Gå til innhold

230 sivile somaliere drept på to uker, hvorfor får saken liten mediedekning?

Anbefalte innlegg

Midtøstenkonflikten skiller seg jo veldig fra mange av de andre vi har i verden. Som andre nevner er det snakk om ett sivilisert vestligorientert demokrati og da stilles det såklart andre krav. Vi er jo også vant til å se "negere som dreper negere" om man skal si det flåsete. Afrika er nok for mange blitt en eneste stor suppe med krig og konflikt. Desverre.

Det er jo også en lang konflikt med en "spennende" forhistorie og en rekke forhold som vekker mange reaksjoner. Man kan nok også dra mange likhetstrekk mellom denne konfliktens kamper og våre egne engasjement i Afghanistan og Irak. Vi har jo også vert inne med styrker i ommrådet selv.

Men det er klart man stiller helt andre krav her og en som skriker ut om grusomheter og overgrep i midtøsten vil kanskje ikke ofre så mange kalorier og noen hundre blir drept og voldtatt i ett afrikansk land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke minst er fokuset på Israel-Palestina konflikten fordi konflikten er mor til mange andre konflikter. Jeg er ganske sikker i min sak når jeg sier at hvis vi hadde klart å løse Israel-Palestina konflikten, så hadde vi antageligvis løst problemet i både Irak, Iran, Pakistan, Afghanistan og mange andre steder i verden. Mange av disse konflikter er direkte eller indirekte konsekvens av Israel-Palestina konflikten. Til og med hele polariseringen mellom Vesten og den muslimske verden ligger nettopp i denne konflikten. Ved å neglisjere denne konflikten, og dens betydning, tyder bare på at vedkommende som neglisjerer ikke følger med i den offentlig, og akademiske, debatten, men opptrer ut i fra subjektive preferanser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akuratt Afghanistna, og kanskje også Pakistan/India, tror jeg ikke midtøstenkonflikten har så mye å si at det gjør forskjellen mellom krig og fred. Jeg tror det er helt andre elementer som makt og etnisitet som spiller inn i mye større grad.

Du må ikke tenke for nært, men inkludere et bredt spekter av variabler, spesielt de historiske variabler.

Etter britisk tilbaketrekning fra både Afghanistan, Palestina/Israel- området, og India, så opplevde vi forverring av den politiske situasjonen. Mens situasjonen i Palestina/Israel på slutten av 1940-tallet forverret seg radikalt og raskt, ser vi en moderat forverring av situasjon i andre områder over tid. Radikalisering i de andre områder startet som følge av den langvarige Israel-Palestina konflikten fordi konflikten bidro til muslimsk selvreflektering og radikalisering i mange områder. Denne radikaliseringen oppstod ikke bare som resultat av konflikten mellom jøder og palestinere i Israel, men også fordi Vesten, med USA i spissen, favoriserte ei side fremfor den andre i alle år, dvs. jøder frem for palestinere. Dette resulterte i radikale grupperinger både i Afghanistan og Pakistan, samt andre deler av verden. Du må huske på at Taliban- bevegelsen eksisterte før krigen med Sovjet, det er bare det at bevegelsen fikk mulighet til å bevæpne seg til tenner først under krigen med Sovjet. Det samme gjelder for radikale bevegelser i Pakistan, som ble forsterket med Kashmir problemet fordi mange pakistanere anså tap av Kashmir området på lik linje med tap av Palestinsk jord til Israel.

Konflikten mellom Israel og Palestina er også indirekte årsak til etablering av Al-qaida. Bevegelsen startet egentlig i Egypt der radikal islamisme ble fremkalt på bakgrunn av den urettferdig behandlingen fra verden mot muslimer i Palestina. Til tross for at bevegelsen ble forbudt i Egypt etter hvert, så forflyttet den seg til andre muslimske land hvor den opererte illegalt i lang tid, før det oppstod fraksjoner slik som Al qaida. Dermed kan alt for mange konflikter forklares med utgangspunkt i Israel-Palestina konflikten, for at vi skal neglisjere den. Uten denne konflikten er det ikke sikkert at vi hadde hatt noe som heter radikal islamisme. Du må huske på at islam som religion mistet mye av sin betydning, og var i tilbakegang, etter Ottomansk kollaps. Men Palestina-konflikten fikk den på kartet igjen når store mengder av muslimer ble urettferdig, og dårlig, behandlet fra resten av verden.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser poengene dine, og jeg tror at mange konflikter kunne vert unngått om det ikke var for midtøstenproblematikken. Innvasjonen av Afghanistan vill antagelig ikke funnet sted. Men jeg tror ikke man ville vunnet i Afghanistan særlig lettere uten Midtøsten konflikten. Islam er rett og slett en alt for liten del av kulturen og det er tross alt ett land der de har kriget mot hverandre eller andre i lange tider. Hvis ikke vestlige styrker er der å slåss mot vil de slåss mot hverandre. Jeg tror det teller mer her enn noe annet.

Lenke til kommentar

Svært bra sagt!

Han skyller alt på Israel og sier alt er opp til dem? Ja ikke rart du synes det var bra sagt da. Ubalansert og urettferdig til titusen. Dette sier alt om hva du forstår om Israels fanatiske fiender. Dere vet ikke hvem Israel er, det er ett svært varmhjertet folk som ønsker fred. Men dem er ikke naive og dumme slik som mange nordmenn, bare se på hvor mye vi kutter ned på forsvaret vårt, en dag vil vi få svi for det. Fordi verden er ikke stabil, selv om det har vert fred i 60 år.

Hadde araberne hatt hele Jerusalem, hadde dem aldri delt det med Israel, er forøvrig ingen andre som har hatt Jerusalem som hovedstad i hele historien, kun jødene som har hatt det til sin hovedstad og har aldri vert noen arabisk hovedstad der og bør aldri bli det fordi det skaper bare konflikter.

Fanatiske islamister som sier at koranen forbyr jødisk stat i Midtøsten. Og dere skyller på jødene? Skam dere.

Den som forbanner den jødisk stat Israel skal Gud forbanne. Alle makter som har prøvd å erobre Israel Jerusalem har det gått ille med til slutt. Og det er ikke få makter opp igjennom historien. Den som prøver å løfte på Jerusalem vil knekke sin egen rygg sier Herrens ord. Gud har tildelt land til alle folk i verden, jødene fikk tildelt Israel for lang tid siden, nett som nordmenne fikk tildelt Norge.

Lenke til kommentar

Araberene hatt hele Jerusalem?

Hva med jødene som har bodd i midtøsten de siste 3000 årene, blant annet i det som ble til (Britiskkontrollert) Palestina etter første verdenskrig, og jødene som konverterte til Islam og som utgjør forfedrene til palestinerene som bor der i dag?

Er palestinerene som bor i midtøsten den dag i dag som er etterkommere av de opprinnelige jødene mindre jødiske enn sine jødiske forfedre og dagens jødefolk fordi de ikke lengre tror på jødedommen og har integrert seg med araberene?

Til sist så erobret jødene det som ble Israel, for flere tusen år siden, nettopp gjennom å erobre landet fra dem som bodde der fra før og kaste dem på dør.

Ironisk nok har også nordmennene utslettet urfolket i sørnorge da de erobret sørlandet -- og bare samene gjenstår av den norske urbefolkningen.

Når du sier at gud har delt ut land til hvert folk, så mener du gjennom å la folket vinne kriger mot folket som bor i landet som gud har lovet den angripende part, ja?

Er det ikke urettferdig for folkene som bor der hvor gud lover andre folkeslag land?

---

For øvrig prellet hovedpoenget mitt tydeligvis av som vann på gåsa:

GRUNNEN til at vi forventer mer av Israel er at Israel forsøker å framstå som et sivilisert vestlig demokrati.

Jeg stiller strengere krav til siviliserte vestlige demokratier enn jeg gjør til noen andre land.

Siviliserte vestlige land MÅ være bedre enn alle andre for å være et sivilisert vestlig land, i mine øyne.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Han skyller alt på Israel og sier alt er opp til dem?

Og du gjør ikke det samme bare motsatt vei, skylder alt på palestinere?

Dette sier alt om hva du forstår om Israels fanatiske fiender.

Og du mener det finnes ikke fanatiske israelere?

Dere vet ikke hvem Israel er

Og du mener det er bare du som kjenner det sanne Israel?

det er ett svært varmhjertet folk som ønsker fred

Mange av dem er det, men samtidig er det mange av dem som ikke er i nærheten av å kunne kalle seg for varmehjertet mennesker som ønsker fred. Du beskyldte det forrige innlegget for å være, og jeg siterer deg, ”ubalansert og urettferdig til titusen”, men du selv viser ikke akkurat et balansert og rettferdig syn på konflikten når du fremstiller Israel som verdens beste barn.

Men dem er ikke naive og dumme slik som mange nordmenn, bare se på hvor mye vi kutter ned på forsvaret vårt, en dag vil vi få svi for det.

Det er et velkjent fenomen at jo mer et land ruster opp, jo større er sjansen for at nabolandene kommer til å ruste opp. Dette er en tradisjonell sikkerhetsforklaring som kan spores helt tilbake til Thukydids klassiske verk om den peloponnesiske krigen.

Fordi verden er ikke stabil, selv om det har vert fred i 60 år.

Veldig pessimistisk syn på verden. Du har vel aldri hørt om paradokset som sier at jo flere sier det samme, jo flere kommer til å tro på det. Verden er ikke ustabil, men balansen kan forstyrres av mennesker som besitter samme karakter som du, dvs. de som ønsker å tro at verden er ustabil.

Hadde araberne hatt hele Jerusalem, hadde dem aldri delt det med Israel

Hehe, meget farget historiefortolkning. Arabere har hatt Jerusalem i mange hundre år, og de delte den med jøder i mye større grad enn kristne gjorde det under deres periode av eierskapet, samt i mye større grad enn jøder ønsker å dele den med muslimer i dag. For øvrig, Jerusalem er verken kun muslimsk, kun jødisk eller kun kristen by. Den er både muslimsk, jødisk og kristen. Ingen har krav mer på Jerusalem enn andre, og dermed er den eneste løsningen å gjøre Jerusalem til det den er, nemlig en by for både muslimer, jøder og kristne.

Fanatiske islamister som sier at koranen forbyr jødisk stat i Midtøsten. Og dere skyller på jødene? Skam dere.

Les hva Toraen sier. Jeg vet meget godt hvem sin Gud har lovet jøder land.

Den som forbanner den jødisk stat Israel skal Gud forbanne. Alle makter som har prøvd å erobre Israel Jerusalem har det gått ille med til slutt. Og det er ikke få makter opp igjennom historien. Den som prøver å løfte på Jerusalem vil knekke sin egen rygg sier Herrens ord. Gud har tildelt land til alle folk i verden, jødene fikk tildelt Israel for lang tid siden, nett som nordmenne fikk tildelt Norge.

Du snakker om fanatiske muslimer men du fremstår selv som et prakt eksempel på en fundamentalist når du serverer slike uttaleser.

En ting til, ingen Gud har tildelt nordmenn Norge, ei heller ingen Gud har tildelt noe land til noen folkeslag. Land, opp i gjennom historie, har skiftet eier etter maktens prinsipp, og ikke ved hjelp av Gud.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og du mener det er bare du som kjenner det sanne Israel?

Jeg henvendte meg til to personer her, ikke fem millioner personer.

Og du gjør ikke det samme bare motsatt vei, skylder alt på palestinere?

Visste ikke at hele Midtøsten bestod av palestinere. Men uansett, jeg skyller ikke alt på palestinerne. Selv om Hisbolla, Hamas osv ikke akkuratt bidrar mye til fred uansett hvordan enn vender på det.

Det er et velkjent fenomen at jo mer et land ruster opp, jo større er sjansen for at nabolandene kommer til å ruste opp.

Hadde hele verden avskaffet sine våpen, så hadde det fungert i praksis. Men ditt utsagn hører teorien til. Se på våre naboer i nord Russland, dem ruster opp, selv om vi ruster ned. Å stole blindt på nato er dumskap for vår nasjon.

Verden er ikke ustabil, men balansen kan forstyrres av mennesker som besitter samme karakter som du, dvs. de som ønsker å tro at verden er ustabil.

Verdensfreden er ikke stabil, det har hele tidshistoren bevist. Etter krig kommer fred, og etter fred kommer krig. Slik har det alltid vert. Visst du ser på det som en stabil fred, så skjønner jeg ikke din tankegang.

Arabere har hatt Jerusalem i mange hundre år.

OK, isåfall har araberne hatt Øst-Oslo i mange år nå. Og det blir ett tidsspørsmål får dem er mange nok og vil kreve sin stat i Norge med Øst-Jerusalem Øst-Oslo som sin hovedstad. (selv om Oslo aldri har vert hovedstad for andre enn nordmenn tidligere, og ikke minst aldri for arabere.) Men når den tiden kommer, kan dem kalle seg for nordirabere og si det er ett eget folk. Nett som de arabiske tilflyttende til Palestina (kom fra ulike araberland), begynte å kalle seg palestinere som om det var ett eget folkeslag (men det er det altså ikke).

Derimot var det ett strategisk navnebytte fra arabere til navnet palestinere, som skjedde i slutten på 1960 tallet. i kampen mot Israel og få jødene vekk fra det historiske Palestina (ett navn romerne satte på "Israel" etter at dem jaget jødefolket ut av sitt eget land).

Altså Romerne populariserte ordet Palestina etter den tredje jødisk romersk- krig, da majoriteten av den jødiske overklassen ble tvangsflyttet fra landet.

Jerusalem har kun vert jødenes hovedstad i deres stat, fra uminnelige tider av. Med pauser, der slike som romerne brutalt har kastet dem ut av sin egen hovedstad, den har aldri vert hovedstad for noen arabisk stat. Og det jødiske folk oppigjennom hele historien har aldri hatt noen annen hovedstad enn Jerusalem. Å dele den i to med aggresive islamister, er svært uklokt for jødenes fremtid som selvstendig folk og identitet. Utifra Bibelen skal uansett staten Israel aldri bli opphørt igjen, og Jerusalem skal være deres hovedstad.

Grunnen til at Somalie ikke får så mye oppmerksomhet som Israel. Er fordi gode og onde åndsmakter konsentrerer seg om Jerusalem. Hele verden skal rette sine øyner mot Jerusalem, sier Bibelen, Jerusalem har alltid hatt verdens massive oppmerksomhet. I "endetiden" skal det ta enda mer av, etter at TV kom (bilder som begynner å snakke, som Bibelsk profeti sier det) den tiden vi allerede er inne i. Gud advarer mot å gå til angrep og plage jødestaten, det landet hører jødene til det er en jødisk stat. Nett som Saudi Arabia er en arabisk stat, nett som Norge har korset i flagget.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar
Jeg henvendte meg til to personer her, ikke fem millioner personer.

Nei, når du poster på forumet så henvender du deg til alle mennesker som leser dette, og ikke bare to personer. Du kan ikke isolere dine svar og rette dem kun i forhold til to personer. En diskurs på et forum er åpen for alle.

Visste ikke at hele Midtøsten bestod av palestinere. Men uansett, jeg skyller ikke alt på palestinerne. Selv om Hisbolla, Hamas osv ikke akkuratt bidrar mye til fred uansett hvordan enn vender på det.

Vi snakket heller ikke om hele Midtøsten, men om konflikten i Israel. På samme måte som Hisbolla og Hamas ikke bidrar til fred, så er det slik at det finnes mange israelere, og andre nasjoner, som bidrar like lite som de to foregående.

Hadde hele verden avskaffet sine våpen, så hadde det fungert i praksis. Men ditt utsagn hører teorien til. Se på våre naboer i nord Russland, dem ruster opp, selv om vi ruster ned. Å stole blindt på nato er dumskap for vår nasjon.

Nå snakker du forbi mine, og dine egne, utsagn. Spørsmålet var ikke om hele verden skulle ruste ned, men når ett land ruster opp mer enn andre. Det betyr at så lenge det finnes en militærbalanse i området så er fred mer sannsynelig. Med det samme et land ønsker å overgå alle andre land i regionen, så oppstår det samme tendenser fra andre land i nabolaget. Det er en naturlig konsekvens, ikke fordi nabolandene ønsker krig, men rett og slett fordi nabolandene ikke kjenner til intensjoner fra landet som ruster opp.

Når det gjelder Norge i forhold til Russland så er det slik at Russland skal ruste opp ganske mye før de overgår militært styrket til NATO. Norges medlemskap i NATO har holdt oss unna krig og angrep under den verste perioden av kaldkrigen, jeg ser ingen grunn på hvorfor den ikke skal holde stand nå som kaldkrigen er over, og Russland utgjør mye mindre trussel for Norge enn før. Vi har faktisk meget gode diplomatiske forbindelser med Russland i sammenligning med andre land i verden.

Verdensfreden er ikke stabil, det har hele tidshistoren bevist. Etter krig kommer fred, og etter fred kommer krig. Slik har det alltid vert. Visst du ser på det som en stabil fred, så skjønner jeg ikke din tankegang.

En perfekt verden finnes kun i Utopia, og det var ikke det jeg refererte til. Jeg referer til en tilnærmet stabil verden, og i sammenligning med andre historiske perioder så er dagens situasjon mer stabil enn før. Stabiliteten trues av slik som deg som har en egen profeti om at verden ikke er stabil. Hvis vi alle går rundt og tror at verden er ustabil, til tross for at den i realiteten er det, så blir den til slutt ustabil.

OK, isåfall har araberne hatt Øst-Oslo i mange år nå. Og det blir ett tidsspørsmål får dem er mange nok og vil kreve sin stat i Norge med Øst-Oslo som sin hovedstad.

Meget irrelevant og dårlig sammenligning. På ingen måte har arabere Øst-Oslo i sine hender og under sin kontroll. I Øst-Oslo gjelder fremdeles akkurat de samme regler som i resten av landet. Det er de norske autoriteter, og den norske konstitusjonen, som fremdeles nyter like stor legitimitet som før. I tillegg har vi hatt innvandring fra ikke-vestlige land kun i 30 år. Jerusalem har vært i arabiske/muslimske hender i flere hundre år.

Nett som de arabiske tilflyttende til Palestina (kom fra ulike araberland), begynte å kalle seg palestinere som om det var ett eget folkeslag (men det er det altså ikke).

Veldig mange av de som du kaller for tilflyttende arabere er mennesker som har sine røtter i området som strekker seg flere tusen år tilbake i tid. Mange av de var en gang jøder som konverterte til islam under islamsk ekspansjon for 1300 år siden. Hvis du skal definere noen som tilflyttende i Israel så er det dagens jøder, som i stor grad består av folk som har flyttet til Israel i nyere tid, dvs. fra begynnelsen av 1900-tallet og ut over. Dermed holder ikke teorien din noen vitenskapelig mål.

Altså Romerne populariserte ordet Palestina etter den tredje jødisk romersk- krig, da majoriteten av den jødiske overklassen ble tvangsflyttet fra landet.

Du er klar over at du snakker i en historisk perspektiv som skjedde før 2000 år siden?? Mener du at ting ikke har legitimitet fordi de ”bare” er 2000 år gamle?? Hvis du har et slikt standpunkt så sliter du maksimalt.

Jerusalem har kun vert jødenes hovedstad i deres stat, fra uminnelige tider av.

Absolutt ikke. I majoriteten av tiden av sin egen eksistens så har ikke Jerusalem vært under i jødenes kontroll. De siste 2000 år har ikke jøder hatt kontroll over Jerusalem. Så lenge du fortsetter å neglisjere dette faktumet, så er dine argumenter uobjektive og partiske, samt uten rasjonalitet.

Å dele den i to med aggresive islamister, er svært uklokt for jødenes fremtid som selvstendig folk og identitet. Utifra Bibelen skal uansett staten Israel aldri bli opphørt igjen, og Jerusalem skal være deres hovedstad.

Her viser du sanne jødiske preferanser, noe som er trist fordi du legger skam over alle de jøder som faktisk ønsker å dele området, og leve fredelig, med muslimer og andre samfunnsgrupper. Du derimot viser ingen interesse å dele noe som helst med folket som har vært i området i over 1000 år. Dette er ikke særlig klokt.

Grunnen til at Somalie ikke får så mye oppmerksomhet som Israel. Er fordi gode og onde åndsmakter konsentrerer seg om Jerusalem.

Absolutt ikke. Jeg forklarte hvorfor konflikten i Israel får mer oppmerksomhet enn andre konflikter i verden, og jeg akter ikke å gjenta meg selv.

I "endetiden" skal det ta enda mer av, etter at TV kom (bilder som begynner å snakke, som Bibelsk profeti sier det) den tiden vi allerede er inne i. Gud advarer mot å gå til angrep og plage jødestaten, det landet hører jødene til det er en jødisk stat.

Ja særlig :roll:

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen gud så dermed blir alt du sier verdiløst!

For å vende tilbake til tema så for jo Somalia stor oppmerksomhet ang. ranerne. Hvrfor landet i seg selv ikke får så stor oppmerksomhet vet jeg ikke, men det kan jo ha noe å gjøre med at man har gitt opp da Somalia i realiteten har kollapset som stat...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...