China Burger Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) 230 sivile somaliere drept på to uker, har NRK meldt i en liten notis. Vi får neppe høre så mye mer om det. (miff.no) Endret 8. september 2010 av ola the icebox Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hva med å linke til saken!? Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 http://nrk.no/nyheter/verden/1.7282202 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Ser selv stadig overskrifter om Somalia i forskjellige aviser, men jeg har sluttet å følge noe særlig med på det lenger. At det ikke er noe stort søkelys rundt det her på forumet betyr ikke at det ikke er søkelys på det i media. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det får lite oppmerksomhet av samme grunn som drepte i Irak får lite oppmerksomhet. Alle medier har skrevet om det så mange ganger før at det rett og slett ikke er interessant lenger. Om en bombe går av i Bagdad så er det ingen stor sak, det skjer tross alt annenhver dag. Det samme gjelder i Somalia, om noen blir skutt der er det ingen her i Norge som blir overrasket. Ola Nordmann er (desverre) mer interessert i gullsmykkene til Navarsete og hva Drillo har oppnådd. 4 Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Ser selv stadig overskrifter om Somalia i forskjellige aviser, men jeg har sluttet å følge noe særlig med på det lenger. At det ikke er noe stort søkelys rundt det her på forumet betyr ikke at det ikke er søkelys på det i media. Da følger du dårlig med i norsk media ang. somalia. Men det skriver jo du selv også. Det fordi alle medier har brukt maks 3-4 linjer på å skrive at 230 sivile er blitt massakrert i Somalia... ...og thats it. Mer vil vi neppe hør om det heller. Det kan du vel neppe kalle stort fokus? Endret 8. september 2010 av ola the icebox Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Det får lite oppmerksomhet av samme grunn som drepte i Irak får lite oppmerksomhet. Alle medier har skrevet om det så mange ganger før at det rett og slett ikke er interessant lenger. Om en bombe går av i Bagdad så er det ingen stor sak, det skjer tross alt annenhver dag. Det samme gjelder i Somalia, om noen blir skutt der er det ingen her i Norge som blir overrasket. Ola Nordmann er (desverre) mer interessert i gullsmykkene til Navarsete og hva Drillo har oppnådd. Men visst 1 palestiner blir drept, da får det så mye oppmerksomhet at en skulle tro det var Stoltenberg som ble drept. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 her på forumet ja, for en av de sakene som virkelig diskuteres er midtøstenkonflikten. Forøvrig har også denne konflikten enorm oppmerksomhet over hele verden så det er klart at den får mye omtale i mediene. Forøvrig har jeg selv sett hauevis av små notiser av noen artikkler uten bilde hvor det står at palestinere er blitt drept. Det blir ikke slått opp som en stor sak hver gang. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Norge (både staten og befolkningen) er langt mer involvert i Midtøsten-konflikten enn f.eks. Somalia. Hvis du spør en tilfeldig person på gaten har han/hun sannsynligvis en mening om den konflikten. Om du derimot spør om Somalia så vil mange ikke ha noen særlig kunnskap om konflikten der. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Media styrer oss med andre ord. Og har enorm makt over befolkningen. Det er jo åpenbart. 1 Lenke til kommentar
DCG Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Media styrer oss med andre ord. Og har enorm makt over befolkningen. Det er jo åpenbart. Tja, det kommer ann på hvilke medier du følger med på. Om du kun leser VG så er det klart at du får en veldig begrenset innsikt. Om du følger litt med på utenlandske medier så får du ofte et langt mer nyansert syn på ting. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Da følger du dårlig med i norsk media ang. somalia. Men det skriver jo du selv også. Det fordi alle medier har brukt maks 3-4 linjer på å skrive at 230 sivile er blitt massakrert i Somalia... ...og thats it. Mer vil vi neppe hør om det heller. Det kan du vel neppe kalle stort fokus? Du aner ikke hvor mye eller lite jeg følger med så iikke dum deg ut med slike kommentarer. Nei, jeg følger ikke stort med på Somalia, men jeg fulgte med litt før. Er denne tråden interessang? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191738&st=0&p=15000596&fromsearch=1entry15000596 Jeg har også opprettet en tråd om Jemen, men det ble svært lite oppmerksomhet der. Jeg har også opprettet en om Afrika generelt og det ble liten oppmerksomhet der. Enkelte saker engasjerer folk mer enn andre saker og konflikten mellom palestinerne og israelerne er nå en av de mest langvarige og kompliserte konfliktene i verden og alle fredsforsøk hittil har feilet så det er helt naturlig at den saken får stort fokus. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Det finnes mange konflikter i verden, som minst er på nivå med Palestinerne. Men lite oppmerksomhet. Hadde det vert jøder som drepte 230 somaliere, så hadde det blitt rama skrik i flere år etterpå. Men det var jo bare noen islamist muslimer som drepte 230 somaliere, da er det jo ikke så viktig å nevne, fordi det sitter ikke negativt lys på jøder. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 En latterlig uttalelse! Lær deg å skille mellom israelere og jøder nå. Forøvrig, hvilke konflikter sikter du til? Så har du i tillegg det at Andre intifada brøt ut for ti år siden og det har vært det mest voldelige nivået av konflikten noen gang og samtidig er USAs innvasjoner av Afghanistan og Irak ganske ferske så disse nye voldshandlingene har selvsagt fått mye oppmerksomhet. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) En latterlig uttalelse! Lær deg å skille mellom israelere og jøder nå. Jeg snakket konsekvent og generelt om jøder i verden, da skriver jeg ikke israelere. Du kan ikke diktere meg til å skrive israelere. Det er du som oppfører deg latterlig. Har vi ikke lov til å skrive arabere heller? Må vi skrive saudiere og egyptere og syrere osv...det ville jo tatt en evighet å nevne alle folkene i Midtøsten (og andre plasser i verden) hvergang en snakket generelt om arabere... ...det ville også vert feil faktisk. Endret 8. september 2010 av ola the icebox Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Utifra den måten du skrev på så virket det som media utelukket var ute etter å kritisere jøder, hvilket er feil og latterlig! Og hvilke konflikter var det du siktet til som er på samme nivå, men som ikke får oppmerksomhet? Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Og hvilke konflikter var det du siktet til som er på samme nivå, men som ikke får oppmerksomhet? Kan nevne noen alvorlige konflikter, men ingen jøder en kan skylde på her, så derfor blir det generelt lite fokusert på i media: Vest-Sahara Både FN og Haag-domstolen har fordømt Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara, men Marokko nekter å trekke seg ut etter å ha hatt styrker i landet i over tretti år. Algerie Konflikten i Algerie har vart i over femten år, og har vært svært brutal. Angola Angola hadde sammenhengende brutal borgerkrig i 27 år. Burundi Det er først og fremst konflikten mellom hutuene og tutsiene som gjør Burundi til et svær vanskelig land å bo i. Sudan Situasjonen i Darfur har raskt utviklet seg til å bli det FN omtaler som verdens verste humanitære katastrofe. Tsjad I Tsjad har borgerkrig vært en del av hverdagen siden uavhengigheten i 1960. Konflikten har bakgrunn i spenninger mellom de forskjellige etniske gruppene i landet. Landet har i senere tid blitt sterkt påvirket av, og er delvis trukket inn i borgerkrigen i Darfur. Tsjetsjenia Da Sovjetunionen ble oppløst i 1991, erklærte Tsjetsjenia seg uavhengig. Etter det har kampene rast mellom russiske militære og ulike tsjetsjenske opprørsgrupper. Somalia Somalia har vært i kontinuerlig borgerkrig siden 1991. Landet er nå så splittet at det egentlig bare er de ytre landegrensene som gjør Somalia til en enhet. Stadig rivalisering mellom ulike klaner er hovedårsaken til de langvarige konfliktene. Uganda Myndighetene i Uganda blir kritisert for ikke å ha klart å stanse opprørsgruppen The Lord's Resistance Army (LRA), som har terrorisert befolkningen nord i landet gjennom mer enn 20 år. Nigeria Nigeria sliter med stadige blodige sammenstøt mellom muslimer og kristne. Liberia Ett land som var herjet av borgerkrig og blodige konflikter. Kurdistan Kurderne er den fjerde største folkegruppen i Midtøsten, men har aldri hatt sin egen stat. Kashmir Konflikten der har pågått siden 1948 Sør-Fillipinene I den sørlige delen av øyriket Filippinene kjemper hæren både mot muslimske og kommunistiske opprørsgrupper. Konflikten har pågått i over 30 år, og det er lite håp om en snarlig løsning. Etiopia Eritrea Uenigheten om grensen mellom Etiopia og Eritrea krevde 80 000 menneskeliv mellom 1998 og 2000, og konflikten er enda ikke løst. Elfenbenskysten Mye alvorlige konflikter Den sentralafrikanske republikk Forholdene i Den sentralafrikanske republikk (SAR) har vært ustabile siden uavhengigheten fra Frankrike i 1960. Det ene militærkuppet har avløst det andre. Konflikten har nå blusset opp igjen, og er svært påvirket av konflikten i Darfur. Endret 8. september 2010 av ola the icebox Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jepp, ser stadig flere av de landene der omtalt i media. Hvis du sjekket tråden jeg linket til så vet du jo at jeg har engasjert meg litt i situasjonen i Somalia. Når det gjelder Somalia så kommer jo selvsagt piratene i forkant og de er det jo stadig snakk om. Jemen leser jeg også iblant om og som sagt har jeg startet en tråd om det også, men uten særlig respons desverre. Imidlertid er det latterlig å påstå at Israel - Palestina får mer oppmerksomhet bare fordi det er jøder innvolvert. Du snakker som om mesteparten av verden var antisemittistisk. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 [/color] [/color]Kan nevne noen alvorlige konflikter, men ingen jøder en kan skylde på her, så derfor blir det generelt lite fokusert på i media: Fokuset på Israel er det samme som vi har på Russland og ALLE ANDRE LAND SOM FRAMSTILLER SEG SELV SOM SIVILISERTE eller vestlige. Det er ikke mange siviliserte land som er i krig akkurat nå. Russland har vært i søkelyset en hel del de siste årene, men de dreper ikke folk med kamphelikoptre og bombefly flere ganger i året, over mange år. Der er USA og Israel i særklasse blant de vestlige landene. Det er ikke jøde-hat som står bak fokuset på Israel, det er tvert i mot et ønske at Israel skal slutte fred med fienden. Israel har all makt i situasjonen, og er den eneste parten som kan ende konflikten. DERFOR er fokus på Israel, i vesten. Fordi vi anser Israel som et mer vestlig land enn alle de andre stedene i verden hvor det foregår væpnede konflikter. 2 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Svært bra sagt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå