Gå til innhold

Alt for dårlig betalt ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp fått meg en vikarierende stilling 1 år framover nå som IKT driftsoperatør på en VGS skole. Jeg tok fagbrevet i juni.

Saken er den at grunnlønnen er kun 232 000,-kr, og jeg har ikke skrevet noe kontrakt, enda jeg har purret på de, det er 1 måned siden jeg startet her.

Akkurat nå, som lønnen er sånn jeg har den nå, så har jeg dårligere betalt enn da jeg var lærling i mitt siste halvår, dette er selvfølgelig uakseptabelt. Jeg fikk ingen info om hvordan lønnen kom til å bli på intervjuet, kanskje det er min feil også siden jeg ikke spurte om det.

Men denne grunnlønnen er latterlig liten synes jeg, skjønner ikke vitsen med at jeg skal gå skole, bli lærling å ta fagbrev når folk bak kassa på rimi har "mye" bedre grunnlønn enn meg.

Så hva synes dere jeg skal gjøre?

Har tenkt å sette et ultimatum til ledelsen på skolen her om hvis jeg ikke får mere lønn så er det ingen vits for meg å være der, ja jeg vet at jeg burde være der for erfaringen sin skyld osv...men når jeg har sånn lønning som dette så greier jeg ikke å leve, dyrt å bo i storbyer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... driftsoperatør på en vgs... hva hadde du forventa deg? 6 siffer?

det du gjør er å kontakte din fagforening, feks: jeg er medlem av nito og de har lister med hva gjennomsnitt ligger på for min type utdannelse med min erfaring... jeg anbefaler deg å oppsøke de samme tallene og sjekke der... TVILER lønna er høy på en vgs

Lenke til kommentar

Du jobber i kommune (fylkeskommune) så at grunnlønna er lav er noe du burde vite. Samtidig er stillingen bare et vikariat.

Det er ingen minstelønn i Norge.

For all del ikke spill tøff før du vet at du har alternativer. Det er ingenting som sier at du ikke kan se deg om etter andre jobber allerede nå.

Lenke til kommentar

Du jobber i kommune (fylkeskommune) så at grunnlønna er lav er noe du burde vite. Samtidig er stillingen bare et vikariat.

Det er ingen minstelønn i Norge.

For all del ikke spill tøff før du vet at du har alternativer. Det er ingenting som sier at du ikke kan se deg om etter andre jobber allerede nå.

Meget enig, sjekk opp fakta som jeg sa med fagforeninga du kommer inn under... først da har du noe du kan argumentere med (jeg tror fremdeles ikke du står i en posisjon til å kreve uten å måtte face the hard facts)

Lenke til kommentar

Tja... driftsoperatør på en vgs... hva hadde du forventa deg? 6 siffer?

det du gjør er å kontakte din fagforening, feks: jeg er medlem av nito og de har lister med hva gjennomsnitt ligger på for min type utdannelse med min erfaring... jeg anbefaler deg å oppsøke de samme tallene og sjekke der... TVILER lønna er høy på en vgs

Hehe, nei ikke akkurat. Men en 270 000,- synes jeg er fornuftig grunnlønn for en som har nettopp tatt fagbrev. Akkurat denne lønnen jeg har nå er jo dårligere enn da jeg var lærling siste halvåret i samme fylkeskommune. Å det at bedriften er slapp med å skrive en kontrakt med meg synes jeg er for dårlig, enda jeg har sagt ifra en del ganger. Men men, den dagen jeg finner det for godt å slutte her, så går jeg på dagen, for jeg har jo ikke skrevet noe kontrakt.

Lenke til kommentar

Søk ny jobb og slutt på dagen dersom du får den, ettersom du ikke har noen kontrakt.

Blir nok det, ergelig at jeg kunne hatt en annen jobb bare jeg ventet et par dager til før jeg takket ja til denne jobben :thumbdown: Fikk tilbud om å bli med en kompis som jobber på en fiskebåt å være ute 4-5 uker å tjene opp imot 100k på denne turen.

Men men.

Det finnes ingen lover - regler som sier at jeg må jobbe en hvis oppsigelsetid når jeg ikke har skrevet noe kontrakt? Er litt usikker hvordan dette fungerer når jeg ikke har underskrevet noen papirer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, tariff lønna som driftsoperatør ligger vel på 284 000 kr sist jeg jobba i kommunen.

Ble en stor lønnsøkning i 2009 da den lå rundt den lønnen du har fått nå.

Men ta og hør med fagforeningen, og ta det opp med sjefen om du har lavere lønn en tariffen. Dog er tariff bare en pekepinne på hvor lønna burde ligge og ikke et krav.

Lenke til kommentar

trodde "minstelønnen" for kommunalt annsatte var over 300K ved 100% stilling.. , syns jeg kan huske det var den store debatten ved lønnsforhandlingene i fjor?

Har ikke hørt om noe minstelønn og vet om flere stillinger i kommunen som ligger under 300k i året, staten har også lønnsoppgjøre for 2010 ute på hjemmesiden der det er flere stillingen som har vesentlig lavere lønn en 300k i året.

Lenke til kommentar

Minstelønn fagarbeidere i KS området er 279.200. Regner med at du faller inn under den kategorien.

239.800 er minstelønn i stillinger uten særskilt krav til utdanning.

Om du fikk jobben pga dine kvalifikasjoner/fagbrev og de også etterlyste en med fagbrev vil jeg si vilkårene for fagarbeiderlønn er tilstede.

Dette er noe du har krav på ihht tariffavtale.

Fylket/skolen prøver neppe å utnytte deg eller lure deg, det er bare det at ting tar tid og du er registrert i feil stillingskode.

Ta på deg smilet og ta en samtale med lønnsansvarlig så ordner det seg sikkert. Du får også etterbetalt det du til nå ikke har fått og dermed kanskje en ok oktoberlønn. Kan jo påpeke at du fikk mer som lærling.

Fant minstelønn hos Nito http://www.nito.no/dm/public/253169.PDF

Lenke til kommentar

Minstelønn fagarbeidere i KS området er 279.200. Regner med at du faller inn under den kategorien.

239.800 er minstelønn i stillinger uten særskilt krav til utdanning.

Om du fikk jobben pga dine kvalifikasjoner/fagbrev og de også etterlyste en med fagbrev vil jeg si vilkårene for fagarbeiderlønn er tilstede.

Dette er noe du har krav på ihht tariffavtale.

Fylket/skolen prøver neppe å utnytte deg eller lure deg, det er bare det at ting tar tid og du er registrert i feil stillingskode.

Ta på deg smilet og ta en samtale med lønnsansvarlig så ordner det seg sikkert. Du får også etterbetalt det du til nå ikke har fått og dermed kanskje en ok oktoberlønn. Kan jo påpeke at du fikk mer som lærling.

Fant minstelønn hos Nito http://www.nito.no/dm/public/253169.PDF

Takker for svar, ser at jeg har gått opp bitte litt lønn siden oppstart, har nå 239 800,- pr år. Det er dermed en lønn for en stilling uten særskilt krav om utdanning ifølge Nito. Jeg har nå sendt en mail til lønnsansvarlig å forlangt at jeg skal ha en lønn på 279 200,- å la med link til den PDF filen.

Alt står for rette til at jeg skal ha 279 200,- i årslønn, å det påpekte jeg til lønnsansvarlig også siden jeg tok fagbrevet i juni og de spesifiserte i jobbannonsen at de ville ha en med fagbrev/høyskoleutdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...