Gå til innhold

Bomkjøp på Bohus; krav på refusjon av kjøpsbeløp?


Straydog

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 2+3-seters sofa fra Bohus i helgen.

Det var et spontankjøp i den forstand at jeg ikke hadde tatt mål av stuen min, så jeg var ikke helt sikker på hvorvidt den ville være for stor eller ikke.

 

Da jeg omsider fikk båret sofaen inn og tatt av emballasjen, innser jeg at sofaen blir for stor og er nødt å heve kjøpet.

Jeg tok derfor kontakt med Bohus og forklarte saken. De sa at jeg ikke hadde krav på refusjon/heving av kjøpet som følge av at jeg hadde brutt emballasjen.

Jeg fikk imidlertid en avtale om å få igjen 80% av kjøpsbeløpet i tilgodelapp.

 

Det er nok rimelig å anta at dette ikke er en ugunstig deal, som følge av at jeg var så sjanseløs som verken tok mål av stuen samt at jeg tok av emballasjen før jeg var sikker på at det ville passe.

 

Vil allikevel ha et juridisk syn på saken for å forsikre meg om at jeg ikke bør kunne få en bedre deal.

Jeg trodde forsåvidt at det ville være rom for å benytte angrerett, men som selgeren sa; så hadde jeg mistet denne ved å bryte emballeringen.

 

Noen som har tid å gi meg råd rundt dette forholdet?

 

mvh,

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der ser du. For Jysk kostet det lite å ta tilbake persiennen for å få en fornøyd kunde. Et par hundrelapper maks(?).

 

Mens for Bohus derimot, så må de regne med 20-30% tap for å selge sofaen på nytt, i tillegg så kommer selve arbeidet med å ta sofaen tilbake, overføre penger/tilgodelapp osv. Tid er penger og arbeidskraft er ikke gratis. Så for Bohus sin del så ville samme goodwill ha kostet dem flere tusen i tap og manglende fortjeneste. Og personlig så mener eg de faktisk utviste goodwill da de faktisk gikk med på en såpass god deal for deg. Teknisk sett har du faktisk ikke "krav på" noe i det tilfellet der.

 

Hadde det vært omvendt, at du hadde kjøpt sofa på Jysk og persienner på Bohus så er eg sikker på at Bohus hadde gjort det samme som Jysk(mtp persiennene), men det er ikke sikkert at Jysk hadde gjort det samme som Bohus mtp sofaen.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Der ser du. For Jysk kostet det lite å ta tilbake persiennen for å få en fornøyd kunde. Et par hundrelapper maks(?).

 

Mens for Bohus derimot, så må de regne med 20-30% tap for å selge sofaen på nytt, i tillegg så kommer selve arbeidet med å ta sofaen tilbake, overføre penger/tilgodelapp osv. Tid er penger og arbeidskraft er ikke gratis. Så for Bohus sin del så ville samme goodwill ha kostet dem flere tusen i tap og manglende fortjeneste. Og personlig så mener eg de faktisk utviste goodwill da de faktisk gikk med på en såpass god deal for deg. Teknisk sett har du faktisk ikke "krav på" noe i det tilfellet der.

 

Hadde det vært omvendt, at du hadde kjøpt sofa på Jysk og persienner på Bohus så er eg sikker på at Bohus hadde gjort det samme som Jysk(mtp persiennene), men det er ikke sikkert at Jysk hadde gjort det samme som Bohus mtp sofaen.

 

Ja, det er forsåvidt det jeg mener også, og jeg er selvsagt ikke misfornøyd med avtalen heller.

Ville bare forsikre meg at det ikke var noen forbrukerrettigheter som ga meg retten å kreve hele beløpet tilbake.

Lenke til kommentar

Var akkurat i samme situasjon hvor jeg kjøpte en madrass på Skeidar Hønefoss uten å være klar over at det finnes flere størrelser i madrasser. Jeg fikk til slutt godkjent å få byttet denne men jeg måtte forklare situasjonen for daglig leder og det var også bare goodwill som avgjorde situasjonen.

Lenke til kommentar

Her er det angrerettsloven som gjeld, dei aktuelle paragrafane er:

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.[...]

og

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.[...]

 

I utganspunktet så har du som du ser 14 dagers angrerett, men det finnes eit unntak dersom varen ikkje kan leverast tilbake i tilnærmet samme stand og mengde.

Så her blir det då spørmål om det å fjerne embalasjen forringer varen eller ikkje.

 

Enten så ser ein på sjølve varen som er sofaene som då ikkje er forringa av at kjøper har fjerna plast og papp som beskytta møblane.

På den andre sida så er det nok vanskeligare å selge møblar utan orginalinnpakkning som nye, og dei må uansett pakkast inn på nytt før dei kan fraktast og selgast på nytt.

 

Det eg trur det koker ned til er om du som kjøper burde ha forstått at møblane du kjøpte var for store før du pakka dei ut eller ikkje.

Men dersom du les lova bokstavelig så ser det ut som at du kan stille krav om å få angre på kjøpet sidan ordlyden i unntaket er "tilnærmet samme stand" noke som vel betyr at varen må være i omtrent den stand som det vanleg å annta at ein utpakka sofa er i.

 

Så då spørs det om du vil ta til takke med å få igjen 80% av summen som tilgodelapp eller om du vil teste saka di ved å bringe den vidare (utfallet vil då være enten 100% av kjøpesummen tilbake eller 0%).

 

Det tredje alternativer er å sjå kor mykje du får solgt to ubrukte sofaer for privat (men det skal nok litt til at du får meir en 80% av nypris for dei).

 

Edit; feil lov.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...