært interessert i å høre deres meninger og tanker, og ikke minst erfaringer om hva- og hvorfor jeg bør velge den ene eller andre. Her setter jeg et pris-tak på 6000,- kr.

Det samme gjelder HDD(er). Hvilke harddisker bør velges, og med hvilken størrelse. Her er ikke prisen så farlig, men bør ha en lagringsplass på minst 4TB fordelt over maks 4 disker.

Med tanke på hovedkort, kabinett, og antallet skjermkort som vil bli satt inn. Så er spørsmålet hvilke strømforsyning(er) skal jeg velge, da det er store behov for enorme mengder strøm, og kontakter. Hovedkort alene trenger 2x8pin+3x6pin, om overklokking skal bli noe av.

Hvilke gode strømforsynger bør velges, og på hvor stor effekt?

Ting som bør tas i betraktning er, om det er plass til to stykk av den typen inne i det kabinettet som blir valgt, og om det blir nok kontakter til å mette komponentene med tilstrekkelig mengder strøm.

Minne. Om det er så farlig hvilke typer minne jeg velger på dette? Corsair sine Dominator brikker med en grei klokkefrekvens skulle vel være tilstrekkelig?

Med disse detaljene rundt prosjektet håper jeg at noen har tanker å dele. :)

- Flawfull

[EDIT]

Oppi alle disse tankene rundt hardware glemte jeg noe svært essensielt. Nemlig skjermer. To eller tre skjermer av samme type, med et pris-tak på 10.000,- og en oppløsning på 1920*1200. Størrelse er ikke så farlig, men helst over 23".

Vet ikke om EYEFINITI blir aktuelt. Såfall bør to skjermer for 3-4000,- hver klare seg.

:)

Endret av dxspulse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst vil jeg anbefalle deg å se på videone til denne karen som har bygget noe ganske så likt det du planlegger

Husk at kabinettet han bruker er et modifisert corsair obsidion 700d og vil ikke klare sr-2 til vannlig.

Viss du ser igjennom alle videoene han har laget om denne pc builden vil du få en viss formening om hva du trenger av strømforsyning. Usikker på om 1500w vil være nok med 4-way sli GTX 480 OC og SR-2 med xeon 5680 OC (viss du planlegger å bruker 30k på prossesorer, men det er nesten opp til deg selv ;))

Har relativt lite peiling på SSD så jeg vil overlate det spørsmålet til noen andre. Tipper at Corsair Dominator GT burde funke fint som minne. Og du mener vel 1920x1080 oppløsning? Eller 1920x1200?

Uansett, lykke til! :)

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Har sett på videoene hans litt i løpet av kvelden. Og fått noen ideer. :)

Og har alltid hatt i bakhodet at det sikkert er smart med mer enn bare en strømforsyning. Uansett om jeg velger AMD eller Nvidia.

Blir nok ikke så mye som 30k på prosessorer alene, nei. Har sett på E5520. Og de virker greie nok, og blir sikkert mer enn kapable bare man får litt høyere klokke.

Selvfølgelig mente jeg 1920x1200! Rettet nå.

Og mange takk! :)

Lenke til kommentar

1500W i seg selv ville nok kanskje holde da det kommer til hvor stor effekt som trengs på systemet. Men det jeg heller bekymrer meg over er hvilken PSU jeg må velge for å få nok 6pin og 8pin kontakter til hele hovedkortet.

Om det rett og slett holder med kun en PSU, eller om jeg må ty til to for å få nok kontakter.

Tipper jeg kommer til å gå for Corsair Dominator GT siden disse ikke er spesielt vanskelig å få tak i, i Norge.

Lenke til kommentar

Det beste er faktisk å ha 2 stk psu.Dette betyr flere kabler til utstyr og mindre last per psu. Som igjen betyr mindre støy fra psu.

I mitt tj07 f.eks er det plass til 2 stk psu.

Ikkje glem g.skill når man skal ha Veldig gode brikker da :)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg er litt usikker på da det kommer til bruken av to separate psu'er, er hvordan man starter den som ikke har hovedkort-kontakten koblet til? Siden det er den eneste kontakten så vidt jeg vet, som kan starte psu'en. Ved å kortslutte Grønn ledning og hvilken som helst jord-ledning.

Og antar at det er plass til det i mange kabinetter. Bare at man må utføre litt lett modding til for å få igjennom ledninger, lufttilførsel for psu, og festemekanisme.

Har god nok til til å undersøke minnebrikker, så kommer helt sikkert innom G.skill sin brikker også i løpet av tiden! :)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg er litt usikker på da det kommer til bruken av to separate psu'er, er hvordan man starter den som ikke har hovedkort-kontakten koblet til? Siden det er den eneste kontakten så vidt jeg vet, som kan starte psu'en. Ved å kortslutte Grønn ledning og hvilken som helst jord-ledning.

Og antar at det er plass til det i mange kabinetter. Bare at man må utføre litt lett modding til for å få igjennom ledninger, lufttilførsel for psu, og festemekanisme.

Har god nok til til å undersøke minnebrikker, så kommer helt sikkert innom G.skill sin brikker også i løpet av tiden! :)

Jeg har en slik kabel som fulgte med kabinettet mitt som man setter på 24 pin kontakten. Dermed kan 2 24pin kontakter kobles sammen og begge psu startes samtidig. Dette er i stedenfor binders trikset for å kortslutte 2 punkter for å starte den andre psu

Lenke til kommentar

Jeg har en slik kabel som fulgte med kabinettet mitt som man setter på 24 pin kontakten. Dermed kan 2 24pin kontakter kobles sammen og begge psu startes samtidig. Dette er i stedenfor binders trikset for å kortslutte 2 punkter for å starte den andre psu

Fiffig! :)

Dette høres ut som en god, eller den beste løsningen. Har jo selv vært borti det med å kortslutte, og det er litt tungvindt ville jeg si, å gjøre hver gang man skal skru på maskinen! :p

Men er dette noe man kan kjøpe separat noe sted? Tror jeg aldri har sett noe sånt noen gang..

Lenke til kommentar

Se der ja! Det var en praktisk sak!

Takker for innspillet ditt! :D

Jeg er fortsatt ute etter ideer rundt SSD og evt harddisker. Med mindre jeg bare bestemmer meg for å gå for de største WD Black-diskene. :)

Hvis du plutselig vil ha raid, så drit i Western digital. Med mindre du velger enteprise versjonene. Ellers så er Hitachi 2tb veldig bra disker og samsung. Har 16 stk Hitachi 2tb disker til test nå, og de er raske  :)

Lenke til kommentar

Se der ja! Det var en praktisk sak!

Takker for innspillet ditt! :D

Jeg er fortsatt ute etter ideer rundt SSD og evt harddisker. Med mindre jeg bare bestemmer meg for å gå for de største WD Black-diskene. :)

Hvis du plutselig vil ha raid, så drit i Western digital. Med mindre du velger enteprise versjonene. Ellers så er Hitachi 2tb veldig bra disker og samsung. Har 16 stk Hitachi 2tb disker til test nå, og de er raske  :)

Er ikke sikkert jeg nødvendigvis kommer til å kjøre raid på lagringsdiskene. Med mindre dette går helt fint uten å kjøpe ekstern raid-kontroller? Altså at det da går stabilt, feilfritt, og med grei eller ihvertfall optimal hastighet?

Godt å høre en erfaring endelig! :) Da kan det nok godt hende at de blir svært aktuelle da harddisker skal til innkjøp! ;)

Har kikket litt i tråden din, og det er utrolig fine tall! :dribble:

Lenke til kommentar

Lian Li V2120 er vel blant de få kabinettene som har plass til SR-2. Men det kommer ikke før i Oktober. Cooler Master skal vel også komme med et i samarbeid med EVGA, men har ikke hørt noe om når det kommer. EVGA skal vel også komme med en 1500W strømforsyning men det er vel bare en rebrand tenker jeg.

edit: Link til v2120 http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/v2120/flyer.html

Endret av arnbju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...