covah Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Men hva sier egentlig loven om fildeling? Er det lov med nedlasting og ikke opplasting? er begge delene forbudt? Hører så mye rundt om så jeg blir så usikker.. Det er ulovlig både å laste ned og opp. Dette ble endret i den såkalte "mp3-loven" (åndsverksloven §53) som kom i juni 2005. 2 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 La oss håpe de ikke begynner å angripe privatpersoner. Oss "pirater" laster kanskje ned mye, men jeg opplever også at det er vi som kjøper mest film, musikk og spill også. Lenke til kommentar
Ruben1987 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er snakk om topsites i den såkalte scenen. Info fra dem i går: Reply.Site.Busts.07-09-10.READNFO-ANTi_PENiS2PENiS //----------------------ORGiNAL NOTE Site.Busts.07-09-10.READNFO-WARNiNG There has been some raids today in .eu many sites got busted, confirmed sites that got hit: BAR LOST SC. Anyone who has more infomation on the sites/users that got busted please make a scene notice! http://pastebin.ca/1935029 //----------------------MY REPLY Well, this is my reply... SC was just a lame unsecured site, they got what they have deserved. The owner also hosts distro's to WEBGRPS. He also leaks scenefiles on unsecured sites, p2p tracker. Now lets play this game fair, he got what he asked for. The SC owner is from Poland, he is also known as XES. I never had the IP of this fag else there would be a scenenote, but it doesn't matter now because they are having now some serious problems. This Polish cunt owns even a lame forum named after his lame box: http://scteam.org/ And you might be interested in this as well: http://bbs.betabbs.com/lofiversion/index.php?t62926.html Puh ... his nickname xes1911 how orginal! Take a wild guess what his hotmail account would be? [email protected] No I need to say more??? Oh no! I think this guy has been exposed before. But you idiots did ingore the scenenote! All of you reading this will go trough the same shit some day, just because you "dont care" about those SCENENOTES who got released by fellow sceners! Next time you stupid sitebox owners do fucking read a scenenote when its released, ban/purge the fuckers. Don't be a P2P lover/friend else you'll get in some serious shit, be SAFE and SECURE like a CONDOM! Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 At de aldri lærer... OG da snakker jeg ikke om fildelerene, men om film og musikkbransjen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) For de som er redd at dette er første steg i at norsk politi går til angrep mot "vanlige" fildelere, så tror jeg dere fremdeles kan ta det ganske med ro. Det jeg har lest om denne saken sier at mannen ble pågrepet som del av en opprulling startet i utlandet (samarbeid med Bulgaria leste jeg) av en gruppe som har fungert som distributor av pirat-materiale, og den norske mannen som ble tatt i sammenheng med at han hadde stillt til disposisjon maskinvare for denne gruppens bruk. Jeg tolker det slik at det sansynligvis er snakk om at han har administrert en privat server for distribuering av materiale på relativt høyt nivå i delingskjeden - altså en såkallt "topsite" eller tilsvarende. Dette er noe helt annet enn det som "vanlige folk" driver med, altså hovedsakelig torrents fra åpne eller lukkede trackere. De fleste slike grupper tar faktisk sterkt avstand fra den typen fildeling og er lang mer "undergrund" i så måte. De har gått etter en distribusjonsgruppe, ikke random fildelere, og denne norske mannen ble del av etterforskningen pga. han var knyttet til denne gruppen og dermed gikk med i dragsuget. Dette er bare min tolkning av de få kommentarene som har blitt gitt ut i aviser osv. vel og merke. Jeg sitter ikke på noen spesiell informasjon. Personlig så ser jeg ikke helt hva som skulle komme ut av slikt politiarbeid. Om de så gjorde slike store pågrep en gang i måneden så hadde det ikke påvirket tilgjengeligheten av piratmateriale på nettet til noen betydelig grad tror jeg. Folk står jo pratisk talt i kø for å få prestigen av å være første til å cracke og/eller gjøre tilgjengelig nye produkter. -Stigma Endret 8. september 2010 av Stigma Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er snakk om topsites i den såkalte scenen. Info fra dem i går: Reply.Site.Busts.07-09-10.READNFO-ANTi_PENiS2PENiS //----------------------ORGiNAL NOTE Site.Busts.07-09-10.READNFO-WARNiNG There has been some raids today in .eu many sites got busted, confirmed sites that got hit: BAR LOST SC. Anyone who has more infomation on the sites/users that got busted please make a scene notice! http://pastebin.ca/1935029 //----------------------MY REPLY Well, this is my reply... SC was just a lame unsecured site, they got what they have deserved. The owner also hosts distro's to WEBGRPS. He also leaks scenefiles on unsecured sites, p2p tracker. Now lets play this game fair, he got what he asked for. The SC owner is from Poland, he is also known as XES. I never had the IP of this fag else there would be a scenenote, but it doesn't matter now because they are having now some serious problems. This Polish cunt owns even a lame forum named after his lame box: http://scteam.org/ And you might be interested in this as well: http://bbs.betabbs.com/lofiversion/index.php?t62926.html Puh ... his nickname xes1911 how orginal! Take a wild guess what his hotmail account would be? [email protected] No I need to say more??? Oh no! I think this guy has been exposed before. But you idiots did ingore the scenenote! All of you reading this will go trough the same shit some day, just because you "dont care" about those SCENENOTES who got released by fellow sceners! Next time you stupid sitebox owners do fucking read a scenenote when its released, ban/purge the fuckers. Don't be a P2P lover/friend else you'll get in some serious shit, be SAFE and SECURE like a CONDOM! Haha, scenen er sitt vanlig barnslige jeg skjønner jeg AtW Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er snakk om topsites i den såkalte scenen. Info fra dem i går: Reply.Site.Busts.07-09-10.READNFO-ANTi_PENiS2PENiS //----------------------ORGiNAL NOTE Site.Busts.07-09-10.READNFO-WARNiNG There has been some raids today in .eu many sites got busted, confirmed sites that got hit: BAR LOST SC. Anyone who has more infomation on the sites/users that got busted please make a scene notice! http://pastebin.ca/1935029 //----------------------MY REPLY Well, this is my reply... SC was just a lame unsecured site, they got what they have deserved. The owner also hosts distro's to WEBGRPS. He also leaks scenefiles on unsecured sites, p2p tracker. Now lets play this game fair, he got what he asked for. The SC owner is from Poland, he is also known as XES. I never had the IP of this fag else there would be a scenenote, but it doesn't matter now because they are having now some serious problems. This Polish cunt owns even a lame forum named after his lame box: http://scteam.org/ And you might be interested in this as well: http://bbs.betabbs.com/lofiversion/index.php?t62926.html Puh ... his nickname xes1911 how orginal! Take a wild guess what his hotmail account would be? [email protected] No I need to say more??? Oh no! I think this guy has been exposed before. But you idiots did ingore the scenenote! All of you reading this will go trough the same shit some day, just because you "dont care" about those SCENENOTES who got released by fellow sceners! Next time you stupid sitebox owners do fucking read a scenenote when its released, ban/purge the fuckers. Don't be a P2P lover/friend else you'll get in some serious shit, be SAFE and SECURE like a CONDOM! Haha, scenen er sitt vanlig barnslige jeg skjønner jeg AtW Alle elsker drama -Stigma Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 At de aldri lærer... OG da snakker jeg ikke om fildelerene, men om film og musikkbransjen. Et lite spørsmål til deg: Hvordan ville du ha finansiert neste store spillefilm hvis ingen skal betale for den? 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 At de aldri lærer... OG da snakker jeg ikke om fildelerene, men om film og musikkbransjen. Et lite spørsmål til deg: Hvordan ville du ha finansiert neste store spillefilm hvis ingen skal betale for den? Problemet er ikke at folk ikke er villige til å betale. Langt ifra. Se bare på tjenester som Spotify, Wimp og iTunes Store. Problemet er den manglende viljen fra film- og musikkbransjen til å utvikle og tilby gode tjenester og muligheter for digitalt kjøp. 7 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Hvor står det at kun kommikasjonen foregikk på IRC? Eller mao, hvor kommer den informasjonen fra? Torrentfreak hadde en ganske grei artikkel i dag som forklarer hvem som var "målet" for aksjonen denne gangen. Informasjon ellers som var bakgrunnen for kommentaren min tidligere kommer bl.a. gjennom såkalte scene notices og god gammeldags sladder Deling av materiale via IRC er ikke lenger ansett som å ligge særlig høyt i hierarkiet når det gjelder scenen. Det har vel blitt litt for mye ego rundt om kring, så alt annet enn ftp blir ofte sett på som "laverestående" og usikkert. Nå skal jeg ikke si at irc ikke brukes litt høyere opp i hierarkiet også, men det har blitt alt for lett tilgjengelig. Problemet er ikke at folk ikke er villige til å betale. Langt ifra. Se bare på tjenester som Spotify, Wimp og iTunes Store. Problemet er den manglende viljen fra film- og musikkbransjen til å utvikle og tilby gode tjenester og muligheter for digitalt kjøp. Jeg stortrives med Spotify Endret 8. september 2010 av TEE Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hvor står det at kun kommikasjonen foregikk på IRC? Eller mao, hvor kommer den informasjonen fra? Torrentfreak hadde en ganske grei artikkel i dag som forklarer hvem som var "målet" for aksjonen denne gangen. Informasjon ellers som var bakgrunnen for kommentaren min tidligere kommer bl.a. gjennom såkalte scene notices og god gammeldags sladder Deling av materiale via IRC er ikke lenger ansett som å ligge særlig høyt i hierarkiet når det gjelder scenen. Det har vel blitt litt for mye ego rundt om kring, så alt annet enn ftp blir ofte sett på som "laverestående" og usikkert. Nå skal jeg ikke si at irc ikke brukes litt høyere opp i hierarkiet også, men det har blitt alt for lett tilgjengelig. Problemet er ikke at folk ikke er villige til å betale. Langt ifra. Se bare på tjenester som Spotify, Wimp og iTunes Store. Problemet er den manglende viljen fra film- og musikkbransjen til å utvikle og tilby gode tjenester og muligheter for digitalt kjøp. Jeg stortrives med Spotify Greit nok, jeg skjønner hvem som ermålet, og jeg kjenner ikke akkurat hvordan scenen bruker IRC og ftp, men IRC er jo ikke spesielt lett tilgjengelig i den forstand at andre bruker det, eller at det er lettere tilgjengelig enn før. Det er vel knapt noen andre enn disse folka som bruker IRC til fildeing i det hele tatt, og IRC er jo ikke noe mindre sikkert enn før. Men for all del at ting blir sett på som "laverestående" i scene-miljøet kjøper jeg 100%, det er jo spot on når det gjelder holdningen AtW 1 Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Problemet er også fordeling av middler de tjener, lønninger som ikke hører hjemme noen plass og det faktum at de vil suttre og klage om de så gikk hundre millioner i overskudd. Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 *sukk*. Da må jeg kanskje kjøpe meg sånn bleu rey spiller da, og kjøpe slike plastplater i butikken som er uleselige etter å ha blitt brukt litt. Åsså må jeg vente måndesvis på at USA skal tillate at filmen allernådigst kan avspilles i et avsidesliggende usa-hatende land. Så må jeg akseptere at denne plastplaten har reklame, trussler og advarsler. Så må jeg akseptere at prisen settes til monopolistiske nivåer, og akseptere at dette er for å betale et inngrodd og inneffektivt system. De første dvd platene som familien en gang i tiden kjøpt funker enda, stort sett alle over 5 år kan håndtere en dvd uten å ødelegge den. Det er heller ikke slik at man må vente i måneder og år på å få kjøpe eller se film på kino ifht USA, det var slik før. Om vi ser på ulike markeder så er feks. Norge ett marked hvor film stort sett går i minus eller såvidt i pluss. Er det da monopolistisk å ta betalt så man ikke taper penger? Og så må jeg bare akseptere at om jeg ikke skulle like filmen, så koster det meg like fullt det jeg måtte betale om jeg likte filmen. Lei filmen da? Musikk kan du som regel høre på i butikken, uansett web eller fysisk. Og så må jeg akseptere at om noen år så er det multi-color rey som er tingen, og at nye tittler kommer på det systemet. Og det kan bare kanskje spille av det gamle rælet jeg kjøpte tidligere. Antagelig ikke fordi det jeg kjøpte var full i kopibeskyttelse som kræsjer litt med andre type spillere siden den da tror at jeg piratkopierer. 10 år siden forrige nyvinning...de fleste bytter ut elektronikken flere ganger før den er utgått uansett. Det er godt verden går fremover og avskaffer denne ondskapen som piratkopiering er. Det er jo tap av penger. Aldri før har de tjent mer penger, omsatt mer, produsert mer, hatt større diversifiseringer. Så da er det godt at vi endelig kan sørge for at de får enda mer penger. Piratkopieringens problem er at ingen bak sitter igjen med penger, uten penger til opphavsmenn ingen underholdning. Med opphavsmenn så mener jeg oss som jobber i bransjen, IKKE firmaene vi jobber for. Blir provosert over at folk mener man skal jobbe gratis... 1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Ingen "pirater" jeg kjenner til mener noen av de som lager mediet skal jobbe gratis, protestene går mer på det som skjer etter "final cut". Fysiske distribusjonsmetoder der distributørene får den største biten av kaka, og inndeling/salg av opphavsrett etter geografiske soner tilhører forgie århundre/årtusen. Vi lever nå i et samfunn hvor consensus er (eller holder på å bli) V.O.D. og digital distribusjon av lyd over internett, og fravik fra global samtidig tilgjengelighet er sett på som uholdbart. Selve distribusjonsmetodene er lett mulig å gjøre kommersielt holdbart, men det vil ta knekken på mesteparten av distribusjonspersonellet til kartellene og marginene deres, og det tåler de ikke. iTunes og spotify er noen som har ledet vei for lyd, og sider ala youtube har gjort en god jobb for V.O.D. (men ikke så mye for klassisk film/TV-serie). Det er nok alikevell bare et spørsmål om tid før vi vil se mange TV-serier og filmer på iTunes og lignende distribusjonssteder. [/rant] @zzz Endret 9. september 2010 av GullLars 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 For de som er redd at dette er første steg i at norsk politi går til angrep mot "vanlige" fildelere, så tror jeg dere fremdeles kan ta det ganske med ro. Det jeg har lest om denne saken sier at mannen ble pågrepet som del av en opprulling startet i utlandet (samarbeid med Bulgaria leste jeg) av en gruppe som har fungert som distributor av pirat-materiale, og den norske mannen som ble tatt i sammenheng med at han hadde stillt til disposisjon maskinvare for denne gruppens bruk. Jeg tolker det slik at det sansynligvis er snakk om at han har administrert en privat server for distribuering av materiale på relativt høyt nivå i delingskjeden - altså en såkallt "topsite" eller tilsvarende. Dette er noe helt annet enn det som "vanlige folk" driver med, altså hovedsakelig torrents fra åpne eller lukkede trackere. De fleste slike grupper tar faktisk sterkt avstand fra den typen fildeling og er lang mer "undergrund" i så måte. De har gått etter en distribusjonsgruppe, ikke random fildelere, og denne norske mannen ble del av etterforskningen pga. han var knyttet til denne gruppen og dermed gikk med i dragsuget. Dette er bare min tolkning av de få kommentarene som har blitt gitt ut i aviser osv. vel og merke. Jeg sitter ikke på noen spesiell informasjon. Personlig så ser jeg ikke helt hva som skulle komme ut av slikt politiarbeid. Om de så gjorde slike store pågrep en gang i måneden så hadde det ikke påvirket tilgjengeligheten av piratmateriale på nettet til noen betydelig grad tror jeg. Folk står jo pratisk talt i kø for å få prestigen av å være første til å cracke og/eller gjøre tilgjengelig nye produkter. -Stigma Støttes! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Piratkopieringens problem er at ingen bak sitter igjen med penger, uten penger til opphavsmenn ingen underholdning. Med opphavsmenn så mener jeg oss som jobber i bransjen, IKKE firmaene vi jobber for. Blir provosert over at folk mener man skal jobbe gratis... Det som provoserer meg er at folk i underholdningsbransjen mener jeg skal betale en rett og slett vulgær overpris for å få et fysisk produkt som begrenser hva jeg kan gjøre med det. Jeg vil ha et digitalt produkt som jeg kan spille av på den avspilleren jeg ønsker. Altså at man selger meg et produkt, og deretter slutter å legge seg opp i hva jeg skal få lov til å gjøre med mitt produkt. Hverken du som artist eller utgiveren din har noe som helst med å legge dere opp i hva jeg gjør med mitt produkt etter at jeg har kjøpt og betalt for det. Dersom dere forlanger å skulle bestemme hva jeg får lov til å gjøre med produktet, forlanger jeg å få det gratis. Så enkelt er det. Dersom dere forlanger å få eie produktet etter at jeg har betalt for det, nekter jeg å betale. 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Må si meg enig med TEE selv om jeg ikke laster ned eller deler ut noen verdens ting. Jeg kjøper alt jeg trenger av medier men når jeg vil legge inn en digital kopi på NAS'et mitt for å streame det derfra, eller konvertere til et format som støttes av en bærbar enhet så må jeg gjøre meg til kjeltring fordi det er kopisperrer og alskens annet dritt i hue og ræva. En ting jeg ikke er enig i er at man har rett til å laste ned noe pga av disse problemene. De fleste jeg kjenner som driver å laster ned pirat, om det er film, musikk eller programmer kjøper aldri orginalproduktet slik som så mange påstår her inne. At noen gjør det skal man ikke se bort fra , men den gemene hop gir blanke i slikt så lenge de får laste ned i fred. Folk må lære seg forskjellen på mitt og ditt, det er det som er greia. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Må si meg enig med TEE selv om jeg ikke laster ned eller deler ut noen verdens ting. Jeg laster ikke nødvendigvis ned musikk og filmer. De som ikke tilbyr et alternativ jeg liker for å kjøpe holder jeg meg heller bare unna. Da får de ikke pengene mine, og de kan heller ikke juge om at nedlastingen min er et tapt salg. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 alt ligg på eksterne hardisker, surra inn med ståltråd på hver side med c4 og mini emp`s så det er ingenting og hente hær Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Det blir litt som med Assassin Creed II. Bra spill med en håpløst idiotisk DRM og en ikke eksisterende ettermarkedsløsning. Da har man noen muligheter, enten kjøpe dritten og leve med ulempene eller boikotte hele greia og heller kjøpe et spill som funker slik man ønsker. Men det mange da får for seg er at man da har rett til å laste ned dette fra en eller annen site uten å betale for det, de mener at de er i sin fulle rett, og det er det jeg detter av lasset eller feiler å se logikken om man vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå