Jostein K. Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Heihei! Jeg har en Sosiologi oppgave der jeg skal skrive om et sosialt system. Jeg har valgt å skrive om sykehus, mer konkret Haukeland Sykehus. Jeg har støtt på et problem, og det er organiseringen av sykehuset - hvilke roller finnes i systemet og hvordan er det strukturert? Jeg har kommet fram til noe, men jeg vet ikke om dette er rett, og det mangler nok en del ledd her. Administrerende direktør Viseadministrerende direktør Direktør/Fagdirektør Seksjonsleder Divisjonsdirektør/Avdelingsdirektør/Klinikkdirektør Overlege Lege Sykepleier Pasient Det mangler helt sikkert ett ledd eller to på toppen, som for eksempel helseminister osv, og det mangler nok et par ledd under Divisjonsdirektør. Og jeg vet at det finnes andre roller. Jeg regner med at det er minst en vaktmester på sykehuset. Men hvem andre jobber på et sykehus? Videre lurer jeg på hvilke regler som gjelder i systemet og hvilke sanksjoner (straffer) som finnes i systemet. Jeg har aldri vært lege, noe som ikke er så rart ettersom jeg er 16 år og går VG2, derfor aner jeg ikke hvilke sanksjoner som finnes. Er det bøter, er det å miste jobben, er det å vaske toaletter? Jeg vet ikke. Jeg er også litt usikker på normer i sykehuset. Er det noen uskrevne regler som man bare skal følge? Er det å vaske hender, er det å gå med crocs, er det å drikke kaffe åtte gange rom dagen? Igjen, jeg vet ikke. Og til slutt har jeg en ting til jeg lurer på, og det er hva som er ansvaret til hver rolle. Hvilke ansvar har for eksempel direktøren for Forsknings- og utviklingsavdelingen? Er det han som bestemmer hvem som skal få penger til å forske, eller er det direktøren for Økonomi- og finansavdelingen som bestemmer dette? Og hva er rollen til den administrerende direktøren? Jeg regner med at han eller hun er mer som enn gallionsfigur enn noe annet, men dette har jeg ikke greie på. Jeg håper minst en person kan svare på noe av dette, jeg har søkt og søkt og søkt uten å finne noe særlig jeg kan bruke. Takktakk! Endret 8. september 2010 av DandyVers Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Se på organisasjonskartet til sykehuset, legger ved link: http://www.helse-bergen.no/omoss/organisering/Documents/Organisasjonskart%20norsk.pdf Flere av de andre tingene er vel ikke så vanskelig å finne ut om du søker nok? Evt. kan du jo dra innom og be om et intervju til en skoleoppg. Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Det er det organisasjonkartet jeg har brukt, men det nevner jo ikke alle roller på et sykehus, det nevner jo bare ledelsen ved sykehuset, men ingenting om andre jobber på sykehuset som lege, sykepleier, vaktmester osv. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Søk litt mer på siden deres, så finner du nok organisasjonskart over hver avdeling også Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 "Videre lurer jeg på hvilke regler som gjelder i systemet" Det er MANGE! Formelle regler er nedfelt i helselovene, der defineres alt fra organisering, plikter og sanksjoner. *Lov om spesialisthelsetjenesten *Lov om pasientrettigheter *Lov om helsepersonell *Lov om legemidler Lovdata har disse lett tilgjengelig. Uformelle regler kan være litt mer vrine å se, men finnes som "sedvane" eller skikk, om du vil i ansvarsforhold og arbeidsoppgaver. Håndvask ble nevnt, det må til for å kunne utføre inngrep eller pleie på en "faglig forsvarlig" måte. (Helsepersonelloven) Man kan miste sin lisens som helsepersonell, og da mister man jo jobben. Det er vel den strengeste reaksjonen. Men på toppen av dette kan man bli idømt straff av domstolen, selvfølgelig, om man VIRKELIG har gjort noe tåpelig. (eks. ved rus på jobben/tyveri fra arbeidsgiver/misbruk av pasienter på alle måter/ eller ved bruk av behandlingsmetoder som ikke er anerkjente.) Mildere former for straff er: muntlig advarsel, skriftlig advarsel, begrensninger i lisensen. (At en lege ikke får skrive ut narkotiske stoffer, f.eks.) Det jobber vel oppunder ti tusen ansatte på Haukeland. Et stort system du har gitt deg i kast med! Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 13. september 2010 Forfatter Del Skrevet 13. september 2010 "Videre lurer jeg på hvilke regler som gjelder i systemet" Det er MANGE! Formelle regler er nedfelt i helselovene, der defineres alt fra organisering, plikter og sanksjoner. *Lov om spesialisthelsetjenesten *Lov om pasientrettigheter *Lov om helsepersonell *Lov om legemidler Lovdata har disse lett tilgjengelig. Uformelle regler kan være litt mer vrine å se, men finnes som "sedvane" eller skikk, om du vil i ansvarsforhold og arbeidsoppgaver. Håndvask ble nevnt, det må til for å kunne utføre inngrep eller pleie på en "faglig forsvarlig" måte. (Helsepersonelloven) Man kan miste sin lisens som helsepersonell, og da mister man jo jobben. Det er vel den strengeste reaksjonen. Men på toppen av dette kan man bli idømt straff av domstolen, selvfølgelig, om man VIRKELIG har gjort noe tåpelig. (eks. ved rus på jobben/tyveri fra arbeidsgiver/misbruk av pasienter på alle måter/ eller ved bruk av behandlingsmetoder som ikke er anerkjente.) Mildere former for straff er: muntlig advarsel, skriftlig advarsel, begrensninger i lisensen. (At en lege ikke får skrive ut narkotiske stoffer, f.eks.) Det jobber vel oppunder ti tusen ansatte på Haukeland. Et stort system du har gitt deg i kast med! Oiiiiiiiiii. Jeg har da valgt å fokusere på Barneklinikken, og jeg har et par spørsmål til. Hvordan er forholdet mellom disse rollene: Klinikkdirektør Overlege Lege Turnus lege Jordmor Sykepleier Turnus sykepleier Jeg regner med at klinikkdirektøren bestemmer hvem som skal jobbe på avdelingen, hva penger skal brukes til og generell administrasjon, mens overlegen bestemmer hvem som skal gjøre hva på avdelingen, f.eks. ÅGE BRUMM skal ta imot et barn på rom 103. Jordmødre og sykepleiere er legenes assistenter. Tar jeg rett? Lenke til kommentar
andre3028 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 du har jo noe som heter avdelingssykepleier også. De kommer vel over vanlig sykepleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå