Ekinorak Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Da min stasjonære bruker veldig mye strøm (400w) idle. Tenkte jeg å kjøpe meg en så billig så mulig datamaskin til nedlastninger og lette oppgaver, muligens koble den til projektoren også. Tenkte å kjøpe et Mini-ITX hovedkort med Atom prosessor, for å ha noe som bruker lite strøm. Sett litt på diverse kort, men har ikke helt peiling på disse spesifikasjonene. Ser noen kort har Dualcore Atom, noen har DDR2 og noen har DDR3 og noen har også pci-e slot. Er det f.eks mulig å kjøpe en med Pci-e og feste på et billigskjermkort? Når det kommer til strømforsyningen, må en ha en standard strømforsyning? syntest det blir litt rart med en 400W strømforsyining til et oppsett som bare bruker 50W? Den jeg har sett på forløbi er: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579226 Jeg har en 2GB pc8500 minnebrikke liggende, så da mangler jeg bare en PSU? Kabinett trenger jeg ikke, lager meg et selv. Og hardisker har jeg også liggende. Lenke til kommentar
Nohabla Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Hvis du har planer om å bruke den til å vise film på tv/proj. kan det være en idé og velge Atom korta med Nvidia ION integrert som det du har linket til, disse skal kunne vise 1080p uten problem, da har du ikke behov for ekstra skjermkort. Når det gjelder PSU, får man jo vanlige m-ATX PSUer på rundt 250W, og hvis du ikke må bygge kabinett selv kan du se på ITX kabinettene, disse følger det ofte med egen strømforsyning, så veldig dyre er de heller ikke. Vet ikke hvor mange disker du har planer om å koble til, men de fleste ITX kabinettene har noe begrenset med plass, så det å du være obs på. Endret 8. september 2010 av Nohabla Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Takk for påminnelsen. Denne ser jo grei ut, mangler bare 500gb disk og minne. ION betyr som Nohabla sier at video kommer til å snurre greit, og systemet kommer med HDMI-utgang. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Ok har bestillt meg denne nå. Kan jeg ha andre skjermkort i pci-e slotten? Bare lurt på om jeg kunne bruke et gammelt skjermkort på den som er kraftigere enn ION. Lenke til kommentar
Kjell-arne Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Og forresten: det å overdimensjonere PSUen (400W strømforsyning på et 50W system) er bare bra. Det betyr mindre varmeutvikling - som igjen gir økt levetid og lavere støy (for de med temperaturregulert vifte) ^^. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hva skal du med et annet skjermkort, da? ION'en klarer i følge det store internettet fint å dekode video raskt nok. Og om du vil spare strøm, så er "raskt nok" akkurat det du sikter på Jeg sitter og teller på knappene selv, faktisk. Jeg satt opp handlekurv med 30gb SSD (har NAS til å lagre filer på), 2gb med RAM og billig mus-og-tastatur, og det blir det 3200 spenn. I tillegg vil jeg også ha en eller annen fjernkontroll så jeg kan manøvrere i XBMC etc på en skikkelig måte. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Gikk for Deluxe varianeten, den har sin egen psu, med 90w ac adapter, og power til 3 satadisker fra hovedkortet+ med fjernkontroll og innebygget wlan. Endret 8. september 2010 av Ekinorak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå